جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست کارشناسان سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران خبرگزاری حوزه

حوزه/مدیر گروه بازارها و نهادهای مالی مرکز پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با وجود کمیته فقهی در بازار سرمایه، تمام ابزارها و نهادها در این بازار بر اساس موازین شرعی راه اندازی شده و این کمیته تلاش کرده موانع را برداشته و راهکار جایگزین برای استفاده از تمام ابزارها ارائه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزای «حوزه» حامدی، مدیر گروه بازارها و نهادهای مالی مرکز پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه کارشناسان این مرکز، در رسانه رسمی حوزه های علمیه حضور و با مسئولان این رسانه دیدار و گفت و گو کرد.

حامدی در این دیدار گفت: تصویب بازار اوراق بهادار نقطه عطفی در بازار سرمایه است که خوشبختانه اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس که رکن اصلی بازار سرمایه محسوب می شود، کمیته تخصصی فقهی در این بازار تأسیس شده تا تمام ابزارها و نهادهای مالی که در بازار سرمایه وجود دارد، در آن طرح شده و با تأیید این کمیته در بازار سرمایه عملیاتی شود.

مدیر گروه بازارها و نهادهای مالی مرکز پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز داشت: این کمیته فقهی از سال 1386 تأسیس و تا به امروز هر دو هفته یک بار جلسات آن برگزار شده است؛ همچنین از سال 1392 کارگروه بازار سرمایه در قم نیز تأسیس شده تا پیش از طرح مباحث در کمیته فقهی تهران، در قم بحث شده باشد.

حامدی خاطرنشان ساخت: با وجود کمیته فقهی در بازار سرمایه می توانیم بگوییم تمام ابزارها و نهادها در این بازار بر اساس موازین شرعی راه اندازی شده و این کمیته تلاش کرده موانع را برداشته و راهکار جایگزین برای استفاده از تمام ابزارها ارائه شود.

وی تصریح کرد: اعضای فقهی کمیته فقهی تهران، متشکل از  حجت الاسلام والمسلمین  مصباحی مقدم (رئیس)، آیت الله تسخیری،حجت الاسلام والمسلمین موسویان، حجت الاسلام والمسلمین نظری و حجت الاسلام والمسلمین رضایی بوده و اعضای اقتصادی، حقوقی و ... نیز در آن حضور دارند.

مدیر گروه بازارها و نهادهای مالی مرکز پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار بیان داشت: کارگروه قم نیز متشکل از حجت الاسلام والمسلمین رضایی (رئیس) و آیت الله علوی، دکتر نظرپور،حجت الاسلام والمسلمین معصومی نیا، حجت الاسلام والمسلمین حبیبیان و حجت الاسلام والمسلمین موسویان است و ارتباط مناسبی میان تهران و قم از سوی مرکز پژوهش بورس برقرار می باشد.

حامدی اظهار داشت: مردم سؤالات زیادی نسبت به مسائل شرعی بازار سرمایه داشته و فکر می کنند اعمال حرامی در بورس انجام می شود؛ به همین دلیل تصمیم بر آن گرفته شد تا مرکزی با عنوان مرکز مطالعات کاربردی مالی اسلامی راه اندازی شود تا هم پاسخی بر سؤالات مردم بوده و هم دوره هایی برای علاقه مندان برگزار گردد.

 وی ابراز داشت: این مرکز پس از راه اندازی مشغول به برگزاری نشست ها و همایش هایی شده که در این راستا، نشست معرفی بازار سرمایه با محوریت بورس های اوراق بهادار برگزار و به زودی همایش بورس کالای ایران برگزار خواهد شد.

مدیر گروه بازارها و نهادهای مالی مرکز پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان ساخت: همایش دیگری نیز در نهم آذرماه در قم برگزار خواهد شد که در آن به سه ابزار اصلی بازار سرمایه متشکل از «سهام»، «اوراق مشارکت» و «قراردادهای آتی» خواهیم پرداخت.

حامدی اذعان داشت: امروز ظرفیت بانک در کشور به اتمام رسیده و مردم اعتماد کمتری به آن دارند؛ به همین دلیل اقتصاد باید در بستر جدیدی رشد کند که نیازمند اطلاع رسانی بوده و مردم با ظرفیت های جدید اقتصادی آشنایی بهتری پیدا کنند.

وی تصریح کرد: امروز اقتصاد کشور بیمار است و باید با اطلاع رسانی مناسب، ظرفیت های موجود و مناسب را به مردم معرفی کرده تا بتوان قدمی در این مسیر برداشت.

مدیر گروه بازارها و نهادهای مالی مرکز پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: ما به دنبال جریان سازی در موضوع بازار سرمایه هستیم و بر آن اصرار داشته و آماده هر نوع تعامل و همکاری می باشیم

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha