شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قمرزاده گفت: عامل اصلی رشد و بقای نظام اسلامی، دیانت و تقید آحاد فرد فرد جامعه و تار و پود نظام در مدار دین‌مداری و دین‌محوری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین قمرزاده صبح امروز در دومین کارگاه تخصصی همکاران فرهنگی مراکز استانی مرکز خدمات با اشاره به تأکیدات رئیس مرکز خدمات در اهمیت بحث خانواده و امور فرهنگی گفت: ما باید اهمیت کار خود را به‌خوبی لمس کنیم و لازمه کار ما این است که نگاه و تصویر درستی از آن داشته باشیم.

وی بیان کرد: عزیزانی که در عرصه فرهنگی فعالیت می‌کنند نباید خود را صرفاً یک کارمند یا کارشناسی در یک سازمان تلقی کنند چراکه کار ما در راستای وظایف و رسالت روحانیت است.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات افزود: اصلی‌ترین کاری که ما برای آن وارد حوزه شده و درس خوانده‌ایم این کاری است که امروز در دستور کار ما قرار گرفته است و ناظر بر همین محور اصلی رسالت روحانیت است.

وی گفت: کار فرهنگی چه برای عموم و چه برای خانواده طلاب دارای سختی‌ها و پیچیدگی‌هایی است و ما نباید این کار را سبک فرض کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین قمرزاده تصریح کرد: الگوی کار ما انبیای الهی هستند چراکه برای انجام رسالت خود سختی‌ها و مشکلات بسیاری را تحمل کرده‌اند؛ اگر ما خود را در امتداد کار انبیا قلمداد کنیم باید بدانیم کاری سخت و نفس‌گیری داریم.

وی گفت: مهم‌ترین ویژگی و عنصر موفقیت ما در این کار این است که خودمان را مخاطب اول فعالیت‌هایمان بدانیم.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات افزود: مرکز خدمات در چهار عرصه مسکن، سلامت، معیشت و خانواده و امور فرهنگی فعالیت می‌کند و از بین این چهار فعالیت تنها کار فرهنگی است که حائز این ویژگی است.

وی گفت: ما باید خودمان مصداق کامل چیزی باشیم یا حداقل در مسیر مصداق کامل شدن آن جیزی باشیم که موضوع فعالیت قرار داده‌ایم.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات عنوان کرد: اگر کسی در عرصه مسکن فعالیت می‌کند و مسکن نداشته باشد مشکلی برای کارش پیش نمی‌آید ولی اگر ما که در عرصه فرهنگی خانواده کار می‌کنیم از این لحاظ مشکل و کاستی داشته باشیم دچار مشکلاتی در کار خود خواهیم داشت و مستقیماً روی کار ما اثر منفی می‌گذارد.

وی ابراز داشت: لازمه این که دچار آسیب نشویم این است که خودمان و خانواده خود را مخاطب اول فعالیت فرهنگی بدانیم و مصداق چیزی باشیم که داریم به مخاطب القا می‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین قمرزاده گفت: ما باید کار خود را مصداق رسالت طلبگی بدانیم نه شغل و رسالت سازمانی، و باید خانواده خود را نزدیک‌ترین عقبه پشتیبانی کننده از این رسالت تعریف کنیم.

وی مطرح کرد: محور چهارم مورد تأکید ریاست مرکز این است که  کار فرهنگی علاوه بر برنامه‌ریزی و داشتن طرح و اسناد راهبردی، نیاز به یک مهندسی درست در اجرا هم دارد.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات گفت: وظیفه ستاد در سازمان با مشارکت مدیران استانی ایجاد اسناد بالادستی است ولی اجرای این اسناد به صورت عملیاتی و میدانی وظیفه شما کارشناسان استانی است.

وی ادامه داد: در کنار کاری که در ستاد انجام می‌گیرد یک فعالیت گسترده‌ای در مراکز استانی صورت می‌پذیرد پس ما نباید فقط به بخش اول اکتفا کنیم و بخش دوم را باید مکمل بخش دوم بدانیم.

حجت الاسلام و المسلمین قمرزاده گفت: ما در جبهه‌ای قرار داریم که وظیفه تقویت درون انقلاب را به عهده دارد و رهبری یکی از توصیه‌هایی که به مخاطبین و خصوصاً مجریان در نظام جمهوری اسلامی و طلبه‌ها دارند توزین درست کار است.

وی بیان کرد: اگر ما کار را درست وزن دهی نکنیم و مشخص نکنیم چه جایگاهی دارد روی رفتار سازمانی و تلاش و اهتمام ما اثر خواهد گذاشت.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات گفت: توزین درست کار به این است که فعالیت برای خانواده طلبه را در یک هندسه تعریف شده و به صورت باز ببینیم.

وی ابراز داشت: امروز سرنوشت اسلام راستین و ضامن بقا و استمرار مکتب اهل بیت(ع) که در زمان غیبت بر عهده علما گذاشته است به سرنوشت نظام جمهوری اسلامی گره خورده است.

حجت الاسلام و المسلمین قمرزاده گفت: عامل اصلی رشد و بقای نظام اسلامی با این ماهیت، دیانت و تقید آحاد فرد فرد جامعه و تار و پود نظام در مدار دین مداری و دین محوری است.

وی افزود: یعنی اگر امروز آموزه‌های دینی در افراد جامعه فراگیر نباشد در واقع جمهوری اسلامی به وجود نخواهد آمد.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات گفت: فردای رفراندوم جمهوری اسلامی امام (ره) سخنرانی کردند و اشاره کردند که با قانون اساسی، مجلس، رئیس‌جمهور و این چیزها جمهوری اسلامی درست نمی‌شود، جمهوری اسلامی زمانی به وجود می‌آید که آحاد مرد و زن این جامعه در مسیر تهذیب نفس و اخلاق قرار گیرند.

وی تصریح کرد: بر اساس شناخت و مطالعه جامعه این اعتقاد را داریم که خانواده یکی از عناصر مهم توفیق روحانیت در انجام رسالتش است.

حجت الاسلام و المسلمین قمرزاده با بیان اینکه این یک ویژگی منحصر به فرد است و ما روحانیون هستیم که این ویژگی را داریم گفت: مردم در قضاوت از روحانیت و اتکای به ما به عنوان منادیان دین داری و بسط دین در جامعه، شرایط حاکم در خانواده ما را پای ما می‌نویسند و در کارمان ترتیب اثر می‌دهند.

وی بیان کرد: اگر خانواده پزشکی دچار ناهنجاری شود مردم قضاوت نمی‌کنند که دیگر به مطب آن پزشک نروند ولی در مورد روحانیت این تفکر تفاوت دارد و حساب خانواده را به پای روحانیون می‌نویسند و ملاک قضاوت قرار می‌دهند که نشان می‌دهد خانواده روحانیون سهم مهمی در انجام رسالت آنها دارد.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات گفت: دشمن به خوبی مواضع حساس و کلیدی ما را شناسایی می‌کند و با یک کار تحقیقاتی روی جامعه هدف ما یعنی خانواده طلاب سرمایه‌گذاری کرده است.

وی با بیان اینکه کاری که ما انجام می‌دهیم یک نبرد و مجاهدت است گفت:  دشمن تلاش می‌کند نزدیک‌ترین عقبه پشتیبانی کننده روحانیت را دچار ناکارآمدی کند و اگر روحانی ناموفق باشد دین‌داری مردم ناموفق است و امروز اگر جمهوری اسلامی ناکارآمد شود مستقیماً به نام شیعه نوشته می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین قمرزاده با بیان اینکه باید آگاهی‌های خود را نسبت به عرصه فعالیتمان ارتقا دهیم و به روز باشیم افزود: اگر ما تنها به این فکر کنیم که در استان تنها برنامه‌های ستاد را اجرا کنیم درصورتی‌که برنامه خوبی هم نوشته شده باشد منتج به نتیجه مطلوب نخواهد شد.

وی بیان کرد: جبهه‌ای که در آن فعالیت می‌کنیم یک جبهه در حال تغییر و تحول با سرعت بسیار بالایی است و ما نباید عقب بیفتیم و لازمه آن این است که دائماً خودمان را به روز نگه داریم.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات گفت: کسانی که در این جایگاه قرار می‌گیرند بحث مطالعه، تفکر و ابتکار را از لوازم کاری خود بدانند و انتظار سازمان این است که همکاران عزیز استانی متولی کار هم باشند.

وی با اشاره به اینکه بدون ارتباط و اعتماد و توکل به خداوند متعال باری به مقصد نخواهد رسید گفت: کار ما در راستای رسالت حوزوی و در امتداد رسالت انبیا قرار دارد و بدون اتکای الهی موفقت در کار ممکن نخواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین قمرزاده تصریح کرد: ما در یک سازمان و سیستم فعالیت می‌کنیم و یکی از ویژگی‌های مهم و محوری یک سیستم بحث حاکمیت تقسیم کار بر اجزا است و اگر یک جزء از این کل از بین برود کل سیستم ناکارامد می شود.

وی با بیان اینکه بخشی از کار بر عهده ستاد و بخش دیگری بر عهده صف است و این دو مکمل هم هستند گفت: اینکه در برخی سازمان‌ها ستاد را بالاتر از صف می‌بینند تصور غلطی است؛ کار سازمان در ستاد و صف مکمل یکدیگر هستند.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات افزود: باید با وسواس و حساسیت فراوان مراقب باشیم که آلوده مسائل سنتی در کار سازمان نشویم و برای اینکه خود را در مسیر مناسب حفظ کنیم باید به همدیگر کمک کرده و مؤمنانه رفتار کنیم نه سازمانی.

وی با اشاره به اینکه باید مرتب به یکدیگر یادآوری کنیم که در حال جهاد هستیم نه فعالیت برای معاش گفت: اگر ما روحیه کار جهادی را از دست بدهیم و از مسیر خود غفلت کنیم دچار مسائل پیش‌پاافتاده سازمانی و اقتضای کار تشکیلاتی خواهیم شد.

انتهای پیام/313/30

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha