شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام علی رسولی

حجت الاسلام رسولی گفت: مبلغانی که تازه تبلیغ را شروع کرده اند باید یک موضوع خاصی را برای خود تعیین کنند و از بیان حواشی پرهیز کنند تا بتوانند موضوع انتخاب شده را به درستی در ذهن مخاطبان ترسیم کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام علی رسولی، مدیر مدرسه علمیه آیت الله دامغانی(ره) همدان، پیش از ظهر امروز در  دوره آشنایی با وظایف روحانیت ویژه متقاضیان تلبس حوزه علمیه همدان، گفت: یکی از عناوین مهم در روش سخنرانی دینی مخاطب شناسی و انتخاب موضوع مناسب است.

وی تصریح کرد: مخاطب شناسی و انتخاب موضوع مناسب سبب تحریک انگیزه مخاطب شده و این مساله تاثیر فراوانی در جذب مخاطب به خصوص قشر جوان را دارد.

استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به ملاک های مخاطب شناسی گفت: اکثریت جمع، اهمیت سرمایه گذاری روی اقشار از نظر کیفی و زمان از ملاک های انتخاب مخاطب در خطابه است. برای مثال اگر یک روحانی در جمع نوجوانان یک دبیرستان ایراد سخن می کند و در همان مجلس عده ای از والدین وجود دارند، مبلغ باید نوجوانان که هم در اکثریت هستند و هم اهمیت ویژه دارند را مخاطب  خود قرار دهد.

حجت الاسلام رسولی ادامه داد: یک مبلغ موفق برای سخنرانی خود در مرحله نخست هدف تعیین می کند برای مثال دانش آموزانی به نماز علاقه ای ندارند و سخنران باید با هدف در مرحله نخست آنها را به نماز علاقمند می کند و در جلسات بعد در بعد رفتاری و دانشی برای آنها بیان می کند.

وی ادامه داد: مبلغانی که تازه تبلیغ را شروع کرده اند باید یک موضوع خاصی را برای خود تعیین کنند و از بیان حواشی پرهیز کنند تا بتوانند موضوع انتخاب شده را به درستی در ذهن مخاطبان ترسیم کنند.

وی در پایان گفت: مبلغان باید در انتخاب موضوعات خود از کلی گویی پرهیز کنند و به دنبال موضوعات جزیی بروند، برای مثال نباید موضوع خطابه را  نماز انتخاب کرد، ولی موضوع فواید دنیوی و اخروی نماز می تواند به منبر خوبی تبدیل شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    0 0
    معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه سه کتاب در حوزه روش شناسی سخنرانی دینی را منتشر کرد. سال های متمادی موضوع مهمی همچون چیستی، چرایی و چگونگی خطبه و خطبه خوانی به دلایل مختلف (ازجمله وجود شبهاتی که به آنها پاسخ گفته شده است)، مورد غفلت قرار گرفته و بسیاری از سخنرانان به خواندن خطبه های کلیشه ای و تکراری عادت کرده اند. بی توجهی به خطبه آنقدر در میان بعضی سخنرانان شایع است که حتی گاهی خود سخنران آنچنان که باید توجهی به الفاظ و مضامینی که قرائت میکند ندارد چه رسد به مخاطب. کتاب «روش های خطبه خوانی» نوشته ی حجت الاسلام مسعود سلمه ای با ایجاد تنوع و جذّابیت در نوع خطبه خوانی و ارائه ی نگاهی نو به بحث خطبه، به انواع، اجزاء، شرایط و شیوه های قرائت خطبه، حس های مختلف هنگام قرائت خطبه، انواع جملات و عبارات متصل به خطبه و در نهایت به خطبه های معصوم ، ماه مبارک رمضان، محرم الحرام و... می پردازد. یکی دیگر از دغدغه های مهم مبلغان، یادگیری چگونگی ذکر مصیبت و یا همان روضه خوانی(نه مداحی) در پایان سخنرانی است و نیز انتظار عموم مردم از آنها، شنیدن روضه های دلنشین و زیبا بوده و هست. به تجربه ثابت شده است که مبلغان و سخنورانی می توانند در عرصه ی تبلیغ موفق تر عمل کنند که بتوانند خوب روضه بخوانند، این در حالی است که ضعف روضه خوانی در میان برخی مبلغان، مسئله ی قابل کتمانی نیست. کتاب «روش های روضه خوانی» نوشته ی حجت الاسلام مسعود سلمه ای در سه بخش چیستی، چرایی و چگونگی به تعاریف، انواع، اقسام روشها و شیوه ها، اصول و فنون روضه خوانی میپردازد. در این کتاب به بیش از ۳۰ شیوه جذاب و متنوع پرورش روضه، به همراه نمونه های اجرایی آن به تفصیل پرداخته شده است. بسیاری از مبلغان در رابطه با این که چگونه میتوان محتوای سخنرانی را به شکلی تأثیرگذار چینش کرد سردرگم بوده و سؤالات متعددی را پیرامون چگونگی تقدم و تأخر مطالب مطرح می کنند. کتاب «روش های چینش و پرورش محتوا» نوشته ی حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری، روش های جامعی را برای تنظیم، چینش و پرورش و حتی تولید محتوا ارائه میدهد. چینش و پرورش محتوا یکی از مباحث مهم و ضروری در روش شناسی سخنرانی دینی به شمار میرود. کتاب مذکور از دو زاویه به چینش و پرورش محتوا توجه دارد: الف) چینش مقدماتی که شامل چینش بر اساس اجزاء سخن و جلسات سخنرانی است. ب) چینش تکمیلی که شامل چینش بر اساس قالب های سخن و مدل های مفهومی است.