جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رحمانی

کارشناس مذهبی حوزه علمیه خراسان شمالی ایام عزای حسینی را نقطه عطف وحدت و اتحاد مسلمانان جهان دانست و گفت: دو ماه محرم و صفر فرصتی برای تبیین اهداف نهضت و قیام حسینی (ع) است.

حجت‌الاسلام امید رحمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با بیان اینکه ماه صفر مصادف با وقایع غم‌انگیز و ناگوار در تاریخ اسلام است، اظهار داشت: روزهای این ماه از حزن‌انگیزترین و سیاه‌ترین روزهای تاریخ اسلام بشمار می‌رود.

وی افزود: ماه محرم و صفر فرصتی مناسب در تبیین و تعمق اهداف نهضت حسینی و نقطه عطفی برای وحدت و اتحاد بین مسلمانان جهان است که باید مداحان و روحانیون در این زمینه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

حجت‌الاسلام رحمانی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا این ماه را صفر نامیده‌اند؟ گفت: در نام‌گذاری این ماه، دو وجه ذکر کرده‌اند:از «صُفْرَة (زردی)» گرفته شده؛ زیرا زمان انتخاب نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ درختان بوده است و در وجه دوم از «صِفْر (خالی)» گرفته شده؛ زیرا مردم پس از پایان ماه ‏های حرام، رهسپار جنگ می‌شدند و شهرها خالی می‌شد.

وی با بیان اینکه ماه صفر معروف به شومی و بدشگونی است، اظهار داشت: از پیامبر اکرم (ص) درباره ماه صفر، چنین نقل شده است: هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او می‏ دهم.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: در چرایی منحوس بودن ماه صفر دلایلی از جمله رحلت پیامبر اکرم (ص) و قطع وحی، شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) در این ماه را ذکر می‌کنند، همچنین ابتدای ماه صفر با ورود کاروان اسرا به شهر شام مصادف است و نیز آغاز جنگ صفین در نخستین روز صفر بوده است.

وی با اشاره به برخی اعمال مستحبی ماه صفر گفت: در این ماه، به دادن صدقه اهتمام بیشتری شود، خواندن دعا، تلاوت قرآن، اقامه نماز، روزه‌داری و زیارت امام حسین (ع) است.

حجت‌الاسلام رحمانی خاطرنشان کرد: ماه صفر ایام حزن و اندوه اهل‌بیت(ع) و اسارت آن‌ها است ماهی که  ایستادگی و ابهت اهل‌بیت(ع) در مقابل ظلم و جور یزیدیان تاریخ‌ساز شد.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha