شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ دیدار مدیر حوزه های علمیه با آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ شورای مسائل مستحدثه شکل‌گرفته که شامل اساتید برجسته درس خارج است همچنین اجلاسیه اساتید خارج فقه نیز در راستای فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی درس خارج و مسائل مستحدثه نیز در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در دست پیگیری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه » حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی در دیدار مدیر حوزه های علمیه با آیت‌الله‌العظمی سبحانی که در دفتر معظم له برگزار شد؛ گفت: مسائل مستحدثه یکی از چالش‌های مهم حوزه علمیه است که باید در قبال مسائل  جدید نظام اسلامی و جامعه پاسخگو باشد.
وی با تأکید بر اهمیت توجه به مسائل مستحدثه اضافه کرد: چنانچه حوزه در این زمینه فعالیت  چشمگیری نداشته باشد ممکن است پویایی فقه و به‌ تبع آن اثرگذاری حوزه در نظام و جامعه دچار خدشه شود.
معاون پژوهش حوزه علمیه ادامه داد: بحث مسائل مستحدثه و مسائل جدید در درس خارج از فقه به 5 سطح تقسیم‌شده که سطح اول آن شامل ابواب سنتی فقه است که مسائلی مانند مستحدثات در باب بیع،ربا و غیره می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها در قالب یک جزوه مجزا در اختیار اساتید برتر درس خارج از فقه قرارگرفته است. 
حجت‌الاسلام  والمسلمین میرمعزی تأکید کرد: موضوع شناسی و منبع یابی اقدام دیگر معاونت پژوهش حوزه علمیه درزمینهٔ مسائل مستحدثه بوده که نتیجه آن در اختیار اساتید درس خارج فقه قرارگرفته است. 
وی ابراز کرد: به پیشنهاد آیت‌الله استادی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه،  شورای مسائل مستحدثه شکل‌گرفته که شامل اساتید برجسته درس خارج است همچنین اجلاسیه اساتید خارج فقه نیز در راستای فرهنگ‌سازی و  گفتمان سازی درس خارج و مسائل مستحدثه نیز در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در دست پیگیری است. 
معاون پژوهش حوزه با اشاره به سطح دوم مسائل مستحدثه تأکید کرد: این سطح شامل موضوعات جدید نظیر بانکداریاسلامی و  بازارهای مالی اسلامی است که هرکدام مشتمل بر ابواب فقهی مختلف می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: سطح سوم مسائل مستحدثه را کتب جدید در برگرفته که ابوابی مانند فقه تربیت، فقه سیاست و فقه مدیریت را شامل می‌شود که در این زمینه نیز کارهای قابل‌توجهی در حوزه در حال انجام است. 
معاون پژوهش حوزه های علمیه تأکید کرد: معاونت آموزش تمام دروسی که در درس‌های خارج از فقه تدریس می‌شود را برای ارتقا،رصد و نظارت می‌کند تا سطح دروس را توسعه دهد. 
حجت‌الاسلام  والمسلمین میر معزی خاطرنشان کرد: توسعه دروس خارج  از فقه به فلسفه و کلام نیز ازجمله سرفصل‌هایی است که در معاونت پژوهش حوزه در دست پیگیری و اقدام است. 

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha