پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین غفاری با اشاره به فرایند تاسیس مدارس، گفت: در صدور مجوز تاسیس مدارس علمیه خواهران، اعطاء رشته های تخصصی سطح۳(فوق لیسانس) و مقطع سطح۴(دکتری)، ضروری است نیازسنجی لازم شهرستانی، استانی، ملی و بین المللی صورت گیرد تا اهداف و رسالت حوزوی به درستی محقق گردد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مازندران، حجت الاسلام و المسلمین علی غفاری، در «کارگروه بررسی و تصویب مدارس علمیه خواهران کشور» در خصوص راه اندازی سطح4 (دکترا) و اعطاء رشته های تخصصی سطح3(فوق لیسانس) بیان کرد: در صدور مجوز تاسیس مدارس خواهران، اعطاء رشته های تخصصی سطح3(فوق لیسانس) و مقطع سطح4(دکتری)، ضروری است قبلاً نیازسنجی لازم شهرستانی، استانی، ملی و بین المللی صورت گیرد تا اهداف و رسالت حوزوی به درستی محقق گردد و با انباشت صاحبان مدرک ناکارآمد در آینده مواجه نشویم و حداکثر استفاده و استفاده بهینه از فارغ التحصیلان حوزوی صورت گیرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران افزود: نیازسنجی تاسیس واحدهای حوزوی در استان ها، در صورتی مؤثر و با کمترین آسیب همراه خواهد بود که مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران؛ اولاً با بهره گیری از آمایش های علمی، متناسب با اهداف و رسالت های حوزوی، چشم انداز و سیاست گذاری کلان خود را تعیین و اعلام نماید؛ ثانیاً جهت اجتناب از اعمال سلیقه و هدر رفت سرمایه و ظرفیت های حوزوی، معیار‏ها و شاخص های لازم را برای سطح پایه (سطح 2) تا سطوح عالی(فوق دکتری) مشخص و به مدیریت های استانی ابلاغ نماید؛ ثالثاً آیین نامه های مربوطه را جهت عملیات اجرایی و تطبیق شرایط (متقاضیان و دیگر شرایط) تنظیم و به مدیریت استان ارسال نماید.

وی در خصوص اصلاح فرایند تأسیس اعلام کرد: ضروتی در استقلال مکان، هیأت امناء، مدیر و کادر اجرایی مدارس در مقاطع مختلف نمی باشد بلکه شاخصهایی برای هر مقطع تعریف شود در صورتی که هر مدرسه ای حائز آن شاخص ها باشد بتواند مقاطع بالاتر را بگیرد مانند توان علمی مدرسه، توان پشتیبانی هیأت امناء، توان مدیریتی مدیر و کادر، موقعیت فیزیکی، تعداد فارغ التحصیلان، منابع آموزشی و پژوهشی مدرسه، امکان تأمین کادر آموزشی و منابع آموزشی مدرسه؛ خلاصه اینکه مدارس بر اساس شاخصهای علمی برای مقاطع بالاتر ارزیابی و امتیاز بندی شوند نه اینکه تحت تأثیر متنفذین احداث شوند. چه بسا ممکن است یک مدیر سه مقطع 2 و 3 و 4 را هم زمان بتواند مدیریت نماید و ...، این کار باعث می شود مدارس جهت دستیابی به رأس هرم تلاش نمایند و مدرسه را ارتقاء دهند که این خود عامل انگیزشی مناسبی برای ارتقاء مدارس و مایه دلگرمی آنان می باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران اعلام کرد: توزیع رشته ها در استان ها باید متناسب با نیازهای مزبور و همچنین نوع پشتیبانی از آن صورت گیرد؛ مثلا اگر بخواهیم رشته تفسیر را در مازندران در مقطع سطح 4 راه اندازی نمائیم؛ باید ببینیم که در حال حاضر چقدر مفسر در استان نیاز داریم؛ همچنین نیاز اصلی استان ما در حال حاضر چه چیزی می باشد و ساز و کارهای پیشتیبانی از آن چگونه قابل انجام است.

حجت الاسلام والمسلمین غفاری در ادامه اظهار کرد: در دادن مجوز برای تاسیس سطح4 ، اولویت قرار دادن مرکز سیاسی استان توجیه مناسبی ندارد؛ چرا که در یک استان 400 کیلومتری باید برخی طلاب 300 کیلومتر را برای حضور در کلاس های این مقطع به دلیل مرکز استان بودن، طی کنند؛ لذا پیشنهاد می گردد مراکز جغرافیایی را با توجه این شرایط تعیین کرده تا امکان حضور طلاب در کلاسها راحت تر صورت گیرد.

وی ادامه داد: جامعه هدف ما در تاسیس مدارس، کل جمعیت استان می باشند نه جامعه فارغ التحصیلان و اگر در برخی از شهرهای مازندران، مدرسه علمیه خواهران به دلایل کمبود زمین و... نداریم به این معنا نیست که آنها جزء جامعه هدف ما نمی باشد؛ البته تراکم طلاب فارغ التحصیل در صورتی که شرایط دیگر لحاظ شده باشد از اولویت برخوردار خواهد بود؛ لذا باید به گو نه ای مجوز تأسیس صادر شود که جوابگوی سالهای دیگر هم باشیم؛ چرا که با افزایش تعداد فارغ التحصیلان در شهرهای دیگر، امکان جابجایی مراکز سطوح عالی (سطح3 و 4 .... ) نمی باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران بیان کرد: در ارائه جواز تاسیس سطح 4، «مراعات جنبه خانم بودن طلاب » مطلب درستی است، اما در سطح 2 به لحاظ سن کم، کثرت روزهای تحصیل و طول دوره تحصیل، آسیب پذیری بیشتری برای بانوان در این مقطع وجود دارد؛ ولی در مقاطع بالاتر (سطح 3 و 4 و 5) به دلیل بالارفتن سن و پایین آمدن تعداد ساعات و حجم درسها، آسیب پذیری کمتر شده و دیگر لحاظ شدن بعد مسافت، توجیه مناسبی نبوده و میل به تمرکز در این خصوص بیشتر می باشد.

وی اعلام کرد: باید از پراگندگی مراکز سطح 4 در استان خودداری و حداکثر برای 2 یا 3 سه ناحیه در استان جا نمایی و تعریف گردد و در هر منطقه، رشته های مرتبط با هم، مانند کلام، فلسفه و...در یک منطقه، تفسیر، فقه و اصول و ... در منطقه دیگر و...راه اندازی شود؛ چرا که ایجاد پژوهشکده، تامین نیروی انسانی، تبادل تجربیات اساتید و... در این صورت راحت تر خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران تصریح کرد: ما بر اساس آمایش جمعیتی استان در سال87 با ارسال نامه به همه ائمه جمعه شهرستانهای واجد شرایط مازندران، واجدیت شرایط آن شهرستان و اعلام آمادگی خویش برای راه اندازی مدرسه علمیه خواهران در آن شهر را به اطلاع آنان رساندیم و به دنبالش رایزنی و فرهنگ سازی لازم را انجام دادیم که الحمدلله مورد استقبال واقع شده و 12 مدرسه جدید تاسیس شده است.

حجت الاسلام والمسلمین غفاری در پایان خاطرنشان کرد: در استان مازندران چهار درخواست جهت تاسیس سطح4 در شهرهای بابل، ساری، قائمشهر و جویبار ارائه گردید که بر اساس شرایط و قوانین مرکز، دارا بودن اساتید توانمند و...، این مقطع برای اولین بار در سال جاری  در دو رشته  تفسیر تطبیقی و فقه خانواده در دو شهر ساری و بابل راه اندازی و از مجموع  36 طلبه فارغ التحصیل سطح 3 شرکت کننده در این مقطع؛ 10 نفر در تفسیر تطبیقی و 5 نفر در فقه خانواده پذیرش نهائی شده و در حال تحصیل در مقطع 4(دکترا)  می باشند.

انتهای پیام۳۱۳/۴۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha