چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 429243
۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
 برجام

حوزه/ پس از گستاخی های اخیر ترامپ ، موج وحدت گرایی بسیار خوبی بین مردم و مسئولان در خصوص ایستادگی در برابر زیاده خواهی های قطب استکبار شکل گرفت که بی شک این ایستادگی ملی با هوشیاری، البته مضاعف تر می بایست در برابر نفاق و دورویی اروپایی ها حفظ و تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نفاق اروپایی ها در مواجهه با ایران را از همین جا به خوبی می توان فهمید که از یک سو در ظاهر از حفظ برجام حمایت کرده و از آن در تریبون های رسمی خود دم می زنند و از آن سو همان حرف های گستاخانه ترامپ درباره فعالیت های موشکی و منطقه ای کشورمان را البته با لحن و بیان دیگری تکرار می کنند.

البته پی بُردن به چرایی حمایت اروپایی ها از برجام چندان کار دشواری نیست چه آن که به تعبیر مقام معظم رهبری، "اروپایی ها با درک این که برجام به نفع آن ها و آمریکایی هاست، با سخنان رییس جمهور آمریکا درباره پاره کردن برجام مخالفت کردند."

با این وجود به نظر می رسد که این بار یکی از پیش بَرنده های اهداف جبهه غربی در مواجهه با ایران ، کشور فرانسه باشد چه آن که وزیر خارجه آن اخیراً به صراحت اعلام کرده که فشار بر ایران در موضوعات موشکی و منطقه ای از اهداف مهم سفر قریب الوقوعش به تهران است.

جالب این که با وجود نگاه های بدبینانه در بین هیئت حاکمه فرانسه نسبت به ایران انقلابی ، اما از آن جا که منافع صنعت این کشور به خصوص در بخش خودروسازی تا حدود زیادی به ایران وابسته است از این رو فرانسه در عین حال که می خواهد ژست قلدرمآبانه خود که ریشه در خوی استکباری اش دارد را حفظ کند ، از آن سو نیز دوست ندارد از منافع خود در حفظ برجام چشم پوشی نماید.

در آستانه سفر مقامات فرانسوی و به احتمال زیاد دیگر مقامات غربی به کشورمان در روزهای پیش رو، آن چه ضروری است این که مسئولان کشور به خصوص دستگاه وزارت خارجه باید با صراحت به طرف مقابل بفهمانند که صحبت از مذاکره درباره برنامه موشکی و منطقه ای ایران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و این مساله جزو خطوط قرمز ما به شمار می رود.

بیانات رهبر معظم انقلاب در همین باره که در دیدار اخیر با جمعی از نخبگان جوان مطرح فرمودند، فصل الخطاب است: " اروپایی ها از هم صدایی با آمریکایی ها در مسایلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه بپرهیزند چرا که ما مطلقاً هم آوازی اروپایی ها با زورگویی های آمریکا را قبول نمی کنیم. آن هایی که موشک و سلاح اتمی دارند ملت ایران را از داشتن موشک 2 یا 3 هزار کیلومتری نهی می کنند... این موضوع و دیگر مسایل مربوط به ایران به شما چه ربطی دارد؟!"

به هر صورت آنچه مشخص است این که اروپایی ها که به ظاهر خود را به ایران متمایل نشان می دهند اما در حقیقت و در مقام عمل به سود آمریکا کار می کنند، به دنبال تعمیم الگوی مذاکرات برجام به دیگر مسایل کلیدی هستند و حال آن که باید بدانند دوران چنین اقداماتی به سر آمده و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه نمی پذیرد که برجام 2 و 3 در قبال مسایلی چون فعالیت های موشکی و یا حقوق بشر و غیره محقق شود، به خصوص آن که عهد شکنی آمریکایی ها و نیز عدم صداقت اروپایی ها امروز کاملاً عیان شده است.

خوشبختانه پس از گستاخی های ترامپ در یکی دو هفته اخیر، موج وحدت گرایی خوبی بین مردم و مسئولان در خصوص ایستادگی در برابر زیاده خواهی های قطب استکبار شکل گرفته که بی تردید این ایستادگی ملی با هوشیاری البته مضاعف تری می بایست در برابر نفاق و دورویی اروپایی ها حفظ و تقویت شود.

سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha