پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی

حوزه/ عضو شورای حوزه علمیه تهران با بیان این که خداوند می خواهد انسان را به خلافت خودش تشویق کند، گفت: خداوند خودش را به عنوان مقصد، و انسان را به عنوان مخزن سرّ خودش می داند و می خواهد انسان را به سمت خود فرا بخواند و انسان رنگ خدایی بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، امروز صبح در جلسه درس اخلاق هفتگی مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، در جمع اساتید و طلاب، با تسلیت ایام ورود اهل بیت سیدالشهداء(علیه‌السلام) به شام و مجلس یزید، قرآن کریم را کتاب نور و هدایت خداوند برای مومنین دانست و اظهار داشت: قرآن تجلی اعظم پروردگار عزیز و معجزه همیشگی است و ریسمانی است که خلق را به خالق مرتبط می کند و چشمه ای است که برای همیشه تشنگان را سیراب می کند و ذخیره ای است که تمام شدن ندارد.

وی افزود: قرآن از ابتدا تا انتها یک سلسله است و یک مسیر مشخصی را تبیین می کند، و لذا همه مطالبی که در آیات مبارکه آمده است از جمله مطالبی که معرفت محض هستند مثل آیات سوره مبارکه حدید، اخلاص و اواخر سوره حشر و از این قبیل، همگی بیانگر این است که خداوند متعال سفره معرفت را برای دل های اهلش گسترده کرده است. «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیم».

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیات ابتدایی سوره حدید، گفت: این آیات جزو اسرار خاصِ خاص است و برای پیامبر و حضرت امیرالمومنین(علیهماالسلام) مختص کرده اند و کسانی که در خط ولایت علوی باشند خداوند امکان دسترسی به معارف این آیات را به او می دهد.

وی با بیان این که برخی آیات قرآن اوصاف عالم آخرت را تبیین می کنند، عنوان داشت: تقریبا یک ششم از آیات قرآن مربوط به معاد و زندگی بعد از مرگ است. آن دسته از آیاتی که مربوط به مبدأ است، و آن بخشی که مربوط به معاد است، هم خداشناسی است و هم انسان شناسی است.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران بیان داشت: خداوند متعال آن مقدار از صفات ذات و فعل که برای ما بیان فرموده است، باید توجه داشت که خداوند در صدد یاد دادن علم صرف به ما نیست بلکه خدا می خواهد ما را به خلافت خودش تشویق کند و در یک کلمه ما را آدم کند.

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر ادامه داد: خداوند خودش را به عنوان مقصد و به عنوان ظاهر و باطن، و انسان را به عنوان مظهر، مجلی، و به عنوان مخزن سرّ خودش می داند و می خواهد انسان را به سمت خود فرا بخواند و انسان رنگ خدایی بگیرد.

عضو شورای حوزه علمیه تهران با اشاره به دعای عرفه امام حسین(ع)، ادامه داد: حضرت سیدالشهداء(ع) هم چنان که سید شهیدان است، سید عارفان هم می باشد. حضرت در فرازی از دعای عرفه می فرماید «اللهم اکشف کربتی و استر عورتی و اغفرلی خطیئتی و اخسأ شیطانی و فکّ رهانی و اجعل لی یا الهی الدّرجة العلیا فی الاخرة و الاولی؛ خداوندا، رحیما، اندوهم را برطرف گردان و پنهان کردنی های مرا بپوشان و گناهم را ببخشا، و شیطانم را از من دور فرما و ذمه ام را از همه تکالیف و حقوقی که بر عهده دارم آزاد بساز. خدای من، درجات عالیه ای را در آخرت و دنیا نصیبم فرما».

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در احوالات عرفانی شان در صحرای عرفات این مطالب را بیان فرموده اند که بیانگر اهمیت این موضوعات دارد. زیرا خداوند دوست دارد تخلّق به اخلاق او داشته باشیم و هر چه خود دارد، ما هم داشته باشیم. بنا بر این باید به بلندای صفات الهی و اسماء حسنای او، خودمان را ارتقاء دهیم و بالا بکشیم.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در پایان با بیان این که علم بدون ایمان زمینه‌ رشد ندارد، گفت: مومن غیرعالم یک درجه دارد، ولی برای مومن عالم درجاتی وجود دارد. و علم مومن، موهبتی است و الا برای هر کسی قابل اکتساب نیست. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha