پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
اربعین

حوزه/اولین جلسه تفسیر زیارت اربعین با حضور طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، خانم یوسفیان، استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در کلاس «تفسیر زیارت اربعیین» اظهار داشت: آیات و روایات بسیاری درباره گریه کردن آسمان‌ها و زمین وجود دارد، از جمله خداوند در آیه ۲۹ سوره دخان می‌فرماید: «فَما بَکَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرينَ؛ نه آسمان بر آنان گریست و نه زمین و نه به آنها مهلتی داده شد».

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به روایتی از امام صادق(علیه‌السلام) اظهار داشت: آن حضرت می‌فرماید: «بَکَتِ السَّماءُ عَلى یَحْیَى بْنِ زَکَرِیّا وَ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِىِّ(علیهما السلام) اَرْبَعِیْنَ صَباحاً وَ لَمْ تَبْکِ اِلاّ عَلَیْهِما، قُلْتُ وَ ما بُکایُها، قالَ کانِتْ تَطْلُعُ حَمْراءَ; وَ تَغِیْبُ حَمْراءَ؛ آسمان بر یحیى بن زکریا(که از سوىِ طاغوتِ زمان خود به طرز رقت بارى شهید شد) و بر حسین بن على(علیهما‌السلام) چهل روز گریه کرد و بر کس دیگرى جز آن دو گریه نکرده است»؛ راوى مى گوید: سوال کردم گریه آسمان چه بود؟ فرمود: «به هنگام طلوع و غروب، سرخى مخصوصى در آسمان ظاهر مى شد»(مجمع البیان، جلد ۹، صفحه ۶۵».

یوسفیان با اشاره به آیه «وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ؛ تمام کسانی که در آسمان‌ها و زمین هستند، برای خدا سجده می‌کنند»، گفت: پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به اباذر فرمودند: «یا أباذر ، إن الأرض لتبکی على المؤمن إذا مات أربعین صباحا؛ ای ابوذر ! به راستی که زمین بر مؤمن تا چهل صبح گریه می‌کند»؛ وقتی زمین برای مؤمن ۴۰ روز گریه می‌کند پس حتما برای شهدا و سید الشهدا بسیار گریه می‌کند.

وی با اشاره به دعای ندبه، عنوان کرد: در این دعا آمده است که سلاح ما گریه است و بر مطهرین باید گریست و یا در دعای ابوحمزه ثمالی آمده: «یا الله و اعنّی علی البکاء علی نفسی...   کمکم کن گریه کنم برای خودم، چون نمی‌دانم کجا می‌خواهم بروم».

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با تصریح بر اینکه گریه در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است، اظهار داشت: گریه معرفت و در پی آن، محبت، تبعیت و سنخیت می‌آورد.

وی یادآور شد: در روایات داریم که حتی اگر اشک شما خشک شد تباکی نمایید و از خدا بخواهید به شما اشک عنایت کند.

خداوند هم زائر امام حسین(علیه‌السلام) است

یوسفیان به زیارت مؤمن در روایات اشاره کرد و افزود: در روایت آمده: «مَنْ زَارَ أَخَاهُ فِی بَیْتِهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَنْتَ ضَیْفِی وَ زَائِرِی عَلَیَّ قِرَاکَ وَ قَدْ أَوْجَبْتُ لَکَ الْجَنَّةَ بِحُبِّکَ إِیَّاهُ؛ کسی که زیارت کند برادر دینی اش را در خانه اش، خداوند عزّوجلّ به او می‌فرماید: تو مهمان و زائر من هستی و بر من است که تو را احترام کنم؛ به خاطر دوستی تو با آن برادرت، بهشت را بر تو واجب کردم».

وی با اشاره به روایتی دیگر که «زیارت مؤمن مایه احیاء قلوب  و عطوفت می‌شود»، به ثواب زیارت ائمه اطهار(علیهم‌السلام) اشاره کرد و گفت: امام رضا(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «إنّ لِكُلِّ إمامٍ عَهدا في عُنُقِ أوليائهِ و شِيعَتِهِ و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زيارَةَ قُبُورِهِم ، فَمَن زارَهُم رَغبَةً في زيارَتِهِم و تَصدِيقا بما رَغِبُوا فيهِ كانَ أئمَّتُهُم شُفَعاءَهُم يَومَ القِيامَةِ؛ هر امامى به گردن دوستان و شيعيان خود عهدى دارد كه وفاى كامل به اين عهد و بجاى آوردن نيكوى آن، با زيارت قبور آنان است. پس كسانى كه با رغبت و علاقه به زيارت ايشان و باور داشتن آنچه آنان ترغيب كرده اند، زيارتشان كنند ، امامانِ آنها در روز قيامت شفيعشان باشند».

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به زیارت امام حسین(علیه‌السلام)، تصریح کرد: امام باقر(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «زیارت امام حسین(علیه‌السلام) بر شیعیان ما فرض و واجب است و قبر امام حسین(علیه‌السلام) محل آمد و شد ملائکه است».

وی با بیان اینکه خداوند نیز زائر امام حسین(علیه‌السلام) است، تأکید کرد: هر شب جمعه ملائکه به سمت قبر امام حسین(علیه‌السلام) حبوط می‌کنند و این حبوط کنایه از عظمت زیارت امام حسین(علیه‌السلام) است.

یوسفیان در ادامه به نقل روایتی درباره فضیلت زیارت امام حسین(علیه‌السلام) از رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) پرداخت که فرمودند: «هر کس قبر حسین را زیارت کند، ثواب ۹۰ حج از حج من را می‌برد» و این روایت تشبیه زیارت امام حسین(علیه‌السلام) به زیارت بیت الله الحرام است.

وی به روایت دیگری اشاره کرد که «هر که برای زیارت حسین(علیه‌السلام) از خانه خارج شود، به ازای هر گام او هزار حسنه نوشته می‌شود و هزار سیئه محو می‌گردد» و افزود: امام حسن عسگری(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه پنجاه ركعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زيارت اربعين،انگشتر در دست راست كردن، در سجده پيشاني بر خاك نهادن و بسم الله الرحمن الرحيم را(در نماز) بلند گفتن».

فرازهایی از زیارت اربعین

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه به فرازهایی از زیارت اربعین اشاره کرد و افزود: در فراز «اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ؛ سلام بر کسی که ولی خداست»؛ از طرف خدا هم ولایت تکوینی دارد و هم ولایت تشریعی؛ یعنی تا ایصال الی المطلوب  همراهی دارد و تکوینا در نفوس تصرف دارد.

وی با اشاره به فراز «اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ»، ادامه داد: حجت الهی با جعل و نصب الهی تعیین می‌شود، همچنین در فراز «السَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ» امام حسین(علیه‌السلام) با عنوان اسیر سختی‌ها و کشته اشک‌ها معرفی شده اند.  

یوسفیان با اشاره به فراز «اللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ»، تصریح کرد: این شهادت دادن آمادگی روحی خاصی می‌طلبد و توفیق می‌خواهد.

وی عنوان کرد: در فراز «الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ»، تصریح می‌کند که خداوند سعادت را برای امام حسین(علیه‌السلام) گذاشت نه برای دشمنانش.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به فرازهای «وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ»، گفت: امام حسین(علیه‌السلام) حجت ما است و ما به واسطه آن حضرت بازخواست می‌شویم.

وی به فرازهای «مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ  وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ» اشاره کرد که امام حسین(علیه‌السلام) نصیحت را تمام کرد و تا آخرین قطره خون و آخرین مال و فرزندان را فدا کرد تا خلق را  به راه بیاورد  و بشریت را از جهالت و نادانی نجات بدهد اما در آخر همه با هم درظلم و ستم به حسین بن علی علیه السلام دست به دست هم دادند.

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha