پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
استاد رشاد/ جرج جرداق

حوزه/ زمانی که در بیروت به منزل جرج جرداق رفتم، به من گفت «من شبها نهج البلاغه را زیر متکایم می گذارم و می خوابم و هیچ وقت از نهج البلاغه جدا نشده ام».

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد در دش اخلاق طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با تاکید بر ضرورت توجه و اهمام طلاب به نهج البلاغه،  به روایت آشنایی جرج جرداق نویسنده معروف مسیحی با نهج البلاغه پرداخت و گفت: ما کمتر از جرج جرداق نیستیم. ایشان به من می گفت: من شبها نهج البلاغه را زیر متکایم می گذارم و می خوابم.

از جرج جرداق یک مسیحی کاتولیک بود و از طفولیت خود برای من ماجرایی را نقل کرد و گفت: در دوران دبستان که کلاس چهارم یا پنجم بودم یکی دوبار از مدرسه فرار کردم. بار آخر به سمت دشت و صحرا رفتم و پای یک درخت خوابم برد. مادر، برادر بزرگتر و معلمم خیلی نگرانم شده و در بیروت دنبال من گشته بودند، وقتی به دشت آمدند دیدند پای درختی خوابیده ام. مادر و معلمم خیلی تشر زدند که چرا اینجا آمده ای؟و.... برادرم فؤاد- که او هم مثل جرج اهل ادب بوده و هر دو شاعر بوده اند- گفت: ببینیم علت این فرارها چیست؟ وقتی از من پرسید گفتم: حقیقت این است که من به ادبیات علاقه مندم و به دروس دیگر مدرسه علاقه ای ندارم.  برادرم گفت: بسیار خب! برویم خانه!. کتاب نهج البلاغه را به من داد و گفت: روی این کتاب کار کن! جرج با آن سن کم، از ارزش نهج البلاغه آگاه نبود، ولی فؤاد مطلع بوده است.

جرج جرداق می گفت: کتاب را به من داد و من شیفته آن کتاب شدم و از همان موقع شروع به کار کردن روی این کتاب کردم و بارها و بارها آن را دوره کردم.

کتابی که ایشان نوشت به نام « الامام علی صوت العدالة الانسانیه»؛ در طول تاریخ، بهترین کتاب پیرامون نهج البلاغه است که راجع به نگاه اجتماعی، حماسی، انقلابی و حیث حقوق بشری حضرت امیر المومنین علیه السلام نوشته شده و نظیر آن را هیچ مسلمانی ننوشته است. به زبان های مختلف و از جمله فارسی هم ترجمه شده است.

زمانی که من در بیروت به منزل او رفتم، می گفت «دیگر هیچ وقت از نهج البلاغه جدا نشدم».

یک مسیحی درک می کند و اینجور ملازم نهج البلاغه می شود. آن وقت ما طلبه ها چقدر با این کتاب مأنوسیم؟!

انتهای پیام 313/3

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha