جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه با موضوع پاکستان

حوزه/ مدیرعامل خبرگزاری حوزه با اشاره به اهمیت مسئله تقریب و وحدت اسلامی گفت: بدون حضور مؤثر و کارکردی حوزه‌های علمیه در این عرصه به نظر می‌رسد این مهم به‌درستی انجام نگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری در نشست کمیته بین‌المللی با موضوع کشور اسلامی پاکستان که در سالن جلسات آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، گفت: متأسفانه در مواجه علمی، و فرهنگی و به تعبیر درست مواجه تمدنی کمتر نشست‌های هم‌اندیشی در بین حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به رونق مواجهات سیاسی  و اجتماعی کشور در محدوده جغرافیای دیپلماسی گفت: جز مواجهات سیاسی نوعی مواجه علمی، معرفتی و فرهنگی نیز محدوده خاص خود را دارد و اقتضائات و نیروهای ویژه خود را نیز نیاز دارد که مشورت‌ها و کارشناسی‌های خاص خود را می‌طلبد.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه  بابیان اینکه باگذشت 4 دهه از انقلاب و فعالیت نهادهای فرهنگی مختلف در خارج از کشور؛ تصریح کرد: به نظر می‌رسد که مواجهه فکری و فرهنگی نهادهای فرهنگی کشور در خارج از کشور مدیریت واحدی نمی‌شود و همفکری و تبادل‌نظری در مورد آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: تلاش‌هایی که تا امروز انجام گرفته درزمینه مواجهات فکری و فرهنگی نوعاً تلاش‌های مفید و ارزشمندی بوده، اما به دلیل عدم هماهنگی و جزیره‌ای عمل کردن نهادهای مختلف خروجی مناسبی نداشته که امیدواریم با همفکری و همدلی که در نشست‌هایی از این قبیل به وجود می‌آید بیشتر شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: باید نقش بنیادین و مهم حوزه علمیه قم در مواجهات فکری و فرهنگی با سایر ملل و کشورهای اسلامی به ‌درستی تبیین و مشخص شود و به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت بالای حوزه‌های علمیه باید ظرفیت‌های حوزه به‌درستی شناخته و شناسایی شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از کارهایی که امروزه در حوزه‌های علمیه هند و پاکستان انجام می‌شود به‌صورت خودجوش و مردم‌نهاد صورت می‌گیرد که تقریباً هیچ‌گونه وابستگی به نهادهای دولتی ندارند و شاکله کار نیز مردمی است.

حجت الاسلام والمسلمین با بیان اهمیت توجه به اولویت‌های فعالیت‌های حوزه‌های علمیه در عرصه بین‌الملل تصریح کرد: یکی از اموری که باید در کمیته بین‌الملل حوزه بررسی شود تأمین محتوایی برای جهت‌گیری‌ها و اعلام مواضع توسط مراجع معظم تقلید است.

وی عنوان کرد: تعامل و همفکری بین حوزه و جامعه المصطفی در پیشبرد اهداف بین‌المللی حوزه بسیار ارزشمند است که می‌توانند در بسیاری از امور به کمک هم بیایند.

مدیرمسئول  هفته نامه افق حوزه ابراز کرد: ازجمله فعالیت‌های مناسبی و به‌جایی که باید در حوزه و جامعه المصطفی پیگیری شود، ارتباط و تعامل با حوزه‌های علمیه اهل سنت است که به نظر می‌رسد جای آن‌ها در حال حاضر تا حدی در بین حوزه‌های علمیه خالی است.

وی با اشاره به اهمیت مسئله تقریب و وحدت اسلامی اضافه کرد: بدون حضور مؤثر و کارکردی حوزه‌های علمیه در این عرصه به نظر می‌رسد این مهم به‌درستی انجام نگیرد.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه  عنوان کرد: ممکن است اموری وجود داشته باشد که اولویت نخست حوزه‌های علمیه نباشد، اما چون اعتبار و ظرفیت حوزه‌های علمیه به میان می‌آید سبب تسهیل و پیشرفت کارها شود.

وی با اشاره به اهمیت برخی کشورهای منطقه در بررسی‌های سیاسی و مواجهات فرهنگی ادامه داد: برای کشور اسلامی پاکستان کمیته مستقلی برای بررسی و تحلیل مسائل آن در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تشکیل‌شده است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علیمه، با بیان اهمیت توجه به مسائل پاکستان در بین حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: متأسفانه توجه خاصی به کشور پاکستان در بین علما وجود ندارد که لازم است در این زمینه  فرهنگ‌سازی مناسبی برای توجه بیشتر به مسائل پاکستان در بین حوزه‌ها انجام گیرد تا شاهد برجسته‌تر شدن نقش پاکستان و به ‌تبع آن برجسته‌تر شدن نقش حوزه علمیه در پاکستان شویم.

وی گفت: در مورد پاکستان حوزه‌های علمیه به نقش خود به‌درستی عمل‌نکرده که امیدواریم تشکیل کمیته‌ها و جلسات مرتبط با مسئله این کشور سبب توجه بیشتر و درخور شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha