جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خواهران

حوزه/ استاد دانشگاه مشهد گفت: افرادی با مغز آگاه، افرادی هستند که ارزشها بر آنها حکومت می کند و اضطراب و نگرانی مانع حرکت آنها نیست. آنها مثل آسمان هستند و زندگی آنها تحت تاثیر آب و هوا نیست. در حین تحصیل ازدواج می کند، بچه دار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، اولین جلسه از سلسله نشست های ارتباط خانوادگی با حضور دکتر علی مهرابی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه مشهد و استاد مرکز مشاور مدیریت حوزه علمیه اصفهان با موضوع " ارتباط های خانوادگی با رویکرد جدید (فرا مدرن)" با هدف افزایش مهارت های ارتباطی اعضا خانواده، در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

استاد مرکز مشاور حوزه علمیه اصفهان با طرح این سوال که "چرا ما انسان ها دانش دینی داریم ولی منش دینی نداریم؟ " افزود: همه ما انسانها دارای دو مقوله دانش و آگاهی هستیم که این دو مقوله کاملا با هم فرق دارند درست مانند برخی کودکانی که در خانواده های مذهبی دانش های مذهبی را فرا می گیرند، اما در جوانی و بزرگسالی افراد مذهبی نمی شوند. چرا که هر چه شناخت انسان بالا رفته است، ولی رفتارش پایین آمده است. همچنان که برخی کلاس ها و مهارت های گوناگون را آموزش می بینند، اما عمل نمی کنند.

کارشناس مشاور خانواده در ادامه تصریح کرد: ذهن انسان شبیه یک کارخانه است که تفکرات، خاطرات، تمایلات، خیالات و ... تولیدات آن است. مغز انسان نیز مانند کارخانه دارای قسمت های گوناگونی است. مغز قدیم، مغز جدید و مغزآگاه سه مغز درون هر انسانی است.

وی ادامه داد: حیوانات نسبت به رفتارهایشان در طبیعت هیچ گونه تفکری ندارند پس دارای مغز قدیم هستند. مغز جدید وجه تمایز انسان با حیوان است، بخاطر این که انسانها تفکر می کنند؛ اضطراب و نگرانی ویژه انسان است و ترس برای حیوان است. هر انسانی می تواند در مغز جدید و مغز آگاه زندگی کند

مهرابی عنوان کرد: افرادی که در مغز جدید زندگی می کنند، فرمانده، ذهن آنهاست. آنها هر روز به دنبال تنوع آفرینی و کشف فرصت ها هستند تا بتوانند کاری کنند، ولی به دلیل اضطراب از حرکت و پیشرفت باز می مانند و همزمان نمی توانند چند برنامه را انجام دهند. این می شود زندگی حرفه ای، زندگی تابع آب و هوا یعنی رفتارش تابع رفتار خانواده و همسرش می باشد، این نگاه حرفه ای برای زندگی خطرناک است و هر لحظه امکان ورود به سراشیبی زندگی هست 

وی ادامه داد: افراد مغز آگاه، افرادی هستند که ارزش ها بر آنها حکومت می کنند و اضطراب و نگرانی مانع حرکت آنها نیست. آنها مثل آسمان هستند و زندگی آنها تحت تاثیر آب و هوا نیست. در حین تحصیل ازدواج می کند، بچه دار می شود.

استاد مرکز مشاور حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه سرمایه های معنوی و نداشتن دغدغه دو قسم از آرامش هستند افزود:  اولین قسم تنها مورد تایید اسلام است و دومین معنای آرامش در تفکر اسلامی مردود است .

وی برای تبیین مطالب در ادامه گفت: اگر شخصی طالب زندگی موفق است، به دنبال همسر خوب و یا تنها به دنبال فرزند خوب است، اگر در این مرحله توقف کند، دارای مغز جدید است، همسر خوب، فرزند خوب و موقعیت خوب تنها ابزار هستند برای رسیدن به مقصد، اگر فرد در این مرحله بماند یعنی در مغز جدید است و وارد مغز آگاه نشده است، یعنی با ذهنش به محرک های بیرونی سریع پاسخ می دهد.  

استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کسی که مغز آگاه است تابع ارزش ها است سریع پاسخ نمی دهد، تفکرات ذهنی اش سبب نمی شود زود و عجولانه تصمیم بگیرد. مادری که در مغز جدید زندگی می کند پس از سه بار بی اعتنایی فرزند به امر نماز ، بار چهارم برسر فرزندش فریاد میرند اما مادری که مغز آگاه است با صبر و حوصله و مهربانی، فرزند را برای انجام اعمال عبادی آماده می کند و واکنش تند و سریع از خود نشان نمی دهد. مادر مغز آگاه در  یک مرحله باقی نمی ماند و در جهت تربیت و کسب مهارت ها و عمل به آن ها تلاش می کند و کار خود را ادامه می دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha