پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همایش چهلمین سالگرد شهادت آیت الله حاج سید مصطفی خمینی

حوزه/ امام(ره) به معنای واقعی کلمه عاشق حاج آقا مصطفی بود و دشمن خیال می کرد با شهادت ایشان کار تمام می شود. اما این طور نشد و شهادتش باعث ایجاد تحرک در کشور شد .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله سیدمحمد موسوی بجنوردی، پیش از ظهر امروز در همایش چهلمین سالگرد شهادت آیت الله حاج سید مصطفی خمینی، که با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری و روسای قوای مجریه و مقننه، در سالن اجلاس سران تهران، درباره ابهامات درباره شهادت ایشان گفت: بعد از آن که حاج آقا مصطفی به بیمارستان منتقل شد، آثار سیاهی و زخم در پاها و بدن ایشان مشهود بود. دکتر بیمارستان بعد از معاینه گفت اگر به من اجازه کالبدشکافی بدهید با قطعیت ثابت می کنم ایشان مسموم شده است.

وی ادامه داد: من این موضوع را با امام(ره) درمیان گذاشتم و فرمودند که زودتر پیکر ایشان را به کربلا ببرید و بعد از زیارت به نجف بازگردانید. امام اجازه کالبد شکافی بدن حاج آقا مصطفی را ندادند.

آیت الله بجنوردی درباره مراسم تشییع آیت الله حاج مصطفی خمینی نیز گفت: بازار بزرگ نجف به احترام ایشان تعطیل شده بود و جمعیت انبوهی در تشییع جنازه شرکت کردند. به غیر از مردم و بازاریان جمع کثیری از علما و مراجع تقلید نیز در تشییع شرکت کردند. امام خمینی(س) به من فرمودند که به آیت الله خوئی بگویم که او بر پیکر حاج آقا مصطفی نماز بخواند. امام مراسم تشییع را ترک کردند و به منزل بازگشتند.

وی افزود: قبر مطهر مرحوم حاج آقا مصطفی ده متر با مرقد امیر المومنین(ع) فاصله دارد. اجازه دفن ایشان را رئیس جمهور عراق صادر کرد. قبر دیگری نیز کنار ایشان وجود داشت که در خاطرم هست همسر مکرمه حضرت امام اصرار داشت که بعد از مرگ ایشان را کنار پسرشان به خاک بسپارند.

آیت الله موسوی بجنوردی با بیان اینکه نقش حاج آقا مصطفی برای امام فقط فرزند نبود، گفت: حاج آقا مصطفی ندیم، محبوب  امام بود. امام به معنی واقعی کلمه عاشق حاج آقا مصطفی بودند.

وی در ادامه به سخنرانی امام در جلسه درس ایشان اشاره کرد و گفت: بعد از  شهادت حاج آقا مصطفی چند روزی تمام کلاس های درس حوزه تعطیل بود. امام(ره) خودش این تعطیلی را پایان داد و کلاس درس را از سرگرفت. خاطرم هست که امام در این جلسه درباره الطاف خفیه الهی صحبت کرد و شهادت حاج آقا مصطفی را از الطاف خفیه الهی دانست. در هنگام سخنرانی امام همه طلبه ها گریه می کردند اما امام با وجود فشار بسیاری که بر ایشان بود با صلابت و بدون کوچکترین مشکلی سخنرانی خود را به اتمام رساندند.

وی ادامه داد: امام عاشق حاج آقا مصطفی بود و دشمن خیال می کرد با شهادت ایشان کار تمام می شود. اما این طور نشد و شهادتش باعث ایجاد تحرک در کشور شد. این تحرک هیچ گاه متوقف نشد و در انتها منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. شهادت حاج آقا مصطفی علت تامه پیروزی انقلاب بود.

آیت الله بجنوردی با بیان اینکه صبر و استقامت حضرت امام و همسر مکرمه ایشان باید در تاریخ ثبت شود، تصریح کرد: به حول و قوه الهی صبر این عزیزان باعث شد چشم دشمن کور و همه نقشه های آنان نقش بر آب شود. بعد از فوت حاج آقا مصطفی نیز نقش مرحوم حاج احمد آقا پررنگ تر از قبل شد و ایشان به خوبی توانستند امام، حوزه و انقلابیون را همراهی کنند.

حاج آقا مصطفی سایه به سایه در کنار امام حضور داشت

حجت الاسلام علی اکبر  محتشمی پور نیز در این مراسم ابتدا با اشاره به اینکه هر کسی در  این دنیا دارای آثاری است که گاهی این آثار در حیات انسان است و گاهی در شهادت آنهاست. اما انسان هایی هم وجود دارند که در هر دو حال دارای حالاتی شگرف در میان انسان ها هستند، گفت: مرحوم حاج آقا مصطفی یکی از انسان هایی بوده که هم حیات و هم شهادتش برای انسان ها مبارک بوده است.

وی افزود: اگر حضرت امام وارد عرصه مبارزه شد و رژیم شاه را مورد خطاب قرار داد، حاج آقا مصطفی در همه زمینه ها سایه به سایه و در کنار امام  حضور داشت.

حجت الاسلام محتشمی پور ادامه داد: امام در سال 42 در مدرسه فیضه سخنرانی آتشین دارند که منجر به دستگیری ایشان می شود. حاج آقا مصطفی هم دو روز بعد سخنرانی می کنند که منجر به دستگیری اش می شود.

وی اضافه کرد: اگر امام در راه مبارزه تبعید شدند، حاج مصطفی هم تبعید شدند. اگر امام در راه مبارزه فرزندی را از دست دادند، مرحوم حاج مصطفی هم یکی از فرزندانش را از دست داد. او در  این مسیر همیشه همراه امام بود.

حجت الاسلام محتشمی پور با اشاره به بعد معنوی حاج آقا مصطفی گفت: یکی از برنامه های منظم ایشان بُعد عبادی ایشان بود. هر سال در مسجد کوفه معتکف می شدند که زبانزد همه طلاب بود و در زمان جلسات علمی هم با حضور ایشان برگزار می شد. نکته دیگر مسئله مسجد سهله  و ارتباطی که او با صاحب این مسجد داشت است. حاج آقا مصطفی هر چهارشنبه شب در این مسجد برنامه داشت و این برنامه رادر قم در مسجد جمکران هم داشتند.

وی در ادامه بعد عبادی حاج آقا مصطفی افزود: حاج آقا مصطفی در ماه رمضان مقید بودند که در صحن امیر المومنین می نشستند و هزار بار «انا انزالنا» را می خواندند. ایشان سالی چهار بار  پیاده به زیات کربلا می رفتند.

حجت الاسلام محتشمی پور در ادامه با اشاره به اینکه دو جریان مرحوم حاج آقا مصطفی را  خوب می شناختند، گفت: یکی شخص امام بود، چرا که او در دامن امام پرورش یافته بود و امام تمام سجایای او را بهتر از هرکسی می دانست. لذا وقتی که خبر شهادت ایشان را شنید آن جمله معروف که حاج آقا مصطفی امید آینده اسلام بود را بیان کردند.

وی یادآور شد: جریان دیگر دشمن  یعنی رژیم شاه بود که او را خوب شناخته بود و علت اینکه او هدف قرار گرفت، همین بود که رژیم شاه به این نتیجه رسیده بود که امام به خاطر کبر سن شاید چند صباحی زنده نماند و کسی که می تواند رهبری امت را  به عهده بگیرد، حاج سید مصطفی است و فکر می کردند که امام تحت تاثیر حاج مصطفی است و با از بین بردن او دو هدف را زده اند.  یکی اینکه امام را متوقف می کنند و دوم اینکه حاج آقا مصطفی را به شهادت رسانده اند.

هیچ کس نمی تواند مقابل امواج انقلاب بایستد

محمد علی انصاری، دبیر همایش چهلمین سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی نیز در این مراسم، ایشان را یکی از بزرگترین بازوان و پشتوانه های انقلاب اسلامی دانست و گفت: کسانی که چهل سال قبل را به یاد می آورند یک خبر بسیار تلخ و ناباورانه و بهت آور منتشر شد؛ خبری که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی همچون صاعقه بود.

دبیر همایش چهلمین سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی افزود: خود من این روز را به خاطر دارم و همین احساس را دارم که خبر مثل صاعقه تمام اراده انسان را می گرفت و در نگاه اول نمی دانست چه عکس العملی باید داشته باشد.

وی، این حادثه را سخت، تلخ و دردآور دانست و اظهار کرد: در برخورد با این خبر دو برداشت وجود داشت؛ یکی برداشت عموم مردم و آن اینکه چه بسا انقلاب به پایان راه نزدیک شده است و بعضی ها می گفتند بعد از امام چه کسی پرچمدار انقلاب است و آن مرجعیت بزرگ را دنبال خواهد کرد؟

انصاری ادامه داد: بعضی افراد می گفتند این سرآغاز توطئه ای است که می خواهد یاران امام را از راه بردارد و حتی برخی می گفتند این زنگ خطری برای امام است، اما یک جامعه شناسی توام با عرفان سلوکی که منحصر به امام بود، می گفت پایان راه نیست.

دبیر همایش چهلمین سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی تأکید کرد: درست است که شهادت حاج آقا مصطفی صاعقه است، ولی صاعقه ای که باران به همراه دارد و بناست از این حادثه موج ها برخیزد؛ صاعقه ای که هیچ کس نمی تواند مقابل امواج آن بایستد.

وی با اشاره به اینکه امام شهادت حاج آقا مصطفی را از الطاف خفیه الهی دانست، گفت: پس از چهل سال ما می بینیم حوادث دیگری به سنگینی این حادثه مثل انفجارها و فوت آیت الله هاشمی اتفاق افتاد ولی این انقلاب با صلابت پیش می رود.

انصاری اظهار کرد: من در روز هفتم شهادت این مرد بزرگ همراه طلبه های دیگر از قم به تهران آمدیم و به مسجد ارک رسیدیم. آن جمعیت حماسی پر شور علی رغم همه فشارها برای شنیدن سخنان دکتر حسن روحانی آمده بودند و تاریخی ترین سخن وی که به تاسی از آیه قرآن کلمه "امام" را به کار برد را از یاد نمی رود.

براساس گزارش پایگاه جماران، وی در پایان تاکید کرد: شهادت حاج آقا مصطفی، امام را رهبر جاودانه کرد و این انقلاب را شکل داد که چهل سال با افتخار پیش می رود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha