پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی - امام جمعه نکا

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که نام دستگاه تعلیم و تربیت باید اداره پرورش و آموزش باشد، تصریح کرد: در این سیستم آموزشی باید پرورش مقدم تر از آموزش باشد، چون باید یادمان باشد علم بدون اخلاق و تقوا هیچ فایده ای برای شخص و جامعه نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران، حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران، امروز در نشست مشترک مسؤولان آموزش و پرورش و انجمن اولیاء و مربیان در شهرستان نکا، از پیوند اولياء و مربيان به عنوان پيوند مبارکي یاد کرد و گفت: بايد آموزش را با نام و ياد خدا، راه خدا و اطاعت خدا همراه کرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که بنا بر آیه «وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ» هدف ما پرورش و آموزش است، خاطرنشان کرد: این بدان معنا است که در مسائل آموزشی ابتدا باید به مسأله تزکیه توجه کنیم.

امام جمعه نکا با اشاره به این که نام دستگاه تعلیم و تربیت باید اداره پرورش و آموزش باشد، تصریح کرد: در سیستم آموزشی باید پرورش مقدم تر از آموزش باشد، چون باید یادمان باشد علم بدون اخلاق و تقوا هیچ فایده ای برای شخص و جامعه نخواهد داشت.

وی با بیان این که آموزش و پرورش جایگاه ویژه ای در ترویج فرهنگ دینی و تربیت اسلامی دارد، افزود: آموزش و پرورش خاستگاه تجلی مفاهیم دینی و ترویج مبانی اسلام است و از اهداف دستگاه تعلیم و تربیت کشور، رشد و پرورش انسان ها در ابعاد آموزشی و تربیتی است و چه بسا عامل تربیت در اولویت قرار دارد.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که توجه به ترتیب دینی و اخلاقی دانش آموزان، به منظور اخلاقی کردن جامعه و پرورش فضائل و نیکی ها در اجتماع باید همواره مورد توجه دستگاه تعلیم و تربیت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مبانی دینی و اخلاقی در نظام تعلیم و تربیت که برگرفته از دین اسلام و آموزه های دینی است باید مورد توجه قرار گیرد.

مسؤول حوزه علمیه نکا با بیان این که تربیت دینی باید یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های مورد توجه در مدارس  باشد، خاطرنشان کرد: ارتقای دانش اسلامی و تربیت دینی همواره در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام لائینی، یکی از آفت های آموزش در کشور را تمرکز بر مطالب تئوری توجه خاص به کتاب دانست و افزود: در حالی که حوزه اخلاقی و دینی در کنار آموزش علم مهم است و توجه به این حوزه می تواند دانش آموزان را در مقابل هجمه وسیع فرهنگی دشمنان ایمن نگاه دارد.

وی با اشاره به این که همانگونه که برای ارتقا علمی تلاش می کنیم باید به تزکیه نفس و تحکیم مبانی و اصول اخلاقی نیز توجه نشان دهیم، گفت: استادان و معلمان که در مدارس و دانشگاه ها هستند باید علاوه بر الگوی مناسب بودن برای انتقال و ترویج علم آموزی بیشتر تلاش کنند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که آموزش کشور باید با علم و معرفت توأم شود، تصریح کرد: اگر خروجی مراکز آموزشی ما توأم با پرورش دینی باشد به حتم شاهد رشد و پویایی جامعه خواهیم بود.

امام جمعه نکا با بیان این که يکي از مهم ترين ميدان هاي جنگ فرهنگ ديني با فرهنگ غربي، همين الگوهاي نادرست پوشش است، تصریح کرد: همانطور که ما الگوي تغذيه و الگوي ورزش داریم باید در زمينه پوشش به دنبال الگوهايي باشيم که مورد قبول خداوند است و اين توصيه های شهدا به ما است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که متأسفانه در حوزه حجاب هنوز جامعه دچار مشکلات و کمبودهای بسیاری است، خاطرنشان کرد: این معضلات و نقصان ها باید از همان دوران کودکی در خانواده ها و مدارس رفع شود تا امروز به یک بحران اجتماعی تبدیل نشود.

مسؤول حوزه علمیه نکا با اشاره به این که امروز مدارس پس از خانواده نقش مهمی در معرفی الگوهای برتر حجاب به دانش آموزان بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: معلمان در فضای مدارس باید دانش آموزان را با این الگوهای دینی مناسب و برتر آشنا کنند تا آنها در فضای بیرون جامعه فریب الگوهای انحرافی را نخورند.

مسؤول حوزه علمیه نکا با تأکید براین که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره گیری از ظرفیت های دینی به منظور تربیت دانش آموزان هستیم، خاطرنشان کرد: امروز پیشرفت علم و تکنولوژی سطح دسترسی دانش آموزان را افزایش داده و همین مسأله می تواند همان طور که یک فرصت باشد، یک تهدید مهم برای آینده دانش آموز محسوب شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha