شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نهنگ ابی

حوزه/ مولف «رسانه یا والدین دیگر» در تحلیل خبر خودکشی دو دختر دانش آموز اصفهانی، گفت: متاسفانه اغلب والدین تمامی امکانات را برای فرزندان خود فراهم می کنند، غافل از این که نسبت به در خواست یا نیاز فرزندان خود آگاهی کامل ندارند و تفاوت بین نیاز و خواسته را نمی دانند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، دو روز گذشته خبری مبنی بر خودکشی  دو دخترنوجوان از بالای پل چمران اصفهان و کشته شدن  یکی از آنها و مصدوم و مجروم شدن شدید یکی دیگر، فضای رسانه ای را به خود معطوف کرد، به نحوی که بسیاری از خانواده های اصفهانی با شنیدن این خبر شوکه شدند.

پس از مدتی خبری از سایت رسمی پلیس استان اصفهان در فضای مجاز ی منتشر شد، "سردار مهدی معصوم بیگی"، فرمانده انتظامی استان گفت: ظهر دیروز متاسفانه دو دختر دانش آموز  ۱۵ و ۱۶ از پل روگذری در اصفهان سقوط کردند که یکی از آنها جان خود را از دست داد و حال دانش آموز دیگر نيز وخيم است، اين دو نوجوان قبل از پرت كردن خود با یک دستگاه ضبط صوت، با خانواده خود خداحافظی و علت اين كار را چالش بازی آنلاين نهنگ آبی در فضای مجازی اعلام كرده‌اند.

بعد از اظهار نظر رئیس پلیس اصفهان، همه به دلیل اصلی انجام چنین عملی توسط این دو دختر دانش آموز پی بردند، تاثیر بازی رایانه ای «نهنگ آبی» که توانسته باعث به وجود آمدن چنین عملی در جامعه شود.

فضای مجازی فرصت و تهدید است

در همین رابطه، ابراهیم مهرانی، مولف کتاب«رسانه یا والدین دیگر»، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان پیرامون تاثیرات، راهکارها و هشدارهای بازی های رایانه ای و فضای مجازی، گفت: تکنولوژی روز دنیا و فضای مجازی فرصت و تهدید است و بایستی در مقابله با استفاده از آنها آگاهی و قوانین ویژه ای  داشته باشیم .

مهرانی با تاکید بر سخن رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: تکنولوژی های ورودی به کشور بایستی پیوست های فرهنگی داشته باشد و نبود پیوست های فرهنگی، قوانین و آموزش برای والدین خطرات جبران ناپذیری خواهد داشت .

در کشورهای پیشرفته نوجوانان تا سن 16 سالگی اجازه استفاده از فضای مجازی را ندارند

کارشناس فضای مجازی  اظهار کرد: در کشور های پیشرفته دنیا نوجوانان تا سن 16 سالگی اجازه استفاده از دنیای مجازی را ندارند و همچنین بر اساس یافته های انجمن اطفال آمریکا میزان استفاده کودکان و نوجوانان در هر سن ساعات خاصی دارد .

مولف کتاب«رسانه یا والدین دیگر» در ادامه بیان کرد: کودکان تا سن 18 ماهگی حق استفاده از هر ابزاری که دارای صفحه نمایشگر باشد را ندارند و بعد از این سن تا 2 سالگی به مدت 15 دقیقه به زمان استفاده از این ابزار افزوده می شود .

مهرانی، تحلیل گر بازی های رایانه ای عنوان کرد: بر اساس این تحقیقات از سن 5 سالگی تا نوجوانی حق استفاده برای کودکان یک و نیم الی 2 ساعت می باشد که این زمان اگر همراه با والدین طی شود، اثرات مفید تری خواهد داشت.

لزوم آموزش به والدین

مولف کتاب«رسانه یا والدین دیگر» بیان کرد: آموزش به والدین بهترین روش برای مقابله آن ها با اثرات سوء و فواید تکنولوژی و امکانات به روز دنیا است .

وی با اشاره به رفتارهای والدین در مقابل در خواست ها و نیاز های فرزندان خود گفت: متاسفانه اغلب والدین تمامی امکانات را برای فرزندان خود فرآهم می کنند، غافل از این که نسبت به در خواست یا نیاز فرزندان خود آگاهی کامل ندارند و تفاوت بین نیاز و خواسته را نمی دانند.

مولف کتاب«رسانه یا والدین دیگر»  با اشاره به حدیث از امام صادق(ع) تاکید کرد: طبق اصول اسلامی و تربیت اسلامی سن مالکیت هر چیزی برای فرزندان زمانی قطعی خواهد شد که رشد عقلی برای فرزندان ما کامل شده باشد و ضعیف العقل نباشند .

کارشناس فضای مجازی افزود : مالکیت دادن به فرزندان بدون آموزش قبلی، کنترل آن را از دست پدر و مادر خارج خواهد کرد.

اهداف طراحان بازی های رایانه ای

وی بیان کرد: کسب منافع مالی، افزایش ریالی در آمد حتی بیشتر از در آمد نفت، سوق دادن ذهن جوانان  و نوجوان های تمام دنیا به مسیر های حاشیه و افزایش لذت در میان آنها مهم ترین اهداف طراحان بازی های رایانه ای و فضای مجازی است .

مهرانی عنوان کرد: در مرحله اول وظیفه هر پدر و مادر است که بداند مسئولیت فرزندان در دنیای مجازی از مسئولیت آن ها در دنیای واقعی هزاران بار بیشتر است و ورود هر گونه تکنولوژی و وسایل ارتباطی و نو به زندگی قطعا بر سبک و روش زندگی روزمره ما اثر خواهد گذاشت .

وی با اشاره به نوع برخورد ما در مقابله با جریان تکنولوژی، تصریح کرد: اولین گام برای این مهم کسب آگاهی و دانش درباره نوع تکنولوژِی و نحوه برخورد صحیح با آن است .

تربیت صحیح و درست فرزندان

مولف کتاب«رسانه یا والدین دیگر» گفت: برای تربیت صحیح و درست فرزندان لازم است از مشاوران متخصص در این زمینه استفاده کنیم و برای نحوه برخورد با تکنولوژی و اسفاده از آن قوانینی را بیاموزیم و در زندگی به کار ببریم .

وی در پایان با تاکید بر سخن رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: برای مقابله با هر تکنولوژی و وسیله ارتباطی لازم است قبل از آن آماده سازی در جامعه انجام بگیرد، چرا که برای ورود ارتباطات به جامعه خود نمی توان حصار کشید.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha