پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/مدیر عامل خبرگزاری حوزه گفت: اگر تمدن سازی نوین اسلامی شکل بگیرد می‌تواند معادلات و تحولات تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داده و جغرافیای سعادت انسانی را حتی به غیر موحدین نیز تراوش دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری عصر امروز در نشست تخصصی شیعه شناسی که در مرکز تخصصی شیعه شناسی در ساختمان دارالولایه در قم برگزار شد، با اشاره به جغرافی معرفتی شیعه در دنیای معاصر گفت: جغرافی معرفتی در کنار جغرافیای انسانی و سیاسی مرزبندی‌های معرفتی و عقیدتی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: جغرافی معرفتی از شاخه‌های مهم جغرافیای انسانی است و عمیق‌ترین لایه‌های تأثیرگذاری تعاملات در برخورد تمدن‌ها و ملل را لایه‌های معرفتی بر عهده‌دارند همچنین یکی از مهم‌ترین وظایف حوزه‌ها در حیطه مرجعیت معرفتی آن‌ها است که در قبال جامعه بر عهده‌دار  است که تاکنون توجه اندکی  به این بخش شده و خروجی اندکی داشته است.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه با اشاره به مختصات دنیای معاصر تصریح کرد: در دنیای معاصر مکتب مارکسیسم شکست‌خورده و نظام شرق هم به تبعه آن ازهم‌پاشیده، نظام غرب هم منسجم نیست و با بحران‌های مختلفی مواجهه است، اما همچنان نظام لیبرال دموکراسی هنوز هم در مبادلات بین‌المللی غلبه دارد، هویت دینی و معرفت در دنیای معاصر در حال بازیابی و بازسازی است درحالی‌که که در ابتدای قرن 20 بسیاری از متفکران غربی دین را افیون توده‌ها و در حال افول می‌دانستند، به‌جای یک نظام دوقطبی سابق قدرت‌های منطقه‌ای مختلف در حال بروز هستند، اسلام شیعه بعد از قرن‌ها به حاکمیت شیعی خود برگشته است و تبدیل به یک نظام شیعی فعال و مؤثر در عرصه کشمکش‌های منطقه‌ای شده است و  نظام شیعی اسلام موفق شده بعد از قرن‌ها سهم خود را از معادلات بین‌المللی را به دست بیاورد و تحولات جهانی دیگر بازیچه نیست که این موارد ازجمله مهم‌ترین مختصات جهان معاصر است.

وی با اشاره به جغرافیای معرفتی شیعه اثناعشری در دنیای معاصر تصریح کرد: به فرموده رهبری معظم انقلاب، کل تاریخ بشریت در حال گذر از یک پیچ تاریخی است که می‌تواند آن‌سوی پیچ، تمدن نوین اسلامی باشد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: فاصله معرفت تا تمدن نیازمند 5 مرحله مهم است که مرحله اول آن  تبدیل به یک گفتمان عمومی برای نخبگان است مرحله دوم تمدن سازی نوین اسلامی  تبدیل گفتمان به جریان و مرحله سوم تمدن سازی نوین اسلامی نیز تبدیل جریان به فرهنگ عمومی غالب جامعه است.

وی ادامه داد: عبور از فرهنگ و رسیدن به سبک زندگی اسلامی و رسیدن سبک زندگی به تمدن سازی دو شرط مهم و موردنیاز دیگر تمدن سازی نوین اسلامی در پیچ مهم تاریخی است.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه خاطرنشان کردِ: اگر تمدن سازی نوین اسلامی شکل بگیرد می‌تواند معادلات و تحولات تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داده و جغرافیای سعادت انسانی را حتی به غیر موحدین نیز تراوش دهد.

وی گفت،: 10 رقیب معرفتی در دنیا وجود دارد که در غرب مسیحیت سنتی، نظام لیبرال دموکراسی با مؤلفه‌های خاص خود و پست‌مدرنیسم سه جریان و رقیب شیعه در دنیای غرب است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به رقبای معرفتی شیعه در  دنیای شرق تصریح کرد: هندوئیسم با گستره جمعیتی فراوان و شینتو و بودا است که ازنظر بعد معرفت خواهی و ریاضت‌طلبی قدرتمند هستند، اما ازنظر بعد عقلی بسیار ضعیف است همچنین چین نیز در آینده به یک رقیب معرفتی و تمدنی برای ایران تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به رقبای معرفتی شیعه در دنیای اسلام گفت: نزدیک به 5 رقیب معرفتی در دنیای اسلام رشد و نمو کرده که یکی از آن‌ها جریان تصوف است که نزدیکی مناسبی هم با شیعه دارد که می‌توان از این فرصت‌ها استفاده لازم را کرد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه بابیان رقبای دیگر معرفتی شیعه در جهان اسلام گفت: جریان اسلام تحجر و اسلام لیبرالی دو جریان و رقیب معرفتی در دنیای معاصر هستند که هرکدام از آن‌ها نیز ابعاد مختلفی دارند همچنین جریان اسلام سنتی و الازهری نیز در دنیای اسلام وجود دارد.

وی تصریح کرد:شرط موفقیت در این رقابت معرفتی شناخت درست رقبا و آموزش و تربیت‌های درست طلاب در حوزه‌های علمیه است، بنابراین شرط اساسی ورود به رقابت معرفتی جریان شناسی درست از تمام رقبا است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری  عنوان کرد: برای این‌که شیعه در این هماوردها نقش تمدنی را ایفا کند، باید اسلامی را پیاده کرد که تجربه،  عقل و دل را در هم هضم و جمع می‌کند،  همچنین باید از ظرفیت عمیق جمع اسلام بین فرد و اجتماع،جمع آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی، جمع بین نظر و عمل،  جمع بین قرآن ،سنت و فطرت، اسلام پیشرفت خواه، ولایت‌خواه،‌ ظلم‌ستیز و رفاه خواه باشد تا بتواند پیش‌زمینه‌های اسلام تمدن ساز را به وجود بیاورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha