پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عدم دانش دینی، تازه مسلمانان را نسبت به افراط گرایی آسیب پذیر ساخته

حوزه/ یک تحقیق جدید توسط اتاق فکر جامعه هنری جکسون نشان داد، که اگر چه درصد بالایی از تازه گرویدگان به دین اسلام «صلح طلب و قانونمند» می‌باشند، اما تازه مسلمانان به دلیل فقدان اطلاعات دینی، نسبت به افراط‌گرایی آسیب پذیرتر هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از ایندیپندنت، یک تحقیق جدید نشان داده که تازه مسلمانان به دلیل «کمبود اطلاعات دینی» در رابطه با افراط‌گرایی آسیب پذیر هستند و نداشتن دانش دینی سبب شده در رد ایدئولوژی داعشی و افراطی، ناتوان باشند.

تحقیقات اتاق فکر جامعه هنری جکسون دریافت که اگر چه درصد بالایی از تازه گرویدگان به دین اسلام «صلح طلب و قانونمند» می‌باشند، با این حال تعداد زیادی از جنجگویان خارجی در داعش را تازه مسلمانان تشکیل داده و اکثرا عاملان حملات تروریستی بزرگ نیز از میان تازه مسلمانان بوده‌اند.

این گزارش نتیجه گرفت: هنگامی که روند گرویدن به اسلام با سایر عوامل تشدیدکننده مانند داشتن سابقه کیفری، عدم حضور پدر و همچنین قرار گرفتن در معرض پیام های راویان و مبلغان سلفیت و وهابیت همراه شود، این دوره می‌تواند آسیب پذیری در برابر افراط‌گرایی را افزایش داده و افراد به دلیل عدم اطلاعات دینی راه غلط را بروند.

خلاء دانش دینی و ناآگاهی نسبت به تفاسیر صلح آمیز اسلام

در ادامه گزارش آمده است: گرویدگان به دین اغلب نرم و انعطاف پذیر هستند و در نتیجه نسبت به شعارهای رادیکال‌ها آسیب‌پذیر می‌باشند. شور و اشتیاق اولیه در گرویدن به دین اسلام برای تغییر جهان همراه با خلاء دینی و نادانی نسبت به دیگر تفاسیر صلح آمیز اسلامی سبب می‌شود افراط‌گرا و داعشی شوند.

تحلیل‌گران استدلال کرده‌اند که بسیاری از گروه‌های مبلغان هم‌اکنون در جهان ایدئولوژی «سلفیت» را تبلیغ می‌کنند که به تفکرات داعشی بسیار نزدیک است.

برخی داعشی‌ها حتی نماز خواندن درست بلد نیستند!

شواهد و مدارک بسیار همچنین نشان می‌دهد تازه مسلمانانی که از زندان‌‌ها و محیط‌های مشابه به دین اسلام وارد شده‌اند نیز در برابر افراط‌گرایی آسیب پذیر هستند. این افراد به اصطلاح مسلمانان «تازه متولد شده» نامیده می‌شوند و پس از یک عمر زندگی مضر و پرآسیب، از محیط‌های پرخشونت، گروه‌های گانگستری و جنایتکار خارج می‌شوند و گرایش به داعش در آن‌ها بیشتر است.

یک مطالعه دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل متحد نشان داد جنجگویان خارجی داعش در سوریه اکثرا از خانواده‌های محروم با سطوح تحصیلات و دانش پایین آمده‌اند و فقدان درک کافی از معنای حقیقی «جهاد» یا حتی «دین اسلام» در آن‌ها به چشم می خورد. این تحقیقات همچنین نشان داد برخی داعشی‌ها به قدری دانش دینی کمی داشته‌اند که حتی نماز خواندن به شیوه درست را بلد نبودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha