پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام علیرضا سلمانیان

حوزه/ یک روحانی جوان و فعال مهدی‌شهری طی یک اقدام جهادی و آتش به اختیارگونه در راستای محرومیت‌زدایی به کمک نیازمندان شتافت.

خبرگزاری «حوزه»- سمنان/ یکی از کارهای بسیار مهم زندگی مؤمنان و مسلمانان که مورد تأکید خداوند متعال و رسول گرامی اسلام (ص) و ائمّه معصومین (ع) است و همیشه باید در لیست برنامه‌های ضروری زندگی مؤمنان و مسلمانان باشد، مسئلهٔ برآوردن حاجات مؤمنین و گره‌گشایی از زندگی آن‌هاست.

در حدیثی پیامبر اکرم (ص) با اشاره به اهمیت و جایگاه برآوردن حاجات مؤمنین و گره‌گشایی از زندگی مؤمنان و مسلمانان فرمودند که «هر کس صبح کند و به امور مسلمانان همت نورزد، از آنان نیست و هر کس فریاد کمک خواهی کسی را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست.»

همدردی با فقرا، نیازمندان و محرومان و حمایت از آن‌ها از ویژگی‌های مؤمنان و مورد تأکید دین اسلام است که در قرآن کریم سفارش بسیار به آن شده است و خدمت به خلق خدا، در فرهنگ تعالیم قرآن و عترت، ارزش و ثواب فراوانی دارد و گره‌گشایی و رفع نیاز از نیازمندان و برادران دینی تقریباً تبدیل به یک ارزش و یک فرهنگ عمومی برای آحاد جامعه شده است.

افراد خیر و نوع‌دوست نیز با بستن کمر همت و تقویت روحیه انفاق خلاءهای موجود در زندگانی افراد تهی‌دست و فقیر در جامعه را جبران می‌کنند و با این کار بستر تحقق عدالت اجتماعی را در جامعه تقویت می‌بخشند.

خبرگزاری حوزه استان سمنان این بار به سراغ یک روحانی جوان، فعال و پر دغدغه در برآوردن حاجات مؤمنین و گره‌گشایی از زندگی مؤمنان و مسلمانان رفته و با وی به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه آن را می‌خوانید؛

حجت‌الاسلام شیخ علیرضا سلمانیان روحانی 33 ساله مهدی‌شهری و سطح چهارم حوزه، عضو هیئت‌مدیره کانون ناشنوایان استان سمنان، مبلغ ناشنوایان، جوان، فعال، خوش‌مشرب و روحانی جوان‌پسندی است که با وجود مشکل کم شنوایی اما دست از همت و تلاش برنداشته است.

این روحانی فعال با راه‌اندازی یک صفحه اینستاگرامی طی یک اقدام جهادی و آتش به اختیارگونه با یاری‌گرفتن از خیرین و مردم توانمند استان سمنان در راستای برآوردن حاجات مؤمنین و گره‌گشایی از زندگی مؤمنان و مسلمانان تلاش دارد.

اقدامات و فعالیت‌های این روحانی جوان در حوزه برآوردن حاجات مؤمنین و گره‌گشایی از زندگی مؤمنان و مسلمانان به حدی است تا وی را به فکر راه‌اندازی یک موسسه خیریه انداخت و این روحانی جوان با همت اداره بهزیستی شهرستان مهدی‌شهر و شورای اسلامی شهر مهدی‌شهر توانسته محلی را برای راه‌اندازی یک موسسه خیریه در جهت برآوردن حاجات مؤمنین و گره‌گشایی از زندگی مؤمنان و مسلمانان در اختیار بگیرد.

خبرگزاری حوزه: با سلام و سپاس از شما بابت فرصتی که با وجود مشغله‌های فراوان کاری در اختیار خبرگزاری حوزه قراردادید. به‌عنوان سؤال نخست، کمی در خصوص نحوه فعالیتتان در حوزه برآوردن حاجات مؤمنین و گره‌گشایی از زندگی مؤمنان و مسلمانان بفرمائید؟

حجت‌الاسلام سلمانیان: مؤسسات خیریه نقش بسیار مهمی را در ارتقای کیفیت زندگی و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر و در راستای برآوردن حاجات مؤمنین و گره‌گشایی از زندگی مؤمنان و مسلمانان دارند، به‌گونه‌ای که این نهادها نقش بازوهای قدرتمند دولت را در حمایت از این اقشار ایفا می‌کنند.

از سال 92 اقداماتی را در حوزه یاری‌رساندن به نیازمندان و برآوردن حاجات مؤمنین و گره‌گشایی از زندگی مؤمنان و مسلمانان شروع کردم و پس از گذشت مدت‌زمانی با راه‌اندازی یک صفحه اینستاگرامی با یاری خداوند متعال و همت خیرین و مردم توانمند این استان در راستای رفع حاجات مؤمنین و گره‌گشایی از زندگی مسلمانان تلاش کردم.

خبرگزاری حوزه: چه چیزی سبب ایجاد علاقه شما نسبت به این امر شد؟

حجت‌الاسلام سلمانیان: بنده واقعاً دوست دارم بتوانم به مردم شهرم و هم‌وطنانم کمک کنم و در حد توانم گرهی از کار کسی بازکنم و شاید بیشتر مردم گمان کنند که هدف بنده فقط رساندن کمک مالی به محتاجان است اما من اعتقاددارم مهم‌تر از کمک مالی به این عزیزان، برگرداندن حس اعتمادبه‌نفس، باور توانائی‌های خود و ایمان آوردن به این اصل که انسان با شناخت خود و کشف استعدادهای پنهان به ودیعه گذاشته‌شده پروردگار در وجود خود قادر به انجام  هر کاری هستند.

پس من با اعتقاد به این موضوع هدفم را مشخص کرده و تمام فعالیت‌های خود را در فراهم کردن شرایط برای شناسایی توانمندی این عزیزان اختصاص داده و تلاش دارم تا به‌جای دادن صدقه و کمک بلاعوض، تلاش کنم تا شرایط اشتغال را در مکان‌های کار بیرون از منزل و چه در زمینه مشاغل خانگی فراهم آورم و در مسیر این کار با کمک‌های مالی برای رسیدن این عزیزان به درآمدزایی، آن‌ها را همراهی کنم.

اینکه بتوانم با اشتغال‌زایی وابستگی افراد به سازمان‌های بهزیستی و کمیته امداد را کم کنم به نظرم می‌تواند یکی از نقاط قوت این طرح من باشد.

خبرگزاری حوزه: فعالیت‌هایی اگر در زمینه اشتغال‌زایی و کارآفرینی انجام داده‌اید بیان کنید.

حجت‌الاسلام سلمانیان: در حوزه اشتغال‌زایی هنوز برنامه‌ها رو شروع نکردیم ان شاء الله با طرح موسسه خیریه که به‌زودی راه‌اندازی می‌کنیم زمینه اشتغال‌زایی رو هم فراهم می‌کنیم.

خبرگزاری حوزه: در راستای مسیر فعالیت خود چه کسانی شما را یاری کردند و نقاط ضعف پیش روی اجرای طرح شما چیست؟ میزان همراهی مردم و مسؤولان با طرح شما چقدر است؟

حجت‌الاسلام سلمانیان: تاکنون فقط بهزیستی و شورای شهر از ما حمایت کردند و البته عمده فعالیت‌های من تا قبل از این فقط در صفحه اینستاگرامم و کمک‌های خیریه مردمی بوده است.

نقاط ضعف و مشکلات پیش رو در اجرای این طرح در حال حاضر عدم اطلاع‌رسانی طرح هست که ان شاء الله با اطلاع‌رسانی مناسب بتوانیم با خیرین هم آشنا بشویم و ارتباط بگیریم تا در راستای محرومیت‌زدایی تلاش‌های جدی داشته باشیم.

در راستای اجرای این طرح تماماً همراهی مردم بوده و مسؤولین نیز اخیراً برای موسسه خیریه لطف کردند فضایی را به ما اختصاص دادند.

خبرگزاری حوزه: خاطرات تلخ و شیرین شما در راستای اجرای طرح محرومیت‌زدایی

حجت‌الاسلام سلمانیان: کمک به همنوعان و دعای خیرشان همیشه برام شیرین بوده و یکی از خاطرات تلخ هم اینکه متأسفانه چند نفر از افراد رفته بودند اداره محل خدمت من و حرف‌هایی زده بودند که ما مجبور شدیم کلاً اسم کارمند سازمان بودن رو حذف کنیم و کار رو به‌صورت شخصی ادامه بدیم.

خبرگزاری حوزه: برنامه آینده شما چیست؟ چه برنامه‌ای برای توسعه این طرح خیر خودتان دارید؟

حجت‌الاسلام سلمانیان: برنامه‌ام این است که ان شاء الله بتوانیم اشتغال‌زایی وسیعی داشته باشیم که بتوانیم حداقل تمام خانوارهای نیازمند مهدی‌شهر رو تحت پوشش بگیریم و برایشان امکانات و اشتغال فراهم کنیم.

خبرگزاری حوزه: سخن پایانی

حجت‌الاسلام سلمانیان: امیدوارم با اطلاع‌رسانی درست و صحیح، مسؤولین و خیرین با ما همراه بشوند و طرح رو به وجه احسن راه‌اندازی کنیم.

خبرگزاری حوزه: از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری حوزه قراردادید، از شما سپاسگزاریم.

حجت‌الاسلام سلمانیان: خواهش می‌کنم، موفق باشید.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha