سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ اجلاسیه معاونان تهذیب و مدیران استانی حوزه‌های علمیه

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه، عمل سیستمی در عرصه تهذیبی در حوزه را مهم ارزیابی کرد و هدف طرح جامع تربیتی حوزه را نیز تحقق این امر مهم دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین ملکی، امروز در اجلاسیه معاونان تهذیب و تربیت حوزه های علمیه و همچنین مدیران حوزه علمیه قم که در مرکز مدیریت حوزه‎ در قم برگزار شدگفت: امام راحل فرمودند، در زمان ورود به حوزه، پیش از هرکار باید در صدد اصلاح خود باشید و مادامی که در حوزه به سر می‎برید، ضمن تحصیل باید نفس خود را تهذیب کنید و تا زمانی که از حوزه بیرون رفتید و در محل و شهری، رهبری ملتی را به عهده گرفتید از فضایل اخلاقی شما استفاده کنند.

وی افزود: امام راحل از بهره برداری مردم از روحانیت، مساله رفتار و کردار را بیان می‎کنند؛ این مساله یک سند بالادستی برای ما مطرح فرموده‎اند.

معاون تهذیب حوزه‎های علمیه بیان کرد: طلاب جوان، رهبران جامعه خواهند شد و در سال های اولیه تحصیل، باید روی نوع رفتار و تهذیب و تربیت آنها به شکلی کار کنیم که بتوانند جامعه را با رفتار و کردار خود اصلاح کنند.

وی گفت: باید تلاش کنیم  به قول فرمایش امام راحل، طلاب، پیش از حضور در جامعه خود را اصلاح کرده و مهذب کنند؛ اگر طلاب در زمان طلبگی اصلاح نکنند در زمان ورود به اجتماع نمی ‏توانند خود را اصلاح کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی بیان کرد: امام راحل، بر لزوم تنظیم برنامه‎های تهذیبی و تربیتی تاکید دارند؛ ایشان بیان کردند که در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق، برنامه تنظیم کنید؛ ایشان بر لزوم ایجاد جلسات وعظ و نصیحت و تهذیب تاکید کردند و همچنین بر تربیت مربیان اخلاق نیز تاکید داشتند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‎های علمیه تصریح کرد: در این جلسات این برنامه تنظیم و یک هفته بعد نیز به مراکز مدیریتی و تهذیبی کشور ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: رهبر انقلاب بیان کردند؛ جوان امروز حوزه، بیش از گذشته به مساله تهذیب، نیازمند است؛ ایشان فرمود، اساتید باید به شاگردپروری بپردازند زیرا ارزش و اعتبار استاد به پرورش شاگردان است.

وی افزود: آیت‎الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه با روحیه جهادی و ذهن خلاق و فعال، هم در عرصه آموزش و هم در عرصه پژوهش، مطالبات بسیار زیادی داشته و دارند و مباحث بسیاری را در شورای معاونین مطرح کرد؛ در مساله تهذیب که 8 ماه در این سمت حضور دارم، سعی کردیم که مباحث زیرساختی که در زمان معاونت سابق تهذیب نیز پیگیری می شد، پیگیری و اجرا شود.

وی گفت: تدوین طرح جامع تربیتی حوزه از ماموریت هایی بود که حجت الاسلام حسین خانی پیگیری، پژوهش و به نتیجه رسانده است که بخشی از آن، بخش آسیب شناسی در حوزه مسایل اخلاقی و تربیتی بوده است که خروجی آن در معاونت تهذیب وجود دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس آن آسیب شناسی، طراحی طرح تربیتی جامع، آغاز شد؛ در این زمینه با بیش از 200 نفر کارشناس مشورت شد و نظرات آنها اخذ و جمع بندی این نظرات به طرح جامع تربیتی مبدل شد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی بیان کرد: در گذشته در مدراس علمیه، برنامه مدون تهذیبی نبود و در آغازین روزهای ابلاغ این برنامه هستیم که قطعا در عین نقصانی که وجود دارد، بهتر است که این برنامه انجام شود و نواقص آن گرفته شود.

وی گفت: یکی از موضوعات پر دغدغه و پربحث، مساله تهذیب است، زیرا برنامه‎های تهذیبی همیشه با مباحث مختلف مواجه است و برخی سلایق و مسلک‏‎های اخلاقی موجب میشود که در برنامه ریزی‎های اخلاقی  با این مباحث مواجه شویم.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‎های علمیه بیان کرد: درس‎های اخلاقی خانگی نیز وجود دارد و مشخص نیست که در برخی از این جلسات چه مشربی تدریس می‎شود؛ به همین دلیل از آیت الله العظمی مکارم شیرازی دعوت کردیم که درس اخلاق برگزار کنند و ایشان نیز نهایتا این مطلب را پذیرفتند و از هفته گذشته این درس آغاز شد؛ این مباحث باید با راهبری مراجع عظام تقلید مطرح شود تا راه و مسیر دقیق ما مشخص شود.

وی گفت: دنیاگرایی و دنیاپرستی بزرگترین آفتی است که ممکن است طلاب و روحانیون را تهدید کند؛ اگر طلاب ما در این عرصه به خوبی تربیت و تهذیب نشوند در آینده اساتید خوبی نیز نخواهند شد و برآیند آن نیز در جامعه منفی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی افزود: این گردهمایی به دنبال شکل گیری ایجاد یک برنامه سیستمی است؛ درست است که با دستورالعمل، طلاب ما مهذب نخواهند شد، بلکه باید برای فعالیت تربیتی با برنامه عمل کرد؛ در این طرح به دنبال بخش نامه نیستیم، بلکه به دنبال آن هستیم که بگوییم که مدیر مدرسه باید مربی باشد و کار مربیگری انجام دهد و معاون تهذیبی نیز داشته باشد که مباحث او را اجرا کند.

وی خاطرنشان کرد: خط فرمان باید در دست مدیر باشد و نه معاون تهذیب ولی این دو باید با همکاری هم مباحث تهیذبی را در مدارس اجرا کنند؛ قطعا یک طلبه مهذب و کم سواد، حداقلش آن است که به جامعه و حوزه ضرر نمی‏رساند؛ مردم «نمی‎دانم» ما خرسندتر می‎شوند تا اینکه جوابی که نمی دانیم درست است یا خیر به آنها بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی بیان کرد: امروزه هجملات و بمباران حملات شبهات اعتقادی بر سر جوانان ما سرازیر است و اگر ندانیم که چگونه با آنها برخورد کنیم نمیتوانیم به وظیفه اصلی خود عمل کنیم؛ مردم ما شبهاتی در ذهن دارند که آنها را آزار می‏ دهد و ما طلاب هستیم که باید این آزار را از روی آنها برداریم.

وی گفت: به دنبال ایجاد یک نخ تسبیحی هستیم به نام طرح جامع تربیتی که این طرح در مراحل آغازین خود است و نگاه نقادانه و نقد دلسوزانه مدیران و معاونان تهذیب در تکمیل و ابلاغ این طرح بسزا خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha