جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام حسینی_اجلاسیه معاونان تهذیب و مدیران استانی حوزه علمیه کشور

حوزه/ مدیر اخلاق و تربیت ستاد معاونت تهذیب حوزه، هدف طرح جامع تهذیب حوزه را تربیت طلاب مهذب انقلابی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین حسینی مدیر اخلاق و تربیت ستاد معاونت تهذیب و تربیت پیش از ظهر امروز در اجلاسیه معاونان تهذیب و مدیران استانی حوزه علمیه کشور در مرکز مدیریت حوزه های علمیه گفت: برنامه جامع تربیتی شامل برنامه‌هایی است که باید در این اجلاسیه مورد نقد و بررسی قرار گیرد و در آینده نیز در مدارس علمیه برگزار خواهد شد.

وی افزود: رهبر انقلاب فرمودند که حالات پیری به سان حالات جوانی خواهد گذشت و در همین زمینه باید به تربیت و تهذیب نفس بپردازیم که در طول زندگی یک زندگی اخلاقی داشته باشیم.

مدیر اخلاق و تربیت ستاد معاونت تهذیب و تربیت یادآورشد: در خصوص این طرح، نقدها و نظرات رهبر انقلاب و مراجع عظام، مدیران عالی حوزه و اساتید و همچنین آسیب شناسی‎های انجام شده در معاونت تهذیب و.... در نظر گرفته شده است.

وی گفت: نظام جامع تهذیب و منشور اخلاقی حوزه با این رویکرد تدوین شد؛ بخش عملیاتی این نظام جامع، در هرسال برنامه‎ها و روش های خود را اجرا می کند.

حجتالاسلام والمسلمین حسینی اظهارکرد: حوزه، باید طرح مدون تهذیبی و تربیتی را به سان عرصه آموزشی اجرا می‎کرد؛ امروزه نیازهای گسترده و متنوعی به روحانیت وجود دارد؛ نهادهای بسیاری نیازمند تبلیغ روحانیون هستند و همین نیازها باعث شد که بسیاری از طلاب بعضا بدون آمادگی وارد فضای تبلیغی در جامعه شوند؛ به همین احساس شد که باید برای همه عوامل موثر در این عرصه برنامه داشته باشیم و طلاب را با آمادگی کامل تربیتی و تبلیغی و ذهنی وارد اجتماع شویم.

مدیر اخلاق و تربیت ستاد معاونت تهذیب و تربیت یادآورشد: خانواده‎‌ها باید برای همه عناصری که در تربیت فرزندان موثر هستند برنامه داشته باشند؛ سلامت جسمی، مدیریت احساسات، عبودیت، فرزندان سالم و.. از ملاکهای یک خانواده سالم هستند؛ در این زمینه باید نقطه شروع تربیت، نقطه ثقل، بحران‎ها و لایههای مرتبط مطالعه شود و در نهایت باید به یک برنامه سیستمی برسیم.

وی گفت: ورودی‎ها در سیستم حوزه علمیه در گذشته محدود بود و از دیگر سوی جامعه، به این حد متنوع نشده بود و جوانان تا این حد در معرض فضای مجازی و فضای مخربی که از جهات مختلف ایجاد شده است نبودند؛ اگر برنامه موثری در این عرصه داشته باشیم میتوانیم یک جوان سالم با روحیه دینی و اخلاقی تربیت کنیم.

وی اظهارکرد: قرآن باید از ابتدا و انتهای زندگی طلاب ما در مدراس حاکم باشد و این انس با قرآن می‏ تواند سد محکمی در مقابل آسیب‎های بیرونی ایجاد کند.

حجتالاسلام والمسلمین حسینی بیان کرد: برنامه ریزی تهذیبی در مدارس مختلف در کشور نیازمند شناخت روحیه بومی، خانوادگی، رشد عاطفی و حسی و خانوادگی طلاب جوان و... است؛ در این عرصه باید برای همه این موضوعات برنامه دقیق داشته باشیم و این برنامه ها نیز باید در طول زمان با تجربه، تکمیل شود.

وی گفت: هدف کلان این طرح تربیت طلبه مومن مهذب انقلابی است که مورد رضای حضرت ولی عصر(عج) باشند؛ با این طرح کلی، اهداف تفصیلی نیز در این زمینه تدوین شد؛ تعمیق باورهای اعتقادی از مهمترین این اهداف است زیرا اگر طلبه و جوانی، باورهای عمیقی داشته باشد در بحران‎ها، بهترین رفتار و انتخاب را خواهد داشت.

مدیر اخلاق و تربیت ستاد معاونت تهذیب و تربیت یادآورشد: پیراستگی از رزایل و آراستگی به فضایل، رفتارهای ارزشی و اخلاق عملی، انس با قرآن و حدیث و مشاوره تحصیلی و اخلاقی و مهارت زندگی از جمله مهمترین اهداف تفصیلی این طرح هستند.

وی گفت: مباحث قرآنی از مباحث آموزشی به انس به قرآن رسید و برنامه های متعددی در این زمینه تدوین شده است تا مساله انس با قرآن در میان طلاب ساری و جاری شود.

وی افزود: شاکله طرح به سه بخش اساسی بر اساس نیاز تقسیم می شود که شامل برنامه اخلاقی، انس با قرآن و مباحث مشاوره ای است است.

حجتالاسلام والمسلمین حسینی یادآورشد: در سطح یک، نیمسال وجود دارد؛ در هر نیم‏سال سه برنامه اساسی اجرا می‎شود که شامل برنامه عمومی برای همه نیمسالها و همه پایه‎ها، برنامه خاص هر ترم و برنامه انس با قرآن و عترت خاص هر ترم است؛ برنامه قرآنی حاکم بر برنامه‎های تهذیبی است.

وی گفت: در این زمینه برنامه‎های عمومی نیز لحاظ شده است که شامل انس با قرآن و عترت، قرائت روزانه، موعظه و اخلاق، شمیم احکام، نماز اول وقت با جماعت و نوافل، همیاران تربیتی، مربیان تربیتی، جلسات انس با مدیر، اساتید، خانواده شهدا و علمای شهر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha