شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 آیت الله مکارم

حوزه/ حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی با مورد خطاب قرار دادن مدیران مدارس علمیه کشور گفت: باید دروس اخلاقی در حوزه‌های علمیه گسترده‌تر شود، چراکه کم‌رنگ شدن این دروس به زیان جامعه، حوزه و انقلاب اسلامی است .

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت اخلاق در منابع اسلامی گفتند: برای اینکه به اهمیت اخلاق در منابع اسلامی پی ببریم لازم است تا سراغ فلسفه و اهداف بعثت انبیای الهی برویم.

ایشان با اشاره به حدیث با فضیلت مکارم الاخلاق  پیامبر گرامی اسلام« إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ » تأکید کردند: سند این حدیث شریف در هر طرق شیعه و جماعت موثق و مورد اعتماد است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: این حدیث با حصر إِنَّمَا شروع‌شده که نشان می‌دهد تمام اهداف انبیا در این هدف بزرگ الهی خلاصه‌شده همچنین لفظ لِأُتَمِّمَ به این معناست که پیامبر آمده تا نیکی‌های اخلاقی را که انبیا دیگر نشر داده‌اند را تکمیل کند و یا اینکه اصولاً رشته‌های  اخلاقی در وجود و فطرت آدمی وجود دارد و پیامبران  این گوه‌های فضه و طلا را استخراج و پرورش می‌دهند.

حضرت آیت‌الله‌مکارم شیرازی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) از کتاب  امالی شیخ صدوق  ادامه دادند: خداوند متعال  پیامبر اکرم (ص)را اسوه و نمونه مکارم اخلاقی قرارداد و نخستین مکارم اخلاق یقین است که در این زمینه منظور نمودارشدن آثار یقین در وجود و رفتارهای  مؤمن است، دومین ویژگی مکارم اخلاقی قناعت است و امروز بیشترین گرفتاری‌ها و مشکلات جامعه از عدم قناعت سرچشمه گرفته است.

ایشان بابیان ویژگی‌های دیگر مکارم اخلاق در وجود انسان‌های باایمان تصریح کردند: صبر نکته و ویژگی سوم مکارم اخلاقی است وزندگی خالی از مشکلات نیست و اگر صبر و استقامت نباشد انسان مؤمن نمی‌تواند زندگی درستی داشته و در کوران حوادث تاب بیاورد همچنین شکر ویژگی چهارم مکارم اخلاق است و معنی شکر هم استفاده از نعمت‌های الهی در جا و مکان اصلی و واقعی خود است.

حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی: حلم و بردباری ویژگی مهم و دیگر مکارم اخلاق است که شایسته است انسان در برابر تندی‌ها و عتاب‌های دیگران صبر و بردباری از خود نشان داده و زود از کوره در نرود و بتواند ناملایمات را تحمل کند، همچنین حسن خلق ویژگی دیگر مکارم اخلاق است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم مکرم اسلام خاطرنشان کردند: تنها چیزی که می‌تواند سبب جذب محبت مردم به‌سوی انسان شود برخورد لین و خوب است و این برخورد خوب و نرم سرمایه‌ای ارزشمندی است که هرگز تمام نمی‌شود.

ایشان عنوان کردند: سخاوت ویژگی هفتم مکارم اخلاق است و عالم هستی عالم سخاوت است و گردش ماه و خورشید و رفت‌وآمد  روز و شب از روی سخاوت است که اگر عالم یک‌لحظه از این سخاوت خود دست بردارد نظام عالم از هم خواهد پاشید و انسانی که سخی نیست وصله ناجور نظام خلقت است و تأکید قرآن کریم نیز درباره انفاق و سخاوت فراوان است.

حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی ادامه دادند: غیرت ویژگی بعدی مکارم اخلاق است و متأسفانه به خاطر افزایش گناه این ویژگی مهم انسانی روبه ضعف و سستی می‌رود همچنین شجاعت ویژگی دیگر مکارم اخلاقی است و پیامبر اکرم(ص) چنان شجاع بود که در جنگ‌ها همواره در خط مقدم بود و سربازان پشت سر وی بود اما در بسیاری موارد دیگر اصولاً فرماندهان در انتهای خط جان خود را حفظ می‌کنند و سربازان در خط مقدم و جان فدا هستند.

ایشان باشخصیت بودن و تن به ذلت ندادن را ویژگی دهم مکارم اخلاقی دانسته و عنوان کردند: انسان باشخصیت هرگز به اخلاق پست و هم‌نشینی با انسان‌های پست را برنمی‌تابد.

حضرت آیت‌الله‌مکارم شیرازی با توصیه به مدیران مدارس علمیه کشور گفت: باید دروس اخلاقی در حوزه‌های علمیه گسترده‌تر شود چراکه کم‌رنگ شدن این دروس به زیان جامعه، حوزه و انقلاب اسلامی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha