سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ اجلاسیه معاونان تهذیب و مدیران استانی حوزه‌های علمیه

حوزه/ یکی از کارشناسان مسئول اجرای طرح تربیتی جامع حوزه،هدف از اجرای این طرح را غلبه تربیت بر آموزش حوزه دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت‎الاسلام  نریمانی پیش از ظهر امروز در اجلاسیه معاونان تهذیب حوزه‎های علمیه کشور که در مرکز مدیریت حوزه‎های علمیه در قم برگزار شد، با اشاره به ابلاغ قریب الوقوع برنامه جامع تربیتی حوزه، بیان کرد: تبیین این طرح از سوی معاونان تهذیب و مدیران استانی در استان‎ها انجام می شود.

وی تربیت را، دو سطحی عنوان کرد و افزود: بخش اول تربیت، تربیت موعظه‎ای است که با این که واجب است و این کار در طول قرون مختلف انجام می شده، ولی به شکل تجربی می توان گفت تاثیر این نوع تربیت کم است.

حجت‎الاسلام نریمانی بیان کرد: نوع دوم تربیت، تربیت رسوخی است که این نوع تربیت با دید تجربی و علمی بهترین نوع تربیت است؛ یعنی تربیت با گفتار و عمل انجام می شود و اگر امروز نامی از علمای بزرگ اخلاق بر سر زبان ها است، به دلیل همین تربیت رسوخی است.

کارشناس مسئول تهذیبی سفیران هدایت در معاونت تهذیب حوزه های علمیه بیان کرد: به همین خاطر است در این طرح به دنبال طرح تربیت رفتاری هستیم و بیست درصد کار، تربیت گفتاری است.

وی افزود: طرح تربیتی، یک طرح جامع است؛ چند تحول مهم در معاونت تهذیب رخ داده است؛ اول اینکه این معاونت باید تک صدایی را به منصه برساند؛ در این معاونت تلاش شده است که از چند صدایی پرهیز شود.

حجت‎الاسلام نرمانی با ذکر این مطلب که در این طرح اداره اخلاق، اداره قرآن و اداره مشاوره، با هم کار می‎‏کنند، تصریح کرد: برنامه ریزی به این شکل انجام شده که همه بخش‎ها را در یک کار مشترک درگیر کند.

وی با مهم ارزیابی کردن سه عنصر در این طرح گفت: نخست این که ابلاغ باید دو صفت متقن و محتاط بودن است؛ یعنی این طرح به دنبال آرمان های دور از دسترس نیست و باید به شکلی کار شود که به متن عمل شود.

حجت‎الاسلام نریمانی بیان کرد: نکته دیگر آن است که در این طرح نظارت ویژه‎ای لحاظ شده؛ این نظارت، به دو شکل نظارت استان محور و ستاد محور انجام می‎شود؛ مهمترین عنصر نظارت در استان‎ها رقم می‎خورد؛ باید به شکلی کار کنیم که کمر شیطان را بشکنیم.

کارشناس مسئول سفیران هدایت معاونت تهذیب اظهارکرد: نظارت استانی برای معاونت تهذیب بسیار مهم است؛ طلاب استانی که با نظارت مدیران و معاونان تهذیب مواجه هستند شاداب تر هستند؛ امروزه مدیران و معاونان باید در همه عرصه‎ها حضور جدی و عملی داشته باشند تا این طرح به خوبی انجام شود.

وی تصریح کرد: نظارت ستادی نیز از مهمترین ویژگی‎های این طرح است؛ نظارت نیز باید خروجی محور باشد؛ نظارت خروجی محور به این معنی است که اجرای این طرح دیده شود و نتایج کار را نیز مشاهده و رصد کنیم.

حجت‎الاسلام نریمانی با ذکر این مطلب که این طرح ارزیابی محور است، افزود: ارزیابی استانی و کشوری و ستادی در این طرح لحاظ شده؛ در این طرح لحاظ شدهکه عنصر خلاقیت در این طرح به خوبی بیان شود.

وی گفت: هدف این طرح، غلبه فضای تربیتی بر آموزشی است؛ امروزه فضای آموزش بر تربیت غلبه دارد؛ طلبه نباید صرفا به دنبال مباحث آموزشی باشد و از موضوعات تربیتی غافل باشد.

کارشناس مسئول سفیران هدایت معاونت تهذیب بیان کرد: اگر کسی از بیرون حوزه وارد مدارس علمیه شود باید حس کند که این مدرسه بارویکرد تربیتی اداره می‎شود؛ عوامل مهم و موثر در تربیت نیز بسیار مهم است؛ طرح‎های تربیتی باید عملیاتی باشد؛ عوامل موثر در تربیت شامل عوامل انسانی، غیر انسانی(محل مدرسه، محیط مدرسه، کتابخانه و..) است؛ در این طرح به دنبال آن هستیم که عوامل موثر در تربیت نیز ارزیابی شوند و عوامل مخرب در تربیت را نیز از مدارس دور کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha