پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قرآن کریم

حوزه/ مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه از اجرای طرح کلان قرآنی در طرح جامع تربیتی حوزه در دو قالب طرح انس با قرآن و فوق برنامه خبرداد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت ‏الاسلام رضوی، پیش از ظهر امروز در اجلاسیه معاونان تهذیب حوزه‎های علمیه کشور که در مرکز مدیریت حوزه در قم برگزار شد، گفت: قرآن در روز قیامت هم شاکی است و هم شفیع؛ جالب این که امام علی(ع) بیان می‎فرمایند که شکایت و شفاعت قرآن، قبول است و بدون هیچ سوالی این شفاعت و شکایت پذیرفته می‎شود؛ امام علی(ع) بیان فرمودند شفاعت برای عمله و نگهبانان قرآن است.

مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه با ذکر این مطلب که برنامه‎های قرآنی معاونت تهذیب در دو قسمت تدوین و اجرا می شود، گفت: اولین بخش این برنامه تحت عنوان انس قرآن با حدیث در طرح تربیتی جامع اجرا می شود.

وی با ذکر این مطلب که بخش دیگر فعالیت ها، بخش فوق برنامه ای است، افزود: مدیریت قرآن و حدیث در دوره جدید مدیریت، از معاونت آموزش به تهذیب وارد شد؛ رسالت این بخش، ترویج سبک زندگی قرآنی در میان طلاب و حوزویان و خانواده‎های آنها است و بر این اساس این برنامه‎ها تنظیم شده است.

حجت الاسلام رضوی گفت: این بخش، نیازمند یک بستر دقیق است؛ فضاسازی تربیتی از مهمترین زمینه‎های این عرصه است؛ دومین هدف، آن است که آیات به صورت موضوعی از سوی طلاب حفظ شود؛ قرائت آیات و روایات در ابتدای کلاس نیز سومین هدف است.

وی تصریح کرد: در برنامه قرآن و عترت، اختیار با مدارس است ولی باید سعی شود که قرائت قرآن و حدیث با پوشش همه طلاب و در حد 5دقیقه باشد؛ در خصوص حفظ قرآن، مدارس باید یک کارگاه یک روزه در خصوص حفظ قرآن داشته باشند؛ این امکان وجود دارد که با استان‎ها برای آموزش حفظ همکاری شود.

حجت الاسلام رضوی اظهارکرد: در زمینه روخوانی و روانخوانی باید تلاش‎های زیرساختی با رویکرد آموزشی و تهذیبی انجام شود؛ ولی اولین کار، باید از سوی آموزش انجام شود؛ اهتمام تخصص گرایانه می‎تواند به رشد و توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در حوزه کمک کند؛ طلاب باید با الفاظ آشنا باشند تا بتوانند تدبر و تفسیر را به خوبی انجام دهند.

وی گفت: مدیران مدارس باید روی تمرین قرآن کار جدی انجام دهد؛ اگر بستر خوبی در این زمینه ایجاد نشود برنامه‎های روبنایی به نتیجه نمی‎رسد؛ در گذشته کودکان در مکتب خانه‎ها ابتدا قرآن میآموختند ولی این روند توسط رضاخان قطع شد؛ ولی باید این روند قرآن آموزی را با زیرساخت آموزشی آغاز کنیم.

مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه اظهارکرد: حلقه تربیتی، پیگیر فعالیت مهارتی و کاربردی است؛ برنامه قرآن و عترت در 12 نیمسال دیده شده است؛ در این زمینه بستر آموزش علمی و تخصصی روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن کریم در مدارس شکل بگیرد تا طلاب با روش دقیق به کار حفظ و قرائت بپردازند.

حجت الاسلام رضوی گفت: در زمینه حفظ موضوعی نیز جوایزی برای طلاب موفق در نظر گرفته شده است؛ باید در بحث قرائت های روزانه و فضاسازی نیز ترغیب‎ها و کمک‎هایی همراه است.

وی تصریح کرد: در بحث فوق برنامه، برنامه‎های قرآنی هفته گذشته ابلاغ شد که از جمله این برنامه‎ها می‏توان به طرح تلاوت نور و تفسیر گویی اشاره کرد؛ پس از نماز مغرب و عشا و یا ظهر و عصر، پس از یک صفحه قرائت قرآن، تفسیرگویی 5 دقیقه‎ای بیان می‎شود که روش‎های بیان تفسیر نیز آموزش داده شده و ادامه خواهد یافت.

مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه عنوان کرد: در بحث تفسیرگویی باید نکات تربیتی تفسیری، پررنگ تر باشد و هدف از بیان تفسیر نیز، تربیت طلاب است؛ در این زمینه کتاب آموزش بیان تفسیری نیز به اساتید ارایه می‎شود.

وی گفت: مدارس قرآنی در استان های مختلف کشور ایجاد شده که در یک دوره 6 ساله به حفظ قرآن میپردازند؛ دوره ترجمه و مفاهیم نیز در 3 سال در مدارس انجام می‎شود؛ طلاب با تکرار کلمات پرکاربرد قرآن در زمینه صرف و نحو نیز توانمند می شود.

مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه های علمیه عنوان کرد: تربیت مروج بیان تفسیر، نیز در بخش قرآن وعترت حوزه پیگیری می‎شود؛ در این زمینه نیز با موسسه تفسیری حجت‎الاسلام والمسلمین قرائتی هماهنگی‎هایی انجام شده؛ این طرح برای ائمه جماعت نیز دارای اولویت است.

حجت الاسلام رضوی اظهارکرد: شیوه حمایتی در بخش قرآن و عترت در استان‎ها تغییر کرده؛ در حال حاضر هر استانی که در زمینه فعالیت قرآنی فعال و دارای برنامه است، حمایت می‎شود؛ وقتی مدیر به کار قرآنی اهتمام داشته باشد، قطعا حمایت می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha