شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ ششمین همایش سراسری طب و قضا

حوزه/ رئیس سازمان پزشکی قانونی یکی از مهمترین دلایل برگزاری همایش طب و قضا در قم را استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه قم بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، احمد شجاعی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری ششمین همایش طب و قضا در قم، با اشاره تدوین دستورالعمل‎های تخصصی پس از ارایه نظرات در این همایش، گفت: محورهای عمده این همایش شامل واکاوی ابعاد پزشکی، فقهی و حقوقی رشد و کمال عقل، تفسیر و تبیین پزشکی فقهی و حقوقی موضوع «صدمات مسری»، چالش‌های تشخیص «حرج» در سقط درمانی و نحوه مواجهه قضایی با صدمات ساختگی شامل خودزنی و تصادفات ساختگی است.

شجاعی یادآورشد: با توجه به حضور فقها و علمای علوم دینی در استان قم و باتوجه به این که بسیاری از قوانین ریشه فقهی دارد، برگزاری این نشست در قم و حضور فقها در جلسات بسیار موثر بود؛ حضور علما و فقها در همایش طب و قضا یکی از ویژگی‌های ممتاز این همایش بود.

وی با ذکر این مطلب که قوانین جمهوری اسلامی مطابق با فقه است، گفت: در برخی از قوانین اختلاف نظر وجود دارد و این لازمه فقه پویای شیعه است.

این همایش علمی با هدف بررسی موضوعات مبتلابه قضات،‌ حقوقدانان و پزشکان قانونی هر دو سال یکبار برگزار می‌شود؛ موضوعات این همایش قبل از برگزاری‌های همایش در استان‌ها توسط محققین و کارشناسان بررسی شده و در کارگروه‎های تخصصی ارایه شده است.

وی یادآورشد: جلسات متعددی نیز در این زمینه برگزار شد که این جلسات فرصتی برای طرح موضوعات و نزدیک کردن موضوعات به یکدگر است، تا ضعف‌های قانونی و کمبود‌ها احصا و به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شود.

وی تصریح کرد: آمار خودکشی در ایران نسبت به کشور‌های دیگر بسیار اندک است، اما باید توجه داشت که انتشار آمار خودکشی و پرداختن به این‌ مسئله اثرات منفی دارد و گاها موجب افزایش آمار خودکشی نیز می‌شود.

شجاعی ادامه داد:‌ اقدامات سازمان پزشکی قانونی در مورد بررسی اجساد فقط سه درصد است و بسیاری از اقدامات دیگر سازمان پزشکی قانونی مربوط به مراجعات و درخواست‌های مردم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha