شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
​همایش بین‌المللی «هنجارهای اسلامی و حل اختلافات متقابل»

حوزه/ همایش بین المللی با موضوع «هنجارها و اخلاقیات اسلامی برای حل اختلافات متقابل» با حضور شخصیت‌های برجسته اسلامی از پاکستان و دیگر کشورها در دانشگاه علامه اقبال در اسلام آباد برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از dnd، همایش بین المللی درباره ارتقای هنجارها و اخلاق اسلامی برای حل اختلافا ها و ایجاد وحدت برای رفاه عمومی، روز گذشته در دانشگاه «علامه اقبال» در اسلام آباد پاکستان برگزار شد.

در این همایش شخصیت‌های برجسته مسلمان از پاکستان و دیگر کشورها حضور داشتند که از جمله آن‌ها پروفسور محمد یاسین مظهر صدیقی، دکتر عبید الله فهد فالحی از هند، پروفسور فاطر رحمان قریشی از سودان، دکتر عبدالحمید از الجزایر و دکتر محمد حافظ از انگلیس بودند. این گردهمایی توسط گروه مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه ترتیب داده شده بود. شرکت کنندگان در این رویداد را محققان دانشگاهی و دانشجویان دکترا از کشورهای مختلف تشکیل می‌دادند.

دکتر شاهد صدیقی استاد دانشگاه طی سخنانی گفت: دانشگاه با برگزاری این همایش مسئولیت‌های جامعه شناسی خود را در قبال آموزش نیازهای اساسی زندگی در محیط صلح آمیز و بدون تفرقه به دانشجویان انجام می‌دهد. ما همچنین قصد داریم با اسلام از آموزه‌های قرآن مجید و سیره نبوی، صلح و همدلی را به جوانان بیآموزیم.

استفاده از آموزهای دینی برای حل اختلافات

وی افزود: موسسات آموزشی وظیفه دارند گرایش‌های افراط‌گرایی را در دانشجویان از بین ببرند. و آن‌ها را برای احترام گذاشتن به دیگران و باورهای آن‌ها آماده سازند. وجود دیدگاه‌های متنوع در جامعه، در صورتی که با شیوه‌ای مثبت و سالم با آن‌ها برخورد شود به امری زیبا تبدیل خواهند شد. اختلاف نظر در مورد هر موضوعی باید به شیوه مطلوبی حل و فصل شود.

دکتر صدیقی درادامه گفت: ما براین باور هستیم که افراط‌گرایی و گرایش به تحمیل عقیده دینی با زور و فشار برای جامعه مضر است. در همین راستا نیز فرهنگ تحقیقاتی در کشور ترویج داده شده تا به مشکلات اجتماعی اقتصادی ناشی از این مسئله پرداخته شود.

دکتر محمدیاسین نیز در سخنرانی آغازین همایش بر استفاده از آموزهای اسلامی برای حل اختلافات در زندگی اجتماعی، مذهبی و سیاسی تاکید کرد. وی احادیث متنوعی را در رابطه با دوری گزیدن از درگیری و ناآرامی در جامعه، پیامبر اکرم (ص) نقل کرد.

وی گفت: اختلاف عقیده نباید به خشونت و خصومت تبدیل شود. در یک جامعه مسلمان و متمدن، به گوناگونی دیدگاه ها باید بانگاه مثبت نگریسته شود و باید نظر همه مردم مدنظر قرار بگیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha