جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان شمالی_حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه هدف اصلی حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیان قبل از هر چیز خودسازی و جامعه سازی الهی است، گفت: هدایت جامعه دینی به سمت تعالی و کمال از هدف‌های بسیار مقدس حوزه‌های علمیه و طلاب است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، صبح امروز در جلسه درس اخلاق مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) بجنورد در جمع طلبه‌های خواهر اظهار داشت: حیات طیبه به معنی زندگی پاک و پاکیزه است و این همان سبک زندگی اسلامی و قرآنی است که قرآن این سبک زندگی اسلامی را در دو کلمه «حیات طیبه» خلاصه کرده است.

وی با بیان اینکه در روایات کلمه طوبی زیاد بکار رفته، کلمه طوبی یعنی پاک یعنی طاهر، حیات طیبه همه‌اش طاهر و پاک است، افزود: امام صادق(ع) فرمودند: «طُوبى لِمَن لَم یُبَدِّل نِعمَةَ اللهِ کُفراً » خوشا به حال کسی که نعمت‌هایی را که خدا به او داده است ناسپاسی نکند.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: حیات طیبه دو رکن دارد، یکی رکن حسن فاعلی و دیگری حسن فعلی که حسن فاعلی یعنی نیت، تصمیم و عزم کار درست باشد و حسن فعلی یعنی کار بر اساس همان نیت و درست انجام شود.

وی اضافه کرد: خداوند در آیه 97 سوره نحل می‌فرماید « مَنْ عَمِلَ صلِحاً مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثی» یعنی « هر کس از مرد یا زن ، عمل نیک انجام دهد» بنابراین طبق این آیه، جنسیت در حیات طیبه مطرح نیست و همه انسان‌ها می‌توانند زمینه‌ساز این زندگی پاک باشند. و در ادامه آیه می فرماید « وَ هُوَ مُؤْمِنٌ» یعنی اینکه این عمل بر اساس ایمان باشد. ایمان در این آیه حسن فاعلی است و عمل صالح حسن فعلی است، اگر این دو رکن در کارهای ما دیده شود حیات طیبه شکل می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با بیان این که قرآن در آیه ۸۴ سوره اسراء می‌فرماید «قُلْ کُلٌّ يَعْمَلُ عَلي‏ شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدي‏ سَبيلاً / بگو: «هر کس طبق روش ( و خلق و خوی) خود عمل می کند و پروردگارتان کسانی را که راهشان نیکوتر است، بهتر می شناسد.» ، یعنی هر عملی بر اساس شاکله وجودی ما شکل می‌گیرد، گفت: در انجام کارها یک «شکل» داریم یک «شاکله»؛ شاکله یعنی روح کار و شکل یعنی فیزیک کار؛ این شکل کار وقتی خودش را نشان می‌دهد که شاکله‌اش درست باشد.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار داشت: شخصی که برای دین خدا قدم در حوزه‌های علمیه می‌گذارد و می‌گوید آمده‌ام تا یاد بگیرم و به دیگران هم یاد بدهم، این حسن فاعلی می‌شود و این‌که برود و به دیگران نیز یاد بدهد این حسن فعلی می‌شود.

وی گفت: طبق آیه «وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسنِ مَا کانُوا یَعْمَلُونَ» قرآن می‌فرماید: اگر عمل صالح انجام دهید بهتر از آن را به شما بازمی‌گردانیم، چون خدا اکرم الاکرمین است و اجود الاجودین است و این حیات طیبه از نگاه قرآن است.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان این که هدف اصلی حوزه‌های علمیه و طلاب و  روحانیان قبل از هر چیز خودسازی و جامعه سازی الهی است، گفت: هدایت جامعه دینی به سمت تعالی و کمال از هدف‌های بسیار مقدس حوزه‌های علمیه و طلاب است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اینکه خدا در زندگی ما فرصت‌هایی قرار داده که اگر قدر ندانیم، تبدیل به تهدید می‌شود، تصریح کرد: خدا به طلبه‌ها نعمت داده، درست است که طلبگی با کمبود مواجه است اما باید بدانید که در طلبگی دنیاداری نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha