پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
گفتمان اسلام و فرهنگ

حوزه/ همایش بین المللی «گفتمان میان اسلام و فرهنگ» در نخستین روزهای سال ۲۰۱۸ میلادی در جاکاراتا، پایتخت اندونزی، برگزار شده و هدف آن ارزیابی موضوعات و الهیات دینی از جنبه فرهنگی و نقش اسلام در توسعه‌ فرهنگ‌های غنی در جهان است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، همایش بین المللی «گفتمان میان اسلام و فرهنگ: دوباره یادگیری انسانیت در عرصه جهانی» در روزهای آغازین سال 2018 میلادی، 3-4 ژانویه در جاکارتا  برگزار می‌شود.

این همایش توسط دانشگاه پارامادینا در جنوب جاکارتا، پایتخت اندونزی با همکاری و شورای «پژوهش در ارزش ها و فلسفه» در واشنگتن، و مرکز بین‌المللی «افکار علوم انسانی در اسلام» در اندونزی برپا خواهد شد.

در بخش هدف و سابقه موضوعی همایش آمده است:

یکی از اساسی ‌ترین دلایل خشونت مذهبی و افراط‌گرایی، فقدان احترام برای بشریت با اسم و ادعای ترویج فضایل مقدس دینی است. از سوی دیگر، ارزشهای غیر اخلاقی که در جامعه مدرن امروز به وجود آمده‌اند، معنای واقعی انسانیت را با اسم سکولاریسم از دست داده‌اند.

هر دو طرف انسان را در محیط پیرامونی خودشان مدنظر قرار داده و تعریف می‌کنند. مسلمانان در دنیای مدرن چالش ایدئولوژیکی پنهانی را شاهد هستند که در آن از یک سو اسلام به عنوان یک دین بر پایه وحی الهی، جهانی و غیرقابل تغییر وجود دارد و از سوی دیگر فرهنگ، محصول خلاقیت بشر، تاریخی و دائم رو به تغییر با اولی مغایر است.

درحالی که عده‌ای دین را مقابل فرهنگ قرار می‌دهند فراموش نکنیم که اسلام نه تنها یک دین بلکه یک تمدن است. حقایق تاریخی نشان داده اند که اسلام خودش خالق فرهنگ و تمدن باشکوهی با میراث مختلف علمی و همچنین سنت‌های معنوی و ارزشمندی بوده که تا به امروز محفوظ باقی مانده‌اند.

دین ابزار سرکوب خلاقیت در دست افراط‌گرایان

در همین راستا این همایش «گفتگو میان اسلام و فرهنگ» از اهمیت بالایی برخوردار است، به ویژه در زمانه‌ای که افراط‌گرایان سعی دارند با سوءاستفاده ضعیف و ناپخته از نمادهای مذهبی، حوزه فکری و معنوی جوانان مسلمان را در سطح بین‌المللی به اشغال خودشان دربیاورند. آن‌ها دین را به بتی برای محدودسازی پتانسیل بشر و علیه ماهیت بشری و ارزش‌های انسانی تبدیل کرده، به اسم دفاع از الهیات دینی، دین را به ابزاری برای سرکوب خلاقیت ذهن، علم، حکمت و فرهنگ مبدل ساخته‌اند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha