شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست خبری آیت الله خاتمی با خبرنگاران

حوزه /سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تشکیل کارگروه اندیشه ورز در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری گفت: خروجی و نتیجه مباحث و نظرات مطرح شده در این کارگروه از طریق رییس مجلس خبرگان به مقام معظم رهبری ارایه می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید احمد خاتمی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست خبری که در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به بیانات چندی پیش مقام معظم رهبری در دیدار اعضای خبرگان، اظهار داشت: بیانات معظم له حقیقتاً حاوی مطالب و نکات بسیار مهمی بود که توجه و اهتمام به آن، مربوط به اساس انقلاب می شود.

وی افزود: انقلاب یک موجود زنده و پویاست و باید از آن پاسداری کرده  و در ضمن نسبت به آسیب زدایی از آن توجه کرد تا خدای ناکرده دچار آسیب و آفت نشود.

وی ادامه داد: طبعاً برای تحقق این مهم، ارزیابی و نظارت یک ضرورت به شمار می رود به این معنا که ما باید ببینیم آرمان ها و ارزش هایی که ابتدای انقلاب مطرح بود در چه وضعیتی است. آیا پیشرفت در این خصوص پیشرفت حاصل شده یا پسرفت یا توقف؟!

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: به هر حال این موضوع بسیار مهم مربوط به سرنوشت انقلاب اسلامی است و لذا مقام معظم رهبری نیز این را از خبرگان خواستند و در آن جلسه ای که خدمت ایشان حضور پیدا کردیم، مصادیق و نمونه هایی از مسایل فرهنگی، سیاسی و نیز مسایل اقتصادی را مطرح کردند.

وی گفت: آن جلسه همزمان شد با ایام ماه محرم و طبعاً از آن جا که اعضای خبرگان در آن ایام کار فرهنگی و تبلیغی داشتند، لذا فرصت کافی برای بحث و نظر مبسوط در این خصوص وجود نداشت اما با عنایت به اهمیت بالای موضوع، هیئت رئیسه دو جلسه در این رابطه داشت در این راستا که امر مقام معظم رهبری را چگونه می توانیم اجرایی کنیم.

آیت الله سید احمد خاتمی افزود: آنچه خروجی جلسه دوم هیئت رییسه بود این است که مقام معظم رهبری هیئت اندیشه ورزی را از مجلس خبرگان رهبری مطالبه کردند و در این بین چنانچه هیئتی جدا ورای کمیسیون ها می خواستیم تشکیل بدهیم علی القاعده باید این مساله به صحن علنی مجلس خبرگان رهبری می آمد که در اسفندماه تشکیل می شود و از آن جا که این روال مستلزم تاخیر در اجرای رهنمودهای ولایت بود، لذا تصمیم بر این گرفته شد که دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری به ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی نائب رییس این مجلس، یک کارگروه اندیشه ورزی در دبیرخانه تشکیل دهد.

وی ابراز داشت: در واقع هدف نیز این است که این کارگروه با مدد گرفتن از کارگروه های ویژه که در عرصه مسایل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کار کرده، حرف برای گفتن داشته باشد و البته با استفاده از کارگروه های ورزیده که اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز می توانند در هر یک از این کارگروه ها نقش آفرین باشند به انجام رسالت خود بپردازد با این توضیح که الزاماً نیاز نیست که کارگروه ها از اعضای مجلس خبرگان رهبری باشند.

امام جمعه موقت تهران گفت: به همین منظور یک کارگروه در دبیرخانه شکل گرفت که در حقیقت  کار ستادی انجام می دهد، به این معنا که جمع کارگروه های اندیشه ورز را مدیریت می کند، ضمن آن که قرار شد نظارت عالیه و اشراف بر این جمع نیز با آیت الله جنتی، رییس مجلس خبرگان رهبری باشد.

وی افزود: در همین راستا ما با همه اعضای محترم مجلس خبرگان نامه نگاری کردیم و از آن ها خواستیم که نظراتشان را برای هیئت رییسه بنویسند که خوشبختانه از این مساله استقبال خوبی شد و تعداد زیادی از اعضای مجلس خبرگان نظرات خود را ابراز کردند.

وی گفت: حقیقتاً اعضای مجلس خبرگان رهبری همه اندیشه ورز هستند و نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی نظر دارند اما به هر حال باید یک جمعی عهده دار این امر باشد تا نظر مقام معظم رهبری تامین شود، ضمن آن که باید توجه داشت خروجی آن چه در این عرصه به دست می آید در اختیار مقام معظم رهبری گذاشته می شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: روند کار این چنین است که عزیزان اندیشه ورز در مسایل مختلفی که خود این هیئت که در دبیرخانه تشکیل شده مشخص می کند، ورود کرده و به بحث و نظر می پردازند و به این سوال جواب می دهند که در موضوعات مختلف سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در کجاها موفق بوده ایم یا نبوده ایم و دلیل آن چه بوده و بالاخره این که چه راهکارهایی برای حل مشکل باید بکار بست.

وی افزود: به دیگر سخن، بحث بر سر این است که نهاد خبرگان چه مطالبه ای باید داشته باشد، تا پسرفت در آن مواردی که هست تبدیل به پیشرفت شود و در نهایت خروجی مباحث و نکات مطروحه

در اختیار مقام معظم رهبری گذاشته شود.

آیت الله خاتمی ابراز امیدواری کرد: این کارگروه در راستای عمل به فرمایش مقام معظم رهبری، اقدام شایسته و قابل عرضه ای به جامعه اسلامی داشته باشد.

وی با بیان این که خبرگان رهبری بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب قرار نیست که به طور مستقیم از دستگاه ها مطالبه گری کند، گفت: خروجی کارگروه اندیشه ورز در اختیار مقام معظم رهبری قرار داده می شود و در حقیقت آنچه مطرح است پاسداری از ریل و خط انقلاب است که مقام معظم رهبری خودشان را موظف به حفظ آن می دانند.

سخنگوی خبرگان رهبری افزود: این کارگروه موضوعات را مشخص می کند و هر بخشی را به گروه تخصصی مربوطه می دهند و آن ها نیز نتیجه کارشان به گروه تخصصی داده و در این جا ارزیابی و اصلاح و پالایش صورت می گیرد و در نهایت به هیئت رئیسه داده شده و رییس خبرگان رهبری نیز آن را به مقام معظم رهبری عرضه می کند.

وی گفت: در همین رابطه ما از همه اندیشمندان و صاحب نظران به خصوص دانشگاهیان ، اهل رسانه و روحانیت معظم مدد خواهیم گرفت تا انشاالله دست به دست هم داده و با همفکری و هم افزایی در مسیر تداوم انقلاب و پاسداری از آن گام برداشته و با شناخت نقطه قوت ها و نقطه ضعف ها

نقاط قوت را تقویت کرده و نقاط ضعف را بزداییم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری در بحث تشکیل هیئت اندیشه ورز ناظر به لزوم ارتقای تدین مردم جامعه است، ابراز داشت: یکی از موضوعات کلیدی که کارگروه اندیشه ورز خبرگان باید روی آن کار کند این است که بدانیم میزان تدین مردم بیشتر شده است یا نه ، این که متوقف شده یا کم شده است اما اجمالاً به عقیده بنده به عنوان یک طلبه ای که با مردم سر و کار دارم و کار تبلیغی و فرهنگی انجام می دهم معتقد هستم در عرصه اعتقادی ما آسیب ندیده ایم و با وجود تمام تبلیغاتی که در فضای مجازی از سوی افراد نااهل صورت می گیرد ما در مساله اعتقادات مشکل جدی و حاد نداریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: البته من فضای مجازی را خطر نمی دانم بلکه ابزار می دانم و لذا باید دید از این فضای مجازی چه چیزی منتشر می شود؛ مثل همان بحث قبل از انقلاب که درباره رادیو و تلویزیون مطرح بود این که به هر حال چه محصولی از آن ارایه می شود؛ طبعاً اگر کالای سالم معنوی و فرهنگی است اشکالی ندارد اما اگر کالای فاسد و مضر عرضه شود، اشکال دارد و به این منوال، فضای مجازی هم این طور است .

وی افزود: البته خیلی تلاش شد که در فضای مجازی با انواع حربه ها و شگردها، اعتقادزدایی کنند و الان هم این تلاش ادامه دارد اما آن ها نتوانسته اند و نمی خواهیم در این خصوص شعاری هم حرف بزنیم چه آن که انبوه جمعیت نسل جوان در مراسم اعتکاف و نیز حضور گسترده مردم در مراسم های عزاداری محرم و صفر و یا حضور میلیونی در مراسم عظیم پیاده روی اربعین نشان می دهد که مردم ما در زمینه اعتقادات ، راسخ و استوار هستند.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: به هر حال آنچه قابل توجه است این که در عرصه اعتقادات دشمن زیاد تلاش کرده اما ناکام مانده است اما در عرصه عملی ما دچار مشکل هستیم و از آن سو نیز باید تصریح کرد که چشم بستن بر واقعیت ها مشکلی را حل نمی کند.

وی گفت: در حال حاضر مشکلات اقتصادی و آسیب هایی که در جامعه وجود دارد  مساله بسیار دردناکی است که هر از چندگاهی خبری منتشر شود از سوءاستفاده های اقتصادی که البته به سهم خودم از قوه قضاییه تشکر می کنم که با دقت این مسایل را دنبال می کند؛ یا در مسایل سیاسی هر از چندگاهی حرف هایی می شنویم که گفته و نوشته می شود که متاسفانه از آن ها بوی سکولاریسم به مشام می رسد.

آیت الله خاتمی اضافه کرد: یا در عرصه فرهنگی به عنوان یک روحانی که در متن جامعه قرار دارم و در مقام بیان یک واقعیت باید بگوییم که وضعیت حجاب ، مطلقاً وضعیت مورد قبولی نیست و لذا همه مسئولان نظام باید در این باره احساس وظیفه کنند و این که مسئول یا مسئولانی شانه خالی کنند از این مسئولیت به هیچ وجه مورد قبول نیست

وی با بیان این که هویت حکومت دینی، هویت احساس مسئولیت در این رابطه است، ابراز داشت: سکولار بودن حکومت دینی تناقض است و قابل پذیرش نیست.

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری گفت: بنده در رابطه با اصل اعتقادات و ارزش ها نگران نیستم چرا که به لطف الهی این مساله در جان مردم به ویژه جوان ها زنده است اما در عرصه عمل ، کسانی که باید به وظیفه عمل کنند باید این گونه باشند چرا که نظام اسلامی و مسئولان آن اساساً نمی توانند نسبت به این قضایا بی تفاوت باشند.

وی افزود: از آن سو نیز نباید مغلطه کرد چه آن که بنده نمی گویم با زور این کار را جلو ببریم بلکه حرف ما این است که مسئولان مربوطه احساس مسئولیت کرده و دنبال طرح مفید باشند ، ضمن آن که آن جا که قانون به خصوص قانون اساسی گفته باید از زور و قوه قهریه استفاده کرد درچارچوب قانون این کار را بکنند.

۳۱۳/۸

.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha