شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جلسات گفتمان اسلام و مسیحیت کاتولیک در فرانسه

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رمضانی گفت این وظیفه عالمان دینی است که صلح میان ادیان را به پیروان خود آموزش دهند و این مهم باید از شعار تبدیل به عمل شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به دنبال سلسله جلسات دیالوگی که از شش سال پیش میان اساتید آکادمی و مرکز اسلامی هامبورگ و اندیشمندان مسیحی فرانسه در حال انجام است، دو جلسه مهم دیگر در تاریخ های اول و دوم آبان 1396 (برابر با 23 و 24 اُکتبر 2017م) میان ریاست آکادمی اسلامی آلمان و دو بخش ویژه از کلیسای کاتولیک فرانسه یعنی مدیر "مرکز تعالیم دینی مسیحیت کاتولیک" و نیز مدیر "دفتر کاردینال­های فرانسه" برگزار گردید.

آزادی عقیده و دین از منظر درون دینی

جلسه نخست: جلسه دیالوگ بین الادیان در محل مرکز آموزش عالی تعالیم دینی مسیحیت در حومه شهر پاریس با موضوع " آزادی عقیده و دین از منظر درون دینی" بود که با حضور پروفسور هنری دولهوگو ، آیت اللّه رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید جازاری استاد دانشگاه کاتولیک فرانسه برگزار گردید. در این جلسه فرایند تغییر دین و بازگشت از عقیده از نگاه درون دینی مورد لحاظ طرفین بحث قرار گرفت. این موضوع که در دایره یک مکتب دینی و ایمانی، آن گاه که مؤمن به خواست خدا در پذیرش و یا ردّ عقیده و آئینی مطلع است، آیا امکان سر باز زدن و تغییر این عقیده را دارد؟ و آیا آزادی عقیده در چنین مواردی مقبول و جائز است؟ نزدیک به سه ساعت مورد بررسی دقیق دو طرف این محفل صمیمی قرار گرفت.

تبیین رویکرد تقریب و دیالوگ در تشیع

جلسه دوم: این نشست در مرکز تعالیم دینی مسیحیت در شهر اورسِی فرانسه به دعوت جناب دکتر وینسنت فِرولدی، مدیر بخش روابط اسلام و مسیحیت مرکز کاردینال‌ها و در حضور شصت تن از کشیشان، اساتید دانشگاه کاتولیک و برخی از مسئولین کلیسایی سراسر فرانسه برگزار گردید.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید جازاری، در سخنرانی خود به معرفی تشیّع و ویژگی‌های مهم تشیع امروز در عرصه فقه، مکاتب عرفانی، رویکرد تقریب و دیالوگ و نیز تئوری دوستی با ادیان پرداخت.

صلح میان ادیان بر عهده عالمان دین است

سپس حجت الاسلام و المسلمین رمضانی، رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه به بررسی عرفان اسلامی، اهمیت آن، تقسیمات و بخش‌های مختلف عرفان و ذکر نمونه هایی از اندیشه و مبانی عرفانی بر اساس مکتب اهل البیت علیهم السلام پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی ، در سخنرانی خود گفت: ما معتقدیم که امروز دیالوگ برای شناخت و تفاهم بیشتر طرفین از یکدیگر و هم افزایی فرهنگی و انتقال تجربیات سازنده، صورت می گیرد و این وظیفه عالمان دینی است که صلح میان ادیان را به پیروان خود آموزش دهند و این مهم باید از شعار تبدیل به عمل شود.

عرفان یک ابزار معرفت است که با تاریخ بشریت همراه است

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود در مورد عرفان افزودند: عرفان با تاریخ حیات بشر عجین است. انسان به شکل کلی از سه ابزار مهم شناخت می تواند استفاده کند، ابزارهای حسی ـ عقلی ـ شهودی. از آنجاکه خدای متعال می خواهد، ظرفیت های انسانی در مسیر درست سعادت جهت داده شود، لذا گرایش به معنویت و عرفان در وجود همه انسانها به ودیعه گذاشته شده است و چون خدا مدیریت هدایت و سعادت انسان را بر عهده دارد، هم از درون (با ابزار عقل) و هم از برون (از طریق ارسال پیامبران) انسان را کمک، معاضدت و راهنمایی کرده است.

وی افزود: ما معتقدیم پیامبران الهی عارفان واقعی نسبت به خدا و معاد بوده و معلّم عرفان بشریت هستند. علت این امر نیز کاملاً مشخص است؛ زیرا موضوع عرفان، خدا، صفات الهی و تجلیات اوست. لذا همه پیامبران، برای اینکه انسانها را متوجّه حق کنند، سعی می کنند مردم را به مطالعه در مورد خود و خدا وادار کنند و به شناخت آنان بیافزایند. پیامبران به مردم یاد می دهند که هرچه می کنند، باید برای نزدیک شدن به خدا باشد.

تفاوت میان اخلاق و عرفان

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در بخش دیگر از سخنان خود به فرق میان عرفان و اخلاق پرداخته و افزودند: در اخلاق انسان به شناخت نفس می پردازد. شناخت فضایل و رذایل نفسانی و راه های رسیدن به کمال. در اخلاق نظری و عملی، شناخت، تربیت و ادب نفس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اینکه انسان به عفّت، شجاعت، حکمت، عدالت و ... برسد. برای ورود به حوزه عرفان، آدمی باید از مسیر اخلاق عبور کند و پس از آراسته شدن نفس به صفات اخلاقی، نوبت نزدیک شدن به صفات الهی و شناخت و عرفان نسبت به عالم بالا می رسد. لذا در عرفان، شناخت نفس و استعدادهای آن جایگاه ویژه ای دارد. چنانکه عیسی(ع) فرمود: «اعرف نفسک ایها العزیز تعرف ربّک» و یا در سایر احادیث آمده است که: «من عرف نفسه فقد عرف ربه» «من عرف نفسه کان لغیره اعرف».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha