سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام سید علی پور حسینی

حوزه/ امروز حوزه های علمیه و جوامع دینی باید بر معرفی و تبیین شاهنامه برای ملت های تاریخ بکوشند و این اثر فاخر تاریخی را با سرمایه گذاری در قالب انیمیشن و دیگر آثار هنری تولید کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سید علی پور حسینی، ظهر امروز در ادامه سلسله نشست های شاهنامه و هنر به مناسبت روز جهانی انیمیشن در کتابخانه قطب علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که شاهنامه مجموعه فاخری است که همه دنیا امروز به آن افتخار می کند، گفت: باید ظرفیت ها و پتانسیل های شاهنامه در قالب انیمیشن با هدف معرفی و تبیین این اثر فاخر به رده های مختلف سنی تولید شود.

وی با بیان این که پویا نمایی امروز از هنر فراتر رفته و تبدیل به صنعتی شده که چرخ دنده های مختلفی دارد، تصریح کرد: امروز پویا نمایی(انیمیشن) رده های مختلف سنی را درگیر کرده و تنها مخاطب آن کودک و نوجوان نیست.

کارگردان مجموعه انیمیشنی «جنگ افسانه ها» با بیان این که شاهنامه هویت یک ملیت و به واقع شناسنامه مردم ایران است، خاطر نشان کرد: امروز حوزه های علمیه و جوامع دینی باید بر معرفی و تبیین شاهنامه برای ملت های تاریخ بکوشند و این اثر فاخر تاریخی را با سرمایه گذاری در قالب انیمیشن و دیگر آثار هنری تولید کنند.

حجت الاسلام پورحسینی با بیان این که تلاش مان در فضای انیمیشنی  مبتنی بر آن است تا اثری تولید شود که مخاطبان با آن همزاد پنداری کنند، ابراز کرد: اگر این اتفاق افتاد، خروجی اثر انیمیشنی نیز موفق و اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان این که شاهنامه فضای حماسی برای گروه بزرگسال است که باید با تکیه بر اصالت ها در این کتاب، آثار هنری تولید کرد که مخاطب از نظاره آن لذت ببرد، گفت: همان هفت خوانی که از رستم در شاهنامه آمده باید با قالب های نرم تر هنری حتی برای نسل کودک و نوجوان تبیین شود یعنی مفاهیم سنگین و یا سخیف به مفاهیم ملموس و روشن مبدل شود.

عضو کارگروه فضای مجازی حوزه علمیه خراسان با بیان این که در مجموعه انیمیشنی «جنگ افسانه ها» به موضوع هجوم کاراکترهای غربی پرداخته شده و نمونه و مدل کوچکی از دفاع مقدس البته نه با ادبیات خون و خونریزی بلکه در وادی تخیل و کودکانه و با تعبیه فراز و فرودهایی از وقایع تاریخی حماسی آورده شده، اظهار کرد: یکی از قالب هایی که می توان از آن برای انتقال مفاهیم تاریخی استفاده کرد انیمیشن بوده و آنقدر جذابیت دارد که می توان با آن عناوین سنگین را سبک سازی و به مخاطب منتقل کرد.

وی با بیان این که هنرمندان باید ورود جدی تر به حوزه شاهنامه داشته و از آن برای نشر فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی استفاده کنند، ابراز کرد: پویانمایی صنعت است که وقتی اثری تولید می کنید، در کنار آن آثار دیگری نیز تولید می شود و بدین سبب باید بتوان محتوای انیمیشنی را جهت دار تر پیش برد.

کارگردان مجموعه انیمیشنی «جنگ افسانه ها» با بیان این که آنچه در این حوزه انیمیشن را تبدیل به مجموعه فاخر هنری اثرگذار می کند و سبب شود تا مخاطب با آن همزاد پنداری کند، کار گروهی و فعالیت جمعی برای دستیابی به نتیجه است، تصریح کرد: کارهای انیمیشنی قوی در شرکت های بزرگ هالیوودی و کارهای انیمیشنی 3 بعدی که با همکاری 45 گروه تخصصی تولید می شود، به دنبال کار گروهی ایجاد شده و در این فضا نه فرد خاص بلکه 45 گروه برای تولید اثر هنری اثرگذار پای کار می آیند.

حجت الاسلام پورحسینی با بیان این که مهمترین دغدغه امروز اهل فن تولید محتوا است چراکه اگر انیمیشن محتوای قوی نداشته باشد، از آن استقبالی صورت نمی گیرد و کار به ثمر نمی نشیند، خاطر نشان کرد: اینکه می بینید کودکان و نوجوانان ساعت ها پای تلویزیون نشسته و از تماشای پویا نمایی(انیمیشن) خسته نمی شوند، از آن جهت می باشد که درگیر محتوا شده اند.

مسئول موسسه فراگستر محقق مشهد با بیان این که پویانمایی به دنبال به تصویر کشیدن تصاویر غیر ممکن است و می خواهد صحنه هایی را خلق کند که در سینمای هنر هفتم اتفاق نمی افتد، ابراز کرد: در ساختار انیمیشن می بینید رستم دستان با آن تعابیر شاهنامه به تصویر کشیده می شود و قدرت نمایی های مافوق تصورات به خوبی در ساختار انیمیشن می نشیند.

 انتهای پیام/خ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha