جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست «اخلاق و رسانه» در غرفه خبرگزاری حوزه در نمایشگاه مطبوعات

حوزه/ معاون پژوهشی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، اخلاق مداری را نیاز فضای رسانه ای کشور دانست و گفت: در کلام و سیره اهل بیت(ع) بر رعایت صداقت و امانت در ارائه اخبار و اطلاعات تاکید بسیاری شده و از این حیث خبرنگار باید واقعیت منعکس کند و نباید اسیر کسی باشد که از او خواسته شده در مسیری خلاف حق و حقیقت بنویسد، بلکه در انتشار خبر باید حریت خود را حفظ کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از نمایشگاه بین المللی مطبوعات تهران، حجت الاسلام و المسلمین محمدناصر سقای بی ریا، عصر امروز در نشست «اخلاق و رسانه» در غرفه خبرگزاری حوزه در نمایشگاه مطبوعات تهران با اشاره به این که انبیاء الگوی خبرنگاران هستند، اظهار داشت: در قرآن برای بحث خبر از لفظ «نبأ» استفاده شده و از این منظر انبیای الهی نیز خود خبرنگارانی هستند که به استناد وحی از عالم غیب خبر می دهند.

وی افزود: در کلام و سیره اهل بیت (ع) بر مساله رعایت صداقت و امانت در ارائه اخبار و اطلاعات تاکید بسیاری شده و از این حیث خبرنگار باید واقعیت را آن طوری که هست منعکس کند، در عین حال که او نباید اسیر کسی باشد که از او خواسته شده در مسیری خلاف حق و حقیقت بنویسد، بلکه در انتشار خبر باید حریت خود را حفظ کند.

معون پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان داشت: یکی از دستورات قرآن به ما که به خصوص در زمینه کار خبرنگاری و رسانه ای اهمیت زیادی دارد این است که انتشار خبر باید از روی علم باشد و نه از روی ظن و گمان و تخمین و غیره.

وی ادامه داد: از سویی اگر خبرنگاری قدرت تحلیل درست داشت این مساله از نظر قرآن و کلام اهل بیت (ع) دارای ارزش است، ضمن آن که از سویی خبر باید به حق باشد یعنی مطابق با واقع انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا افزود: با عنایت به کلامی از امیرالمومنین (ع) متوجه می شویم که خبر مثل آهوی شکار می ماند که تنها برخی موفق به شکار می شوند.

عضو انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه قم ابراز داشت: از همین روایت همچنین استفاده می شود که برگزاری نشست و کنفرانس خبری ارزش بیشتری از یک خبر واحد دارد، ضمن آن که وقتی خبرنگاران به عنوان مثال در نشست خبری حاضر می شوند دقیق تر عمل کرده و اگر اشتباهی رخ دهد سعی می کنند که فعالیت همدیگر را تصحیح کنند.

وی گفت: همچنین از نگاه قرآن و اهل بیت (ع) ما باید در خبر به حق برسیم و از سویی مخاطب خبر هم اهمیت بسیاری دارد و باید مخاطب کسانی باشند که خود حق طلب باشند.قرآن می فرماید ما داستان اصحاب کهف را به حق به تو می دهیم و در این جا اشاره به همان فعالیت خبرگزاری دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سقای بی ریا اظهار کرد: از برخی آیات قرآن استنباط می شود که خبرنگار نباید هر چه می داند بگوید بلکه هر چه لازم است را بگوید که این مساله خود از اخلاق رسانه ای است.

معاون پژوهش موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: به دیگر سخن نباید هر مطلب و خبری را منتشر کرد، بلکه خبر باید به اندازه لازم و ضروری ارایه شود.

عضو انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه قم اضافه کرد: مساله مهم دیگر هم این که گاهی خبر لازم است که با تاخیر منتشر شود، چرا که مخاطب ممکن است آمادگی ارائه و هضم خبر را نداشته باشد.

معاون پژوهش موسسه امام خمینی (ره) همچنین با اشاره به این که خبر کارکردهای متعددی دارد، بیان داشت: از آیات متعدد قرآن استفاده می شود که یکی از کارکردهای خبر، عبرت گرفتن است تا دیگران از آن مساله پند گرفته و دیگر اشتباه را تکرار نکنند.

وی افزود: از سویی گاهی خبر لازم است برای این که انسان در آینده شهادت داده یا برای مطلبی سند ارایه شود به این معنی که خبر به درستی منتقل شده تا در جای مناسب خود با آن بتوان درباره حقیقتی شهادت داد.همان طور که خدا بر همه چیز شاهد است، خبرنگار نیز در درجه اول شاهد و ثبت کننده حقایق است.

حجت الاسلام و المسلمین سقای بی ریا ابراز داشت: باید توجه داشت که اخلاق رسانه ای ایجاب می کند که بدون کم و کاست و بدون تحریف و به درستی اخبار و اطلاعات ثبت و انتشار پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به این که از منظر قرآن گاهی انتشار خبر باید صورت بگیرد با این هدف که اختلاف ها رفع شود ، تصریح کرد: متاسفانه گاهی اوقات خبرنگاران بیشتر روی مباحث اختلاف برانگیز اصرار دارند و حال آن که برای رفع اختلاف باید به عنصر خبر توجه کرد.

معاون پژوهش موسسه امام خمینی (ره)  افزود: ما اگر به آموزه های دینی مراجعه کنیم متوجه می شویم که خدای خبیر که ابعاد همه چیز را می داند تاکید بر وحدت امت دارد و این نقش مهمی است برای خبرنگار که سعی کند مسایلی را به گونه ای در جامعه منتقل کند که باعث رفع اختلاف شده و خود منجر به تقویت وحدت گردد.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) همچنین اظهار داشت: شیاطین از رسانه و خبر برای اهداف ضد الهی استفاده می کند و خبرنگار نباید در دام این ها بیفتد، چه آن که به عینه مشاهده می کنیم که دشمنان اسلام در عرصه هنر و فیلم سازی به کسانی جایزه می دهند که علیه اسلام و منافع ملی و نظام حرف بزنند.

وی افزود: در همین راستا برخی رسانه های خارجی به دنبال جذب خبرنگارانی هستند که اخباری که آن ها می خواهند را منعکس کنند که جذب شدن به این طریق و عامل شدن برای هر کسی به بهای پول بیشتر با اخلاق رسانه ای و خبرنگاری از منظر دینی به هیچ وجه سازگار نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا گفت: خبرنگار باید چارچوب های دینی و اخلاقی را رعایت کند تا در دام دشمن نیفتد، ضمن آن که از سویی نیاز است که در فعالیت خبرنگاری ما به صورت هدفمند به سراغ عنصر خبر و رسانه برویم.

وی بیان داشت: در قرآن آیات مربوط به رسانه بسیار است ضمن آن که در منابع دیگری چون نهج البلاغه نیز به این مهم به نوعی پرداخته شده و نکات بسیار مهم و کاربردی می توان از آن استخراج کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سقای بی ریا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که علم ارتباطات از غرب گرفته شده است، گفت: بسیاری از افراد رسانه ای به سفارش غربی ها و صهیونیست ها منابع مطالعاتی را گرفته اند، ولذا برای پیشبرد اهداف خود نیاز به روش هایی داشته اند که در آن ها جنبه های روانشناختی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این که متاسفانه غربی ها توجهی به اخلاق رسانه ای بر اساس آن چه ما می گوییم ندارند، افزود: در زمینه اخلاق رسانه و رسانه در قرآن و منابع دینی کتاب هایی وجود دارد، اما آنچه مهم است این که این بحث ها باید در آموزش و پرورش و آموزش عالی ما مطرح شود تا ما بتوانیم در زمینه کادرسازی رسانه ای با در نظر گرفتن اخلاق و چارچوب های دینی موفق باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین سقای بی ریا در خاتمه گفت: اگر ما بتوانیم تقوا و خدا ترسی را بین اهل رسانه ترویج کنیم و از آن سو در زمینه بهبود اخلاق عمومی به ویژه از منظر فعالیت رسانه ای گام برداریم، حرکت بسیار خوب و خدا پسندانه ای انجام داده ایم و این مساله در جهت خدمت به اهداف مقدس اسلام و انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha