پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی

حوزه/رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به عوامل اساسی خردمندی در جامعه دینی گفت: عقل معادی، عقل معاشی، عقل معاشرتی و عقل رسانه‌ای، پایه‌های خردورزی یک جامعه دینی است.

به گزارش خبرگزاری «حــوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی صبح امروز در نشست مشترک اساتید حوزه و دانشگاه با موضوع سواد رسانه‌ای در سالن اجتماعات دادگستری استان اظهار داشت: مقام معظم رهبری جمله عمیقی در خراسان شمالی فرمودند: اسلام «خردورزی، اخلاق و حقوق» را مایه‌های اصلی فرهنگ صحیح می‌داند و ما نیز باید به‌طور جدی به این مقولات بپردازیم وگرنه پیشرفت اسلامی و تمدن نوین اسلامی شکل نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه خردمندی یک عملیات ذهن است نه آرشیوی از اطلاعات بلکه باید آن‌ها را تحلیل کرد و از داده‌های ذهن نتیجه گرفت، افزود: بنابراین خردمندی در جامعه دینی مخصوصاً در جامعه‌ای که ادعای تمدن سازی دارد، یک ضرورت است.  
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به عوامل اساسی خردمندی در جامعه دینی گفت: عقل معادی، عقل معاشی، عقل معاشرتی و عقل رسانه‌ای، پایه‌های خردورزی یک جامعه دینی است.

وی تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) می‌فرماید: عَـجِبْتُ لِمَنْ يَتَفَكَّـرُ فى مَـأْكُولِهِ كَيْـفَ لا يَتَفَـكَّـرُ فى مَعْـقُـولِهِ، فَيُجَنِّبُ بَطْنَهُ ما يُؤْذيهِ، وَ يُودِعُ صَدْرَهُ ما يُرْدِيهِ؛ در شگفتم از كسى كه درباره خوراکی‌های خود انديشه و تأمل می‌کند وليكن درباره نیازمندی‌های فكرى و عقلی‌اش تأمل نمی‌کند، پرهيز می‌کند ازآنچه معده‌اش را اذيت می‌نماید و سينه و قلب خود را از پست‏ترين چيزها پر می‌کند.

امام‌جمعه بجنورد با بیان این که ما دو نوع غذا می‌خواهیم که یکی برای جسممان و یکی برای روحمان است زیرا تغذیه جسم و روح لازم و ضروری است، گفت: سواد رسانه‌ای یعنی عقلت را تغذیه کن و آن نیز تغذیه مناسب با آن زمانی که در آن زندگی می‌کنید.

سواد رسانه‌ای از پایه‌های تمدن سازی است

وی با اشاره به اینکه در روابط خانوادگی، اجتماعی و بین‌المللی باید عاقلانه کار کنیم، افزود: سواد و عقل رسانه‌ای از پایه‌های تمدن سازی است که بدون آن تمدن سازی امکان ندارد.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی یادآور شد: ردپای این موارد را در روایاتی که در مورد ظهور امام زمان(عج) وارد شده داریم که به‌عنوان مثال وقتی بیایند دست عنایت بر سر افراد می‌گذارند و دو چیز به آن‌ها عنایت می‌کنند، یکی اخلاق و دیگری عقل.

وی اظهار داشت: امام باقر(ع) نیز در روایتی دیگر می‌فرمایند: وقتی امام زمان ظهور نمایند 25 در دانش به روی بشر گشوده می‌شود که تا الآن دو باب به روی مردم گشوده شده است.

یکی از شعبه‌های خردمندی عقل و سواد رسانه‌ای است

امام‌جمعه بجنورد تصریح کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی نخست باید به ‌نظام اسلامی برسیم و بعد به تمدن اسلامی برسیم، یکی از پایه‌های تمدن اسلامی خردمندی است و یکی از شعبه‌های خردمندی عقل و سواد رسانه‌ای است.

وی گفت: امام زمان (عج) می‌فرمایند: العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس؛ شبهات و نادانى‌ها و نفهمى‌ها به کسى که عالم به زمان خود است، هجوم نمى‌آورند، بنابراین کسی که امروز عالم به رسانه نباشد مورد هجوم رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار داشت: آیه 21 انعام می‌فرماید: «ان الشیاطین لیوحون الی اولیائهم یعنی شیاطین کار شبکه‌ای می‌کنند ما هم باید با هم کار کنیم و باید اولیای الهی با هم پیوند بخورند»، ازاین‌رو باید بر محور ولایت حرکت کنیم تا انشالله بتوانیم دشمن را مغلوب کنیم و باید این بحث‌ها را از مرحله تئوری به سمت مباحث عملیاتی پیش ببریم که مثلاً با این معزل صرف کردن 8 ساعت در فضای مجازی چه کنیم.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha