جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیاده روی اربعین

حوزه/عشق به حسین، پیر، مرد ، جوان روحانی وطلبه نمی‌شناسد، عاشق حسین که باشی حاضری از هر چیز بگذری تا در مراسم اربعینش حضور یابی، این عشق در طلاب مدرسه علمیه رضویه بیرجند هم رسوخ کرده و آنها مدرسه را تعطیل کرده تا خود را به انبوه عشاق راه کربلا برسانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، کتابهایش زیر بغل عبا بر دوش است، به سرعت خود را به اتاقش می‌رساند تا وسایل سفر را جمع کند، امروز کلاسش کمی دیرتر تمام شد تا جبران روزهایی که کلاس ودرس تعطیل است، اندکی جبران شود.

در سر شوری عجیب دارد، او خود را برای سفر آماده می‌کند، هنوز ساکش را آماده نکرده، اما باید از دوستان حلالیت بطلبد. اکنون 18 سال دارد و در مدرسه علمیه رضویه بیرجند مشغول به تحصیل است، قرار است برای اولین بار عازم کربلای معلی شود. آنقدر شوق وشور دارد که برای مصاحبه مجالی زیاد به من نمی‌دهد.

طلبه جوانی که خود را محمد معرفی می‌کند، دوست دارد فامیلش گمنام بماند، محمد به دور از خانوده در مدرسه عملیه رضویه درس می‌خواند.

پدر و مادرش در روستا هستند و همیشه آرزو داشتند فرزندشان روحانی شود، او قرار است به همراه دیگر طلاب این مدرسه عازم پیاده روی اربعین حسینی شود.

حماسه حسینی باید جهانی شود

طلبه جوان در گفت و گو با خبرنگار حوزه اظهار داشت: امام حسین(ع) دل‌ها را منقلب کرد و این شور و حماسه را در عالم به‌وجود آورد، بنابراین قبل از قیام و انقلاب امام زمان(عج) باید نام حسین و حماسه حسینی جهانی شود.

وی با بیان این که تمرکز رسانه‌های دشمن درهمایش اربعین بر روی این مراسم بزرگ است، عنوان کرد: اربعین یک همایش جهانی است که توجه جهانیان را به خود جلب می‌کند، پس می‌طلبد خبرنگاران و عکاسان به‌خوبی این همایش را در جهان نمایان نمایند.

محمد طلبه جوان،  داشتن رفتار و گفتار نیک را از آداب زیارت اربعین حسینی دانست و گفت: هر چند انسان در زیارت باید از سخنان خود بکاهد و پرحرفی گاهی سبب آسیب نیز می‌شود، اما در صورت سخن گفتن، باید مراقب رعایت ادب باشد.

نهضت عاشورا متعلق به تمام بشریت است

قاسمی یکی دیگر از طلاب اعزامی به پیاده روی اربعین در گفتگو با حوزه اظهار داشت: حضور در راهپیمایی اربعین در واقع یک خلوت برای افراد است که دور از کشور خودشان و تعلقات طبیعی آن، به این حرکت عظیم الهی تعلق خاطر پیدا می‌کنند و نسبت به آن فکر می‌کنند و این تأثیر عمیق و نتایج مثبتی هم برای فرد و هم برای جهان اسلام دارد.

وی بیان داشت: در سفر اربعین باید از گناهان دور باشیم تا بتوانیم اجر و فضای معنوی سفر را درک کنیم.

طلبه جوان افزود: امام حسین(ع) و نهضت عاشورا متعلق به تمام بشریت است که همه می‌توانند از این نهضت الگو برداری کنند.

وی با بیان اینکه از جمله عوامل زنده نگه داشتن قیام عاشورا عزاداری و اشک ریختن برای امام حسین (ع) است، اظهار داشت: ریشه همه آسیب‌ها به دلیل فاصله گرفتن از دین است.

آری امروز بزرگ‌ترین تجمع دینی دنیا، تجمع و گردهمایی اربعین است که از کشورهای مختلف در آن حضور دارند و ضروری است با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند از فرصت‌های تبلیغی آن بیش از پیش استفاده شود.

اربعین یک رویداد فراملی و فرا دینی است که همه در آن شرکت می کنند و امروز می توان گفت اربعین اقتداری معنوی برای جهان اسلام است که برای حفظ آن همه مسئولیم.

باید با رفتارمان مراسم اربعین را به یک مانور قدرت، وحدت و انسجام تبدیل کنیم و در نهایت معنای واقعی اربعین یعنی سعادت طلبی انسان را به نمایش بگذاریم.

باشکوه برگزار شدن اجتماع عظیم حسینی در روز اربعین بدون این که کسی حتی کوچکترین صدمه ای ببیند، نشانه عظمت حرکت عظیم اربعین است که در سایه همکاری و همدلی مردمان حاضر در این پیاده‌ روی عظیم شکل می‌ گیرد.

امام  علی (ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسی‌که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمی که برمی‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید و یک درجه مرتبه‌اش را بالا می‌برد.

در همایش پیاده‌روی اربعین، به خوبی حقیقت کلام امام صادق (ع) در زیارت اربعین را که می‌فرمایند: «بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه»، را درک می‌کنیم و در می‌یابیم که نهضت عاشورا مردم را از گمراهی نجات داد.

پیاده روی عظیم اربعین یک جنگ نرم افزاری فرهنگی است

حجت الاسلام علیجان دلدار در گفتگو با خبرنگار حوزه در بیرجند، اظهار داشت: اربعین بستری است تا یک تصویر مینیاتوری از دوره ظهور امام عصر(ع) در برابر چشم انسانها به نمایش گذاشته شود به گونه‌ای که مردم با تمام وجود داشته و نداشته خود  را در طبق اخلاص می‌گذارند.

وی افزود: حرکت عظیم پیاده روی اربعین که در نگاه امروزی و مدرن یادآور یک جنگ نرم افزاری فرهنگی در برابر هجوم بی محابای جوامع استکباری برای از بین بردن فرهنگ دینی وعاشورایی است که دارای ویژگی‌های بی بدیلی است.

مدیر مدرسه حوزه علمیه رضویه بیرجند گفت: از عوامل مهم وتاثیرگذار عاشورا را می توان به ایجاد وحدت در جوامع یاد کرد زیرا این حرکت عظیم فرهنگی که ریشه در مجاهدت امام حسین(ع) و یاران عاشورایی آن حضرت دارد توانسته است دلهای حقیقت جو و چشمهای حقیقت بین را از اقصی نقاط عالم متوجه خود سازد.

دلدار افزود: پیاده روی اربعین دلدادگان عاشورایی چه سنی، چه شیعه چه مسلمان چه غیر مسلمان در اربعین حسینی را به مرکز ثقل حق خواهی یعنی کربلای معلی متوجه می‌کند که این یک همبستگی و وحدت رویه را در بین مسلمانان ایجاد می‌نماید.

وی بیان داشت: مهم ترین دست آورد راهپیمایی اربعین حسینی انسجام و اتحاد مسلمانان، محبت و احساس غرور است که باید قدر آنها را بدانیم وبرای حفظ آن کوشا باشیم .

مدیر مدرسه حوزه علمیه رضویه بیرجند گفت: اربعین آغاز یک حرکت و حماسه‌ای بود که در سال ۶۱ هجری با حضور نخستین دسته از زائران اربعین حسینی یعنی جابرابن عبدالله انصاری و اهل بیت(ع) اسیرشده امام حسین(ع) شکل گرفت و ادامه یافت.

اعزام 180 طلبه از 200 طلبه مدرسه علمیه رضویه بیرجند

دلدار افزود: امروز میلیون‌ها عاشق و وفادار از سراسر کشور و جهان نه نتها شیعه و مسلمانان، بلکه از تمام ملیت‌ها به‌ هر شکلی که آثار عشق و ارادت ایشان را در زندگی دیدند، در این مراسم عزاداری شرکت می کنند.

وی با بیان انیکه امسال نخستین سال است که به همراه طلاب مدرسه عملیه رضویه بیرجند در مراسم پیاده روی اربعین حسینی عازم می‌شویم، اظهار داشت: در مدرسه عملیه رضویه بیرجند تقریبا 200 نفر طلبه در حال تحصیل هستند که تعداد 180 طلبه قرار است فردا عازم کربلای معلی شویم تا در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت کنیم.

دلدار افزود: پیاده روی اربعین آیینه اسلام و شیعه است که می تواند تاثیر زیادی در جهان داشته باشد و ما نیز از 8 آبان ماه عازم می شویم  و 18 آبان ماه بیرجند خواهیم بود.

وی بیان داشت: در این مدت کلاسهای درس مدرسه علمیه رضویه را تعطیل می‌کنیم اما بعد از سفر این ایام را جبران خواهیم کرد.

عدالتخواهی عاشورایی مسلمان و غیرمسلمان را در بر می گیرد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار داشت: در مقابل ظلم دشمنان یک ‌حرکت عدالت‌خواهی به نام امام حسین(ع) صورت گرفته که نه تنها مردم شیعه بلکه تمام مسلمانان و غیر مسلمانان را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نام مقدس امام حسین(ع) با عدالت و حق گره خورده است، تبیین کرد: این نام آن قدر فراگیر است که وقتی انگلیس ستمگر بخش عظیمی از آسیا را تحت سلطه خود قرار دا‌ده بود، یک انسان هوشیار از مردم هند گفت؛ من به نام حسین(ع) که رهبر آزادگان است شبه قاره را از دست ستمگران انگلیسی بیرون می‌آورم و همین کار را نیز انجام داد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی افزود: امروزه انگیزه عدالت‌خواهی به نام حسین(ع) و اعتراض به ستمگری‌ها در سطح جهان به صورت راهپیمایی عظیم اربعین حسینی صورت گرفته است.

راهپیمایی عظیم اربعین اعتراض به ستمگری‌ها در سطح جهان است

امام جمعه موقت شهرستان بیرجند در گفتوگو با خبرنگار حوزه اظهار داشت: گفت: در مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) باید اهداف این امام و نهضت عاشورا به درستی تشریح و نسبت به قیام آن حضرت به جامعه و جوانان معرفی شود زیرا اگر تمام مردم دین و رهنمودهای ائمه را سرلوحه زندگی خود قرار دهند، این فاصله گرفتن از دین رخ نمی‌دهد.

حجت الاسلام مختاری افزود: حرکت بزرگ اربعین عظمت اسلام و مسلمین و فرهنگ شیعه در ایستادگی و مقابله با استکبار را به جهانیان نشان می دهد و اگر امام حسین(ع) واهل بیت او به کربلا نمی‌رفتند امروز از عظمت و اقتدار مسلمانان به خصوص شیعیان اینگونه خبر نبود و استکبار در سرتاسر عالم تسلط پیدا کرده بود .

وی با بیان اینکه پیاده روی اربعین حسینی ادامه راه شهیدان کربلا است که با نثارجان خود به اسلام و فرهنگ شیعه عظمت بخشیدند، اظهار داشت: امروز مسلمانان می توانند با استکبار در جای جای جهان مبارزه نمایند.

امام جمعه موقت بیرجند بیان داشت: امام حسین(ع) برای تمامی طبقات اجتماعی جامعه و برای همه سنین و نسل ها الگو و دوست داشتنی است و حرکت عظیم پیاده روی اربعین مانند یک مجلس روضه است که با حضور همه اقشار مردم جهان از تمامی قبایل برپا می‌شود .

استاد حوزه علمیه بیرجند گفت: قیام امام حسین(ع) احیای دین جد بزرگوارش را به همراه داشته و در عین حال درس مبارزه با ظلم و ستمگری و طرفداری از مظلومان را به همگان داد .

امام جمعه موقت بیرجند گفت: قیام عاشورا درس دین باوری، ایثار، شجاعت، جهاد در راه خدا، امر به معروف ونهی از منکر، روحیه ستیزه جویی، پرخاش گری و جسارت را در برابر حکام جور در مسلمانان ایجاد کرد و پیروان مکتب اهل بیت(ع) را به عنوان سرسخت ترین حامیان دین پیامبر معرفی کرد.

امام جمعه موقت شهرستان بیرجند گفت: در مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) باید اهداف این امام و نهضت عاشورا به درستی تشریح و نسبت به قیام آن حضرت به جامعه و جوانان معرفی شود زیرا اگر تمام مردم دین و رهنمودهای ائمه را سرلوحه زندگی خود قرار دهند، این فاصله گرفتن از دین رخ نمی‌دهد.

مختاری افزود: حرکت بزرگ اربعین عظمت اسلام و مسلمین و فرهنگ شیعه در ایستادگی و مقابله با استکبار را به جهانیان نشان می دهد و اگر امام حسین(ع) واهل بیت او به کربلا نمی‌رفتند امروز از عظمت و اقتدار مسلمانان به خصوص شیعیان اینگونه خبر نبود و استکبار در سرتاسر عالم تسلط پیدا کرده بود .

وی با بیان اینکه پیاده روی اربعین حسینی ادامه راه شهیدان کربلا است که با نثارجان خود به اسلام و فرهنگ شیعه عظمت بخشیدند، اظهار داشت: امروز مسلمانان می توانند با استکبار در جای جای جهان مبارزه نمایند.

امام جمعه موقت بیرجند بیان داشت: امام حسین(ع) برای تمامی طبقات اجتماعی جامعه و برای همه سنین و نسل ها الگو و دوست داشتنی است و حرکت عظیم پیاده روی اربعین مانند یک مجلس روضه است که با حضور همه اقشار مردم جهان از تمامی قبایل برپا می‌شود .

استاد حوزه علمیه بیرجند گفت: قیام امام حسین(ع) احیای دین جد بزرگوارش را به همراه داشته و در عین حال درس مبارزه با ظلم و ستمگری و طرفداری از مظلومان را به همگان داد .

امام جمعه موقت بیرجند گفت: قیام عاشورا درس دین باوری، ایثار، شجاعت، جهاد در راه خدا، امر به معروف ونهی از منکر، روحیه ستیزه جویی، پرخاش گری و جسارت را در برابر حکام جور در مسلمانان ایجاد کرد و پیروان مکتب اهل بیت(ع) را به عنوان سرسخت ترین حامیان دین پیامبر معرفی کرد.

به راستی این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست این چه شمع ایست که جانها همه پروانه اوست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha