پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 430193
۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
آیت الله انگجی

حوزه/ مقبره یکی از علمای بزرگ آذربایجان در تبریز مرمت و بازسازی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، مقبره آیت الله انگجی با هدف احیای بناهای مذهبی به همت شهرداری منطقه چهار تبریز و اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی، مرمت و بازسازی می شود.

عملیات مرمت و بازسازی این مقبره تحت نظارت کارشناسان سازمان میراث فرهنگی انجام می پذیرد و اعتبار پیش بینی شده برای تکمیل این اثر یک میلیارد ریال است.

ویژگی بارز این بنا پوشش طاق گنبدی آن است که نمای داخلی آن از تناسب و زیبایی خاصی برخوردار است؛ ابعاد این بنای مستطیلی ۱۰ متر در ۱۱ متر بوده و مصالح به کار رفته در آن سنگ و آجر و تزئینات بنا محدود به آجرکاری نمای داخلی است.

گفتنی است، خاندان انگجی یكی از خانواده های اصیل و معروف تبریز بوده و شخصیت های فقهی ارزشمندی چون مرحوم آقا سید ابوالحسن انگجی از این خاندان برخاسته اند.

سید ابوالحسن انگجی فرزند آیت ‌الله سید محمد شیخ ‌الشریعه تبریزی در «انگج» یکی از محلات تبریز سال ۱۲۸۲قمری به دنیا آمد، ایشان در ۱۸ ذیقعده ۱۳۵۷قمری در تبریز درگذشت و در مقبره خانوادگی در تبریز دفن شد.

وی ادبیات فارسی و عربی، نجوم، فقه و اصول را در تبریز فرا گرفت و در درس «آفا میر فتاح سرابی» و «میرزا محمود اصولی» حاضر شد؛ در سال ۱۳۰۴قمری برای ادامه تحصیلات به نجف رفت و در درس شیخ محمدحسن مامقانی، فاضل ایروانی و میرزا حبیب ‌الله رشتی شرکت کرد و در فقه و اصول به درجه اجتهاد رسید.

در سال ۱۳۰۸قمری به تبریز مراجعت کرد و تا آخر عمر به تدریس، تألیف و انجام امور مردم مشغول شد؛ شیخ محمد خیابانی از شاگردان او بود.

مسجد بزرگ آیت الله انگجی واقع در خیابان جمهوری اسلامی تبریز سال ها محل وعظ و ارشاد آن عالم ربانی بوده، چنانکه این مسجد پس از رحلت ایشان به نام آن بزرگوار نامگذاری شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha