پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
یونان

حوزه/ اجلاسیه "تعدد فرهنگی و مذهبی و همزیستی مسالمت آمیز در خاورمیانه» باهمکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسه بین المللی صلح و ادیان در وزارت خارجه یونان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، استاد همکار جامعه المصطفی و مسئول سازمان ها و اتحادیه های بین المللی خارج از کشور در اجلاسیه تعدد فرهنگی و مذهبی و همزیستی مسالمت آمیز در خاورمیانه باهمکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسه بین المللی صلح و ادیان در وزارت خارجه یونان آتن شرکت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین امینی گلستانی در این اجلاسیه  پیرامون تاثیر رسانه ها بر فرهنگ مدارا و تکثر گرایی دینی طی دو نوبت جداگانه به بحث پیرامون نقش نظام آموزشی در برخی  کشورهای اسلامی در ایجاد افراط گرایی دینی و تنفر و تکفیر پرداخت و ابراز داشت: برای حل مشکل افراط گرایی دینی  و اسلامی در خاورمیانه ابتدا باید ریشه های افراط گرایی را که از دل متون آموزشی برخی کشورها آغاز میگردد، از بین برد و پس از آن است که میتوان به گفتگوی بین ادیان و مذاهب ، همزیستی مسالمت آمیز و تکثرگرایی دینی امیدوار بود .

وی در پایان ابراز داشت: بدون پرداختن به ریشه ها و علل اساسی افراط گرایی دینی ،پرداختن به معلولها چندان نمی تواند در از بین بردن افراط گرایی و ایجاد همزیستی مسالمت آمیز  و تکثر گرایی دینی موثر باشد.

دکتر شجاعی نیز در این نشست  به لزوم حرکت به نوعی از اسلام عقلگرا در منطقه خاورمیانه برای رفع تنشها اجتماعی ،مذهبی و افراط گرایی دینی اشاره و ابراز داشت: عمده مشکلات جوامع اسلامی در خاور میانه ناشی از فاصله گرفتن آنها از اسلام عقلانی و اجتهاد گرای برمبنای عقلانیت است لذا تا زمانیکه اسلام افراطی و ظاهر گرای موجود در خاور میانه به مبانی تفکر عقلانی معتقد نشود نمی تواند مشکل افراط گرایی مذهبی و اسلامی را حل کند.

وی در ادامه با ذکر مثالهایی از رویکرد عقلانی و اجتهاد محور  به دین و که در جمهوری اسلامی  ایران وجود دارد به ذکر مثالهایی از دیدگاههای فقهی مقام معظم رهبری (مثل احکام فقهی مربوط به درمان ناباروری)پرداخت و تصریح کرد: اگر اسلام رویکرد عقلانی داشته باشد نه تنها میتواند جلوی افراط گرایی را بگیرد بلکه میتواند بسیاری از مشکلات مردم را حل کند و در مقابل اسلام افراطی  تنشها و شکافهای مذهبی و  اجتماعی را عمیق تر ومشکل ساز تر می نماید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha