جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی_ مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: شاخص‌های به روز بودن و طرح موضوع های مد نظر مقام معظم رهبری که خروجی آن پاسخگویی به نیازهای روز است، پیگیری می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در دیدار با آیت الله اشرفی شاهرودی در بازدیدی که از دفتر و مرکز تحقیقات اسلامی داشت با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که اصل الاصول کار در حوزه علمیه را اجتهاد و مجتهد پروری می دانند، فعالیت های علمی این مرکز در مسیر حرکت اجتهادی و فقاهتی را مطلوب خواند.

وی با اشاره به اهتمام اجتهادی نسبت به تحصیل طلاب به ویژه در مقطع خارج، فلسفه اجتهاد را پاسخگویی به مسائل مستحدثه و روز دانست و اظهار کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، این پاسخگویی باید در عرصه نظام و جامعه و بین الملل باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری حوزه باید در این زمینه اهتمام ورزد و به طور مثال در مسائل مالی و بانکی ورود پیدا کند و علما وظایف و تکالیف اجتماعی و مالی مردم را مشخص کنند.

حجت الاسلام و المسلمین  عاملی با بیان اینکه ترسیم مقام معظم رهبری نسبت به اجتهاد به روز درباره پاسخگویی به جامعه جهانی نیز هست، خاطر نشان کرد: ایشان علوم عقلی را پشتوانه نظری تفکر اسلامی می دانند.

وی با اشاره به تاکید معظم له درباره اهتمام نسبت به قرآن و عترت، مسائلی چون آموزه های سیاسی را امر دیگری دانست که مقام معظم رهبری نسبت به آن تاکید دارند زیرا طلبه علوم دینی امروز نمی‌تواند از آن جدا باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه نسبت به ايجاد تحول ریل گذاری ها و اقدام های نسبتا خوبی در این حوزه انجام شده است، گفت: حلقه علمی ویژه ای که در درس خارج آیت الله اشرفی شاهرودی انجام می شود بسیار خوب است و همان مورد آموزش همراه با پژوهش می باشد که واقعا الگوست و پژوهش گروهی به ظرفیت و نتیجه بخشی علمی کمک می کند.

وی در ادامه به راه اندزای و فعالیت مدارس ادبیات، فقاهت، قرآن، حکمت و... اشاره كرد و گفت: علاوه بر  موارد ياد شده  به دنبال ایجاد مدرسه فضای مجازی و فناوری های روز هستیم و در واقع شاخص‌های به روز بودن و طرح موضوع های مد نظر مقام معظم رهبری که خروجی آن پاسخگویی به نیاز روز است، پیگیری می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: در همين راستا بررسی و تحقیق در مورد سبک زندگی در قالب حلقه ای پژوهشی و آموزشی به مدارس علميه خواهران سپرده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین  عاملی، علاوه بر شناسایی و ساماندهی استعدادهای برتر و ممتازین و نخبگان، یکی دیگر از کارهای تحولی را توجه و بهره گیری از طلابی دانست که کم تر در حوزه شناخته شده اند که سعی شده با حلقه های مختلف علمي پژوهشي مرتبط شوند.
انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha