جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رضا نوری

حوزه/عضو شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به آثار و برکات برگزاری پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی، گفت: حرکت عظیم اربعین حسینی بهترین راه برای معرفی امام حسین(ع) به جهانیان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا نوری صبح امروز در مراسم بدرقه طلاب، اساتید و روحانیون حوزه علمیه استان اعزامی به اربعین حسینی، اظهار داشت: پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت و بهترین راه برای معرفی امام حسین(ع) به عالم است.

وی افزود: پیاده‌روی پرشور و حماسی اربعین سید و سالار شهیدان، چند سالی است که به لطف پروردگار و عنایت اهل‌بیت(ع) به یک حرکت عظیم جهانی تبدیل شده که نه تنها شیعیان بلکه پیروان برخی ادیان و مذاهب دیگر، خود را به کربلای معلی می‌رسانند و در اربعین عزای سید و سالار شهیدان به عزاداری می‌پردازند.

حجت‌الاسلام نوری با بیان این که بزرگداشت اربعین، احیای فرهنگ اهل‌بیت(ع) و فرهنگ شهادت و حماسه‌ای است که در روز عاشورا رقم‌خورد، تصریح کرد: تأکیدات و سفارش‌های فراوانی توسط ائمه اطهار(ع) و علمای دینی بر زیارت اربعین شده است که نشان از اهمیت این روز دارد.

وی با اشاره به این که روز اربعین روزی است که نخستین زائر به زیارت امام حسین(ع) رفت چرا که از روز شهادت اباعبدالله(ع) و یاران باوفایشان تا 40 روز هیچ‌کس جرأت رفتن به زیارت آن امام همام را نداشت، گفت: سنت اربعین و زیارت اباعبدالله الحسین(ع) از همان اربعین اول آغاز شد و آن چیزی که از تاریخ مسلم و قطعی است، زیارت جابربن عبدالله انصاری است همراه با عطیه کوفی که عطیه خودش صاحب تفسیر است و از شاگردان تفسیری ابن عباس است و شیعه بوده و جابربن عبدالله انصاری بر اساس حدیثی که از پیامبر(ص) شنیده بود، خودش را از مدینه به کربلا رساند تا در اربعین اول در زیارت امام حسین(ع) در کربلا حاضر شود، بعد از آن هم ائمه(ع) بسیار بر آن تشویق و تأکید کرده بودند.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: اهمیت زیارت اربعین به حدی است که امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین را جزء پنج علامت شیعه دانسته است.

وی اظهار داشت: درواقع چیزی که امروزه می‌بینیم به صورت یک نماد و شعار برای فرهنگ اهل‌بیت(ع) درآمده است، این حرکت عظیمی که در عراق در روز اربعین اتفاق می‌افتد و شیعیان در طول مسیر ده‌ها کیلومتری راه‌پیمایی از بصره و جاهای دیگر تا کربلا می‌آیند، این تجمع نمودی از فرهنگ شیعه است که امروز دارد خود را نشان می‌دهد و آن ریشه در همان حدیثی دارد که امام حسن عسکری(ع) دارند که این زیارت را جزء یکی از شعارهای پنج‌گانه شیعیان دانسته‌اند.

امام‌جمعه موقت بجنورد با بیان اینکه مراسم اربعین تنها برای امام حسین(ع) گرفته می‌شود و برای ائمه(ع) دیگر نیست، گفت: زیارت اربعین حسینی را برای روشن نگه‌داشتن چراغ قیام و نهضت امام حسین(ع) است که توسط ائمه اطهار (ع) و بزرگان دین مکرراً بدان سفارش می‌شود.

وی تصریح کرد: زیارت اربعین حسینی از جهتی سرّ و جاذبه دستگاه اهل‌بیت(ع) است و از جهتی دیگر هم شکوه و عظمت تشیع را عیان می‌کند، به لطف الهی این جمعیت انبوه، هویت جهانی تشیع را در این راه‌پیمایی اثبات می‌کند.

حجت‌الاسلام نوری با بیان اینکه زیارت اربعین پشتوانه‌ای برای شیعیان است، افزود: یکی از این پشتوانه‌ها را امام حسن عسکری(ع) وقتی‌که نشانه‌های مؤمن را بیان می‌کنند می‌گویند که یکی از نشانه‌های مؤمن و یکی از پنج علامت مؤمن شمرده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این حرکت پیاده‌روی آرمان و اهداف امام حسین (ع) و همچنین علت شهادت این امام را به همه مردم جهان معرفی می‌کند، گفت: به‌هرحال چند میلیارد جمعیت در جهان داریم و باید نیمی از آن‌ها امام حسین (ع) را کاملاً بشناسند، این حرکت پیاده‌روی حسینی به همه جهانیان اعلام می‌کند که حسینی در کار هست و با چه اهداف و آرمانی خون خود را بر شمشیر استکبار زمان خود امویان و یزید به پیروزی رساند.

امام‌جمعه موقت بجنورد اظهار داشت: امام زمان(عج) نیز پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کند، بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین(ع) را شناخته باشند و پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای این کار است.

وی همچنین با بیان این که اربعین حسینی و اجتماع عظیم زائران اربعین بهترین فرصت برای تبلیغ دین مبین اسلام است، گفت: اربعین یک فرصت و زمینه‌ای مناسب برای تبلیغ دین مبین اسلام است که نباید از این فرصت غفلت کنیم.

عضو شورای حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: اربعین فرصتی برای ارائه و تبلیغ دین است و این بستر را خداوند و امام حسین(ع) برای ما فراهم کرده‌اند و باید استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تجمیع چنین جمعیت آماده‌ای در یکجا بسیار ارزشمند است و می‌توانیم از ظرفیت تبلیغ دین و همچنین بیان مسائل مختلف برای جوانان استفاده کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha