جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بایسته های تبلیغ

حوزه/ مجموعه کتبی شامل بایسته های اخلاق سیاسی، بایسته های فرهنگ عمومی، بایسته های تبلیغ و بایسته های خدمت از منظر مقام معظم رهبری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ، مجموعه ای شامل بایسته های اخلاق سیاسی، بایسته های فرهنگ عمومی، بایسته های تبلیغ و بایسته های خدمت از منظر مقام معظم رهبری با تدوین احسان بابایی، از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد. در ادامه به معرفی هر یک از این آثار می پردازیم:

«بایسته های اخلاق سیاسی از منظر مقام معظم رهبری»

در این اثر، مستند به دیدگاه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر رویکرد معنوی به سیاست به عنوان زیربنای عمل سیاسی در مکتب امام خمینی(ره) تأکید شده و بایسته های اخلاق سیاسی معرفی گردیده است. این بایسته ها عبارتند از: مسئولیت‏پذیری سیاسی، تلاش برای برخورداری از تحلیل سیاسی، اهتمام به وحدت، همراهی آرمانگرایی و واقع بینی، نقد ناصحانه و نقدپذیری صادقانه و پاسخگویی مسئولانه، لوازم اخلاقی حضور در عرصه انتخابات. در این اثر به دلیل اهمیت، فصلی ویژه به آفت هایی که فعالیت های سیاسی دانشجویان را تهدید می کند اختصاص یافته است و فصلی نیز سیره امیرالمؤمنین(ع) در عرصه سیاسی را تبیین می کند.

کتاب «بایسته های اخلاق سیاسی» شامل فصول ده گانه زیر است: «معنویت مبنای سیاست»، «مسئولیت سیاسی»، «بصیرت و تحلیل سیاسی»، «وحدت»، «آرمان و واقعیت»، «ادب نقد»، «نقدپذیری و پاسخگویی»، «انتخابات»، «آفات حرکت دانشجویی» و «اسوه سیاست ورزی».

امتیاز مهم این مجموعه، عبور از کلیات و ابهام زدایی از موضوع اخلاق سیاسی و مشخص نمودن شاخص های عینی برای آن است. این مجموعه ضمن معرفی نگاه صحیح به سیاست ورزی، مقدمات و آمادگی های لازم برای ورود در فعالیت های سیاسی را به مخاطبان یادآوری می کند.

«بایسته های فرهنگ عمومی از منظر مقام معظم رهبری»

تجربه انقلاب اسلامی به عنوان یک نهضت اصلاحی از این واقعیت حکایت می کند که آنچه رخ داد، قبل از هر چیز در نوع نگرشها روی داد که در مراتب بعد در رفتارهای اجتماعی انعکاس یافت و زمانی می توان به تداوم مسیر انقلاب در اصلاح نهادهای اجتماعی امید داشت که پیوند و سنخیّت آن را با فرهنگ عمومی شاهد باشیم. از این منظر تلاش برای اصلاح فرهنگ عمومی در مصادیق مختلف آن را باید امری انقلابی دانست که آن‏چنان گستره وسیعی را در برمی گیرد که هر کس در هر سطحی از تأثیرگذاری می تواند در این تلاش مقدس و بنیادین مشارکت نماید.

آنچه در این مجموعه گردآمده، بعضی اشاره های رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت ‏الله خامنه ای به برخی از مهمترین مصادیق کاستی ها و بایسته های فرهنگ عمومی است که در ذیل هفت فصل ارائه می گردد: انس با کتاب و مطالعه، قانون مداری، خودباوری، استقبال از کار و داشتن وجدان کاری، اهتمام به استفاده از تولید داخلی، اصلاح الگوی مصرف، دوری گزینی از اشرافیت و تجمّل گرایی، اهتمام به نقد و نقدپذیری، رعایت حقوق و حُرمت زن، ورزش همگانی، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و در نهایت انس با قرآن.

 «بایسته های تبلیغ از منظر مقام معظم رهبری»

در این اثر تلاش شده است تا دیدگاه های رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی حضرت آیت ‏الله خامنه ای در زمینه بایسته های تبلیغ ارائه شود.

سرفصل های مهم توصیه های ایشان خطاب به مبلغین دینی عبارت است از: اهمیت و جایگاه تبلیغ، شرایط مبلغ مانند خودسازی و رشد اخلاقی و علمی، بایسته های تبلیغ، محیط های تبلیغی مختلف مانند مسجد، دانشگاه، امامت جمعه، محیط نظامی، محیط رسانه ای و مجالس عزای سیدالشهدا(ع)، مسئولیت مبلغین در خرافه زدایی و بدعت‏زدایی، صیانت از وحدت اسلامی و در نهایت بایسته های نحوه ارتباط با نظام اسلامی.

این کتاب در هفت فصل تدوین شده است: «اهمیت و جایگاه تبلیغ»، «شرایط کلی مبلغ»، «بایسته های تبلیغ»، «محیط های تبلیغی»، «خرافه زدایی و بدعت ستیزی»، «وحدت اسلامی»، «تبلیغ و نظام اسلامی».

 «بایسته های خدمت از منظر مقام معظم رهبری»

در این اثر، مجموعه ای از توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی گردآوری و با هدف معرفی بایدها و نبایدهای عرصه مدیریت و خدمت به موضوعات زیر پرداخته شده است: امانت بودن مسئولیت، ارزش خدمت، جهت گیری مدیریت، ضرورت خودسازی، عدالت گرایی، ارتباط با مردم، گزینش صحیح مدیران، نظارت، پاسخگویی، رعایت بیت المال، فسادستیزی، وحدت و انسجام، التزام با قانون، وجدان کاری و آفتها و آسیب ها.  

آنچه این مجموعه را از اهمیت بیشتر برخوردار می سازد این است که توصیه های مندرج در آن، همزمان حاصل نگاه اسلامی به لوازم مدیریت در نظام اسلامی و تجربه سالیان متمادی ارتباط نزدیک با چالش های مدیریتی است که رهبر عالیقدر انقلاب، عمل به آن را از مدیران توقع دارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha