جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 نشست اعضای ستاد کنگره شهدای روحانی استان قم

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: روحانیت همواره در صحنه های انقلابی پیشتاز بوده و شهدای روحانی سرمایه های ارزشمندی در راه اعتلای انقلابند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی عصر امروز در جلسه ستاد بزرگداشت شهدای روحانی در سالن آیت الله حائری (ره) با اشاره به آیات آغازین سوره عادیات و تفسیر آن پیرامون جایگاه مجاهدت در راه خدا اظهارداشت: این سوره حاوی نکات فراوانی است در قرآن کریم قریب 70 قسم از سوی خداوند ذکر شده است که هر کدام منظومه ای از حکمت هاست.

عضوشورای عالی حوزه های علمیه افزود: خداوند در این سوره به اسب های تیز رو که زیر پای مجاهدان راه خدا قرار دارد قسم یاد کرده است این قسم اسراری در بر دارد چرا که اسبی که زیر پای مجاهد در راه خداست نیز می تواند با ارزش قلمداد شود.

وی تصریح کرد: ارزش دنیا به وجود انسان است و ارزش انسان به مجاهدت در راه خدا بر می گردد وقتی نور انسان پاک بتابد جهان را منور می کند.

آیت الله اعرافی یادآور شد: حیوان وقتی زیر پای انسان مجاهد قرار بگیرد از چنین جایگاهی برخوردار می شود این آیات طنین جالبی دارد و خدا به این اسب های تیز رو قسم می خورد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تاکید کرد: ارزش همه عالم به علم و دانش و جهاد و شهادت در راه خدا بر می گردد ارزش های اساسی است که به حیوان و جماد هم ارزش می دهد تا جایی که خدا به آن ها قسم می دهد.

مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: جهاد اکبر بالاترین اعمال است اهمیت در آمیختگی جهاد اکبر و اصغر این است آن هایی که برای دین تلاش می کنند و برای تداوم انقلاب که امام بنیانگذارش بود مجاهدت می نمایند ابزار دست شان نیز شایسته قسم می شود.

وی گفت: انسانی به این مرحله می رسد که نفس خود را بشناسد و در راه خدا قرار دهد و در راه خدا خالصانه مجاهدت نماید.

آیت الله اعرافی با اشاره به برگزاری کنگره شهدای روحانی در قم بیان کرد:گرامیداشت شهدای روحانی جای تقدیر دارد این زنجیره وقتی به قم می رسد جایگاه ممتازی پیدا می کند شهدای قم و شهرهای دیگر ارزش ممتازی دارد.

وی اظهار داشت: وظیفه ما در مدیریت حوزه هم افزایی و حمایت از نهادهایی مانند سپاه و بنیاد شهید در این کنگره است حوزه های علمیه آمادگی خود را در این باره اعلام می کند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: اقدامات وسیعی در باره این کنگره انجام شده امید است طبق زمان بندی پیش رود از طرفی بر برخی از ابعاد و موضوعات و محتواها تاکید بیشتری صورت پذیرد.

وی گفت: روحانیت در طول تاریخ تجربه های فراوانی از مجاهدت دارد و در معرض همه خطرات بوده است و سینه ای فراخ در مقابل رویدادها دارد و خود را سپر اسلام و انقلاب و مردم می داند و بعد ازاین روحانیت با این مشکلات ستون اعتبار جامعه و مردم خواهد ماند.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: بنده تاکید داریم جهت گیری یادواره با توجه به اینکه در قم برگزار می شود و قم ملی و فراملی است و شعاعی گسترده در جهان دارد از توجه و عنایت خاصی برخوردار گردد.

وی اظهار داشت: ما قبل از انقلاب در قم محاصره بودیم امروز هر چه در قم اتفاق می افتد به برکت انقلاب در سطح جهان منعکس می شود انقلاب این ابعاد را گشود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: سرمایه انقلاب شهدا هستند در ذات قم، چنین ابعادی وجود دارد باید تلاش شود ابعاد ملی و فراملی و جایگاه اصیل روحانیت که در تهدید است شناخته شود و این جایگاه را سنجیده و حکیمانه به نسل امروز نشان دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در این ارتباط کارگروهی در درون مدیریت حوزه ها گذاشته شود تا کل قم درگیر مساله شود و تلاش ششود از مرکز خدمات حوزه و حوزه خواهران و شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزه  نیز در بزرگداشت این کنگره عضویت به عمل آید.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: در ارتباط با موضوع نیز جلسات هفتگی تشکیل شود همچنین در کارگروه فایلی برای مدارس حوزه فعال شود در این باره تا 80 مدرسه حوزوی را می توان درگیر برنامه کنگره کرد.

وی یادآور شد: از طرفی موسسات و مراکز تخصصی حوزه نیز ورود پیدا کنند و فضاهای عمومی حوزه همانند فیضیه مورد توجه قرار گیرد مراکز مربوط به خواهران و جامعة الزهرا نیز وارد مسائل شود و از بخش های حوزوی و دانشگاهی نیز بهره بگیریم.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: این کنگره برنامه ریزی دقیقی می خواهد، جامعة المصطفی علی رغم ملاحظاتی که دارد، می تواند ورود پیدا کند وقتی رهبری در قم بودند در بخش شهدای بین الملل مکث خاصی داشتند که نشان از اهمیت این جایگاه می دهد.

وی تصریح کرد: ما شهدای زیادی در مدافع حرم و مقاومت داریم که در استان ها مطرح می باشند باید از تجارب استان های دیگر نیز استفاده کنیم ضمن اینکه در کنار المپیادهای ورزشی در بزرگداشت شهدای روحانی بهره بگیریم از خانواده شهدای روحانی نیز به بهترین نحو تجلیل صورت پذیرد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha