جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ اولین نشست شورای گسترش و هماهنگی فعالیت های قرآنی حوزویان

حوزه/ جمعی از نمایندگان مراکز و نهادهای حوزوی در اولین نشست شورای گسترش و هماهنگی فعالیت های نهاد های حوزوی نکاتی را به با هدف پویایی و بالندگی این شورای تازه تاسیس ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران در این نشست ضمن تاکید بر هم افزایی و تعامل بیش از پیش مراکز حوزوی پیرامون مساله قرآن کریم اظهارداشت: بحث عترت حلقه جدا ناپذیر دین مبین اسلام است لذا باید تلاش کنیم در کنار قرآن هم بحث عترت را به جلو ببریم و در کنار قرآن نیز نهج البلاغه را از مهجوریت خارج کنیم، و متاسفانه نه تنها در جامعه بلکه در میان نخبگان نیز نهج البلاغه مهجور است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا اسکندری افزود: امروز مبلغین و طلاب ما به دلیل مطالعه کم نسبت به مفاهیم قرآن و نهج البلاغه نسبت به ارائه روایات و احادیث ضعف دارند و این خلا جبران نمی شود مگر با سیاستگزاری مناسب پیرامون نشر و گسترش مفاهم قرآن و نهج البلاغه که تاکنون غفلت شده است.

وی بیان داشت: امروز خطبای مشهور ما بر روی منبر از نظر حدیثی و روایی ضعف هایی دارند که می توان با کمی تدبیر و برنامه ریزی آن را جبران کرد بطوریکه ما در گذشته کتاب منتخب الاثر آیت الله ری شهری حاوی 6 هزار حدیث را در میان طلاب توزیع کردیم و نتایج ارزشمندی بر جای گذاشت.

در ادامه ریئس مرکز قرآن و معارف دفتر تبلیغات در سخنانی ادامه داد: اینکه توجه چندانی به قرآن نمی شود مطلب درستی است و دست کم ما حوزویان باید نسبت به این مهم عنایت ویژه ای داشته باشیم ولی اینکه این شورا را بخواهیم بریم در ذیل یک مجموعه دیگر به نظرم اقدامات رو به جلو نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم بیان داشت: امروز ما باید کلام نورانی علامه طباطبایی را در نظرم بگیریم و قرآن را از مهجوریتی که دارد خارج کنیم، لذا این شورا باید مستقل و زیر نظر مستقیم مدیر حوزه های علمیه فعالیت کند.

سپس نماینده مرکز مدیریت حوزه های علمیه در سخنانی اظهارداشت: برخی از مراکز و نهادهایی که نام و رسم حوزوی دارند همانند موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) دارای فعالیت هایی در عرصه قرآن و عترت می باشند که می توان در ذیل این شورای درآورد و از آثار آنان بهره برد.

حجت الاسلام و المسلمین فاکر ادامه داد: امروز شبهات مختلف و متعددی حتی از افراد اهل علم نشر و گسترش پیدا می کند که می بایست با هم افزایی و هم فکری مراکزی همچون مرکز ملی پاسخگویی به شبهات ، هجمه های ایشان را دفع کرد.

وی افزود: باید تلاش کنیم کمیته های تخصصی را در این شورا به راه اندازیم تا در خصوص مسائل مختلف پیرامون قرآن کریم بررسی های کارشناسی و مصوبات با قوت بیشتری شکل گیرد.

در ادامه نیز حجت الاسلام و المسلمین رفیعی از فعالان عرصه قرآن در جامعه المصطفی در سخنانی گفت: با توجه به اینکه ما حجت الاسلام محمدی و بسیار از روحانیون را در پست های بالای قرآنی کشور داریم ولی متاسفانه نقش حوزه و امر قرآن هنوز در جامعه مهجور و ضعیف است، باید این شورا از ظرفیت بالای حوزه های علمیه بهره کافی ببرد.

سپس حجت الاسلام و المسلمین حسینی نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی بیان داشت: هر شورا و مجموعه ای که شکل بگیرد اگر دارای سند را و چشم اندازی نباشد تردیدی نیست که به سر منزل مقصود نمی رسد، لذا باید تلاش کنیم بعد از تصویب مصوبات در خصوص این سند راهبردی باید توجه ویژه ای کرد.

در ادامه حسین اسدی، مدیرکل قرآن و عترت جامعه المصطفی و دبیر منتخب شورای گسترش و هماهنگی فعالیت های قرآنی مراکز حوزوی گفت: در این شورای نمایندگانی از سوی حوزه های علمیه خراسان و اصفهان معرفی شده اند تا بتوانیم با هم افزایی و هم گرایی نسبت به توسعه و نشر فرهنگ قرآنی در جامعه باشیم.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha