جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام سید میثم مؤمنی

کارشناس مذهبی با تاکید بر این که نقش تربیتی اربعین در نفوس مردم با هیچ اتفاق و نرم‌افزار فرهنگی دیگری در عالم قابل‌مقایسه نیست، گفت: حتی اگر با عقل دنیایی هم محاسبه کنیم متوجه می‌شویم این جریان اربعین چه نقش سرنوشت‌سازی در پیشروی اسلام و نتیجتاً تعجیل در ظهور حضرت حجت (ع) دارد.

حجت‌الاسلام سید میثم مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به رویدادهای کربلای حسینی و اهمیت پرداختن دقیق و درست آن در تاریخ اسلام اظهار داشت: پرداختن به وجوه صرفاً احساسی در مواجه با مجاهدت‌های اصحاب و اهل‌بیت امام حسین (ع) جفا در حق ایشان است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: عملکرد صغیر و کبیر از اهل‌بیت و اصحاب سیدالشهدا(ع) در ماجرای سال ۶۱ هجری و حواشی آن‌همه در راستای یک مأموریت ویژه الهی در راستای نجات بشریت تعریف می‌شود که جود مقدسه نازدانه اباعبدالله الحسین(ع) هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

سهم حضرت رقیه(س) در تقسیم‌کارها از عاشورا به بعد، متحول کردن و بیدارسازی مردم شام بود

وی با بیان اینکه همیشه سخت‌ترین مأموریت‌ها به زبده‌ترین سربازها سپرده می‌شود، افزود: سهم حضرت رقیه(س) در تقسیم‌کارها از عصر عاشورا به بعد متحول کردن و بیدارسازی مردم شام بود.

حجت‌الاسلام مؤمنی خاطرنشان کرد: تربیت مردم شام توسط معاویه در یک بازه زمانی بیست‌ساله انجام‌شده بود، انحراف مردم شام عمیق‌ترین در نوع و پیچیده‌ترین در زمان خود بوده است.

وی افزود: معاویه برای دور کردن مردم از اسلام و ابقای حکومت اموی یک کار فرهنگی منفی، بلندمدت و موفق انجام داده بود؛ او با ایجاد «آزادی‌های اجتماعی غیرشرعی» مردم را بنده شکم و شهوت ‌بار آورده بود تا در خلاء عقلانیت عمومی راحت بتواند بر گرده آنان نشسته و سواری بگیرد.

معاویه با استفاده از زر، زور و تزویر افکار عمومی را تغییر داد

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: معاویه با استفاده از زر، زور و تزویر خود را در جامعه وارث فکری و عقیدتی پیامبر اسلام(ص) جلوه داده بود و با استفاده از جهل مردم و ارائه قرائت‌های متوهمانه از قرآن و شریعت، برای خود در طبقات مردم سبد رأی قابل‌توجهی ایجاد کرده بود.

وی گفت: تقابل مستقیم با معاویه آن‌قدر پیچیده و فتنه‌انگیز بود که سیدالشهدا(ع) حدود ده سال با تدبیر و عقلانیت و البته خون‌دل خوردن از آن پرهیز کرد تا زمانی که فسق یزید راه را برای جهاد علنی و مؤثر گشود.

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه مأموریت نازدانه اباعبدالله الحسین(ع) احیای وجدان غبارگرفته مردم شام به وسیله سلاح اشک بود، تصریح کرد: به نقل تاریخ یزید دستور داده بود دیوارهای خرابه را بر سر اسرا آوار کرده و همه را به قتل برسانند، جلب‌توجه و قرق شکنی حضرت رقیه(س) توجه عموم را به خرابه جلب و یزید را از اجرای نیت شومش پشیمان کرد، حضرت رقیه(س) ادامه نهضت عاشورا را با مجاهدت خود تضمین کرد.

حضرت رقیه (س) بزرگ معلم آموزش «تمنای صادقانه» در طلب امام غایب است

وی با بیان اینکه حضرت رقیه(س) بیدارگر مظلومی بود که ثمره یک‌عمر رذالت هوشمندانه معاویه را با یک‌شب عشق‌ورزی صادقانه به ولی‌الله نقش بر آب کرد، تشریح کرد: حضرت رقیه(س) بزرگ معلم آموزش «تمنای صادقانه» در طلب امام غایب است.

این کارشناس مذهبی افزود: استفاده از سلاح اشک و تبلیغ مظلومانه در راستای رسوایی کفر و نفاق میراث صدیقه طاهره(س) برای نازدانه سیدالشهدا(ع) و برای همه انقلابیون مظلوم در سرتاسر تاریخ است.

وی با اشاره به اجتماع بزرگ مسلمانان در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی در کربلا، تصریح کرد: «برگزاری» آئین اربعین حسینی کافی نیست، مراسم اربعین باید «اقامه» شود و ما باید متوجه این فرق‌ها باشیم.

حجت‌الاسلام مؤمنی گفت: یک‌زمانی بود حضور شخص شما در پیاده‌روی اربعین فریضه بود، قطعاً اکنون تشکیل، ترویج و توسعه حرکت‌های جمعی برای شرکت در این مراسم سرنوشت‌ساز تکلیف است.

وی خاطرنشان کرد: خیرین و بانیان مخلص و دلسوزی که دنبال کسب نام و شهرت نیستند باید بیش‌ازپیش در سهل کردن مقدمات مالی این سفر خصوصاً برای کسانی که تاکنون در این ایام مشرف نشده‌اند نقش بازی کنند؛ در تاریخ هر جا دولت‌ها نفهمیدند مردم خودشان جبران کردند.

نقش تربیتی اربعین با هیچ نرم‌افزار فرهنگی قابل قیاس نیست

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه نقش تربیتی اربعین در نفوس مردم با هیچ اتفاق و نرم‌افزار فرهنگی دیگری در عالم قابل‌مقایسه نیست و عمق اثر گذاری در این ماجرا به برکت مجاهدت‌های زینب کبری (س) است، بیان کرد: حتی اگر با عقل دنیایی هم محاسبه کنیم متوجه می‌شویم این جریان اربعین چه نقش سرنوشت‌سازی در پیشروی اسلام و نتیجتاً تعجیل در ظهور حضرت حجت(ع) دارد و سنگ‌اندازی‌ها در این مسیر انسان را به بعضی آقایان مشکوک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وجود مقدس صاحب‌الزمان(ع) هنگام ظهور خود را با انتساب به امام حسین(ع) معرفی می‌کند و حجت را بر هر صاحب بصیرتی تمام می‌کند، افزود: هرچقدر پرچم سیدالشهدا(ع) بالاتر برود و معروف‌تر بشود ظهور منجی نزدیک‌تر می‌شود.

حجت‌الاسلام مؤمنی گفت: ای‌کاش مراجع معظم تقلید و علمای اسلام از محل صرف وجوهات جهت تعظیم شعائر الهیه بعضی از کمبودها و کم‌لطفی‌های مسئولین دولتی را جبران کنند.

بی‌تفاوتی و غبطه نخوردن بزرگ‌ترین خطای جاماندگان از کاروان اربعین

وی افزود: آن‌هایی که به هر دلیلی به کاروان پیاده‌روی اربعین امام حسین(ع) نمی‌رسند بزرگ‌ترین خطایشان بی‌تفاوتی و غبطه نخوردن نسبت به عدم توفیق درک این فیض عظیم است، کسی که غبطه می‌خورد اهل تلاش و تحرک برای جبران و رسیدن می‌شود.

این کارشناس مذهبی تشریح کرد: جامانده‌های کاروان باید خود را عقبهٔ عملیات بزرگ اربعین بدانند و دنبال ایجاد «آتش تهیه» برای حمایت از رزمندگان در منطقه باشند، باور کنیم که کربلا هنوز میدان مبارزه است.

جاماندگان از اربعین

وی گفت: حداقل وظیفه کسانی که در ایران می‌مانند این است که خود را به کاروان‌های پیاده‌روی حرم امام رضا(ع) یا کاروان‌های پیاده‌روی به سمت بقاع متبرکه که مرسوم شده است برسانند. نباید ناممان را در لیست قاعدین در یوم موعود بنویسند.

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه تبلیغ و نشر وقایع این ایام در فضای مجازی از دیگر وظایف مهم است، تصریح کرد: امپراطوری رسانه که افسارش در دست صهیونیست‌ها است، به‌طور کامل سعی در سانسور این موج بیدارگر می‌کند؛ اهل هنر خصوصاً کارگردان‌ها، مستندسازها، عکاس‌ها و نقاش‌های انقلابی مأموریت بزرگی در رساندن پیام‌های این راهپیمایی عظیم دارند، ای‌کاش آن دسته از مسئولین دلسوز و حسینی ما که دستشان می‌رسد، بودجه‌هایی را در حمایت از این اقشار اختصاص می‌دادند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha