چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی گفت: اگر انسان به قیامت یقین داشته باشد، درست زندگی می‌کند و مال این ملت و مملکت را نمی بَرد؛ کسانی که میلیاردها تومن پول این مملکت و ملت را دزدیدند در قیامت هیچ جوابی ندارند و محکوم‌ هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران‌، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه نیاوران تهران، به بحث قیامت به عنوان یکی از مهم ترین مسائل مطرح شده در قرآن مجید، اشاره و اظهارداشت: براساس عدل پروردگار، عالم برپا می‌شود؛ این مسئله‌ غیر از قرآن، در 113 کتابی که بر انبیای الهی نازل شده، مطرح بوده و 124 هزار پیغمبر الهی - به فرمودهٔ امام صادق(ع) - تا پایان عمرشان و حتی نزدیک مرگشان، مسئلهٔ قیامت را برای همهٔ امت‌ها مطرح کرده‌اند؛ و دوازده امام آن‌قدر دربارهٔ قیامت مطلب بیان کرده‌اند که علامهٔ مجلسی(ره) در بیش از هزار صفحه و شخصیت کم‌نظیر شیعه، فیلسوف بزرگ و محدّثِ خبیر، ملامحسن فیض کاشانی(ره) مسئلهٔ قیامت را در جلد دوم «علم‌الیقین» در نهصد صفحه با دلیل، برهان و حکمت بیان کرده است.

اگر انسان قیامت را باور کند، از حقیقت تقوا برخوردار می گردد

وی گفت: به‌نظر می‌آید در روزگار انبیاء، پیغمبر و دوازده امام، به‌اندازه‌ای که به مسئلهٔ قیامت پرداخته شده، به اصول دیگر و به فروع دین پرداخته نشده و علت آن هم این است که اگر مردم با گوش‌دادن به این دوهزار آیه قرآن و خبر 124 هزار پیغمبر و دوازده امام، قیامت را باور کنند، از حقیقت تقوا برخوردار می‌شوند و یک قدم به ‌سوی فساد کوچک، متوسط و بزرگ برنخواهند داشت. این نسخه به‌طور کامل با 114 کتاب و با گفتار 124 هزار پیغمبر راستگو و با سخنان دوازده امام بیان شده است. آنچه که بعد از این نسخهٔ کامل خیلی مهم است، این است که ما حرف خدا، انبیاء و ائمهٔ راستگو را باور کنیم. ما آن‌ سوی داستان، معطل هیچ‌چیزی نیستیم چون تمام مسائل مربوط به بعد از مرگ، قیامت و برزخ، حساب، پرونده، جزئیات قیامت و پایان کار مردم که بهشت یا دوزخ است، بیان شده. شما فرصتِ این را ندارید که تمام مفاهیم آیات مربوط به قیامت قرآن را با دقت به‌دست بیاورید! فرصت ندارید که هزار صفحه از روایات نقل‌شده در جلد ششم و هفتم «بحارالأنوار» را ببینید! فرصت ندارید نهصد صفحهٔ کتاب «علم‌الیقین» را ببینید! ولی من که این آیات و روایات را با توفیق خدا در مدت پنجاه‌سال دیده‌ام، نوشته‌ام، بیان کرده‌ام و دقت کرده‌ام، برایتان عرض کنم که چیزی را در زمینهٔ توضیح قیامت خدا، انبیاء و ائمه فروگذار نکرده‌اند؛ هرچه به‌نظر شما بیاید، من یا آیه‌ یا روایت آن را برای شما می‌گویم؛ بنابراین ما هیچ عذری در پیشگاه پروردگار در مسئلهٔ قیامت نخواهیم داشت.

استاد انصاریان گفت: اگر در قیامت با پروندهٔ بد و خیانت در عمل، فکر، چشم، زبان، گوش، شکم، دست و پا و یا غریزهٔ جنسی وارد شدیم، اگر با خیانت به آبروی مردم، مال، ارض و ناموس مردم وارد شدیم و از ما بازپرسی شود که این اعمال و افکار و حرکات و این خیانت‌ها و این معاصی را برای چه مرتکب شده‌اید؟ نمی‌توانیم بگوییم برایمان گفته نشده بود، نمی‌دانستیم و مرتکب شدیم. خدا چندبار در قرآن می‌فرماید: من هیچ بهانه‌ای و هیچ عذری را از یک‌نفر - از زمان آدم تا قیامت - برای اینکه خودش را در گناهی معذور بداند، قبول نمی‌کنم و تنها حرفی که می‌توانیم در قیامت بزنیم، این است که تو در دوهزار آیه گفته‌ای، در 113 کتابِ قبل از قرآن گفته‌ای، 124 هزار پیغمبرت گفته‌اند، دوازده امام هم گفته‌اند، اما ما نرفته‌ایم که بفهمیم و یا اگر شنیدیم، قبول نکردیم.

دزدان مال مردم ذره ای به خدا و قیامت اعتقاد ندارند

استاد انصاریان گفت: گاهی از من می‌پرسند: چرا در بدنه‌های دولتی، بانکی و نهادی در روز روشن، سه‌هزار، ده‌هزار، هفت‌هزار و هشت‌هزار میلیارد می‌دزدند؟ می‌گویم: باید بدزدند و اگر ندزدند، خیلی تعجب است. می‌گویند: چطور باید بدزدند؟ می‌گویم: برای اینکه یک‌ذره به خدا و قیامت اعتقاد ندارند؛ اگر شمر سر ابی‌عبدالله(ع) را نمی‌برّید، تعجب داشت؛ اما حال که سر را بریده، طبیعی بوده است. یک آدمی که یک‌ذره به خدا و به قیامت اعتقاد ندارد و فکر نمی‌کند که یک روزی به پرونده‌اش رسیدگی کنند، باید امام را بکُشد، میلیاردی باید مال این ملت مظلوم را بدزدد، باید زنا کند، عرق و ربا بخورد، روابط نامشروع با دختر و زن و شوهردار و بی‌شوهردار داشته باشد. آنکه قیامت را باور دارد، بعد از انبیاء دارای مقام است؛ یعنی طبق آیات سورهٔ واقعه، مقام دوم عالم آفرینش است: «إِذٰا وَقَعَتِ اَلْوٰاقِعَةُ * لَیسَ لِوَقْعَتِهٰا کٰاذِبَةٌ * خٰافِضَةٌ رٰافِعَةٌ * إِذٰا رُجَّتِ اَلْأَرْضُ رَجًّا * وَ بُسَّتِ اَلْجِبٰالُ بَسًّا * وَ کنْتُمْ أَزْوٰاجاً ثَلاٰثَةً» ﴿الواقعة، 1-7﴾.

سه گروه انسان در قیامت

نویسنده کتاب « تفسیر حکیم» با بیان اینکه انسان ها در قیامت سه گروه هستند، گفت: «وَاَلسّٰابِقُونَ اَلسّٰابِقُونَ * أُولٰئِک اَلْمُقَرَّبُونَ» ﴿الواقعة، 10-11﴾، انبیاء و ائمه(ع)، «فَأَصْحٰابُ اَلْمَیمَنَةِ مٰا أَصْحٰابُ اَلْمَیمَنَةِ» ﴿الواقعة، 8﴾ خداباوران و قیامت‌باوران در صف دوم هستند؛ یعنی با انبیای الهی در حرکت هستند، چون این اعتقاد به خدا و قیامت را از آنها گرفته‌اند. گروه سوم هم اصحاب مشئمه هستند؛ آنهایی که وجودشان شوم، پلید، ناپاک و زشت است و به هر گناهی هم خیلی آسان دست می‌زنند؛ اگر انسان به قیامت یقین داشته باشد، خیلی درست زندگی می‌کند. کسانی که میلیاردها تومن پول این مملکت و ملت را دزدیدند در قیامت چه جوابی می دهند. با بردن سرمایهٔ این ملت، مملکت را لنگ کرده‌اند! چه جوابی می‌خواهند بدهند؟! آن که همسر داشته و زنا می‌کرده، او می‌خواهد چه جوابی بدهد؟ آن که ربا می‌خورد، می‌خواهد چه جوابی بدهد؟ گنهکاران در قیامت چه جوابی دارند که به پروردگار بدهند؟! هیچ‌ جوابی ندارند و فقط محکوم‌اند.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha