شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رسول نجفیان

حوزه/ موضوعی که می‌تواند ثبات اخلاق را در هنر تضمین کند این است که افراد بر اساس لیاقتشان به هنر ورود کنند، اما متاسفانه در شرایط فعلی آنچنان که باید این امر صورت نمی‌گیرد و برخی مواقع شاهدیم که روابط حاکم موجود می‌شود افرادی روی کار بیایند که شاید لیاقت حضور نداشته باشند.

رسول نجفیان، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، درباره نقش و جایگاه ارزش‌ها در بازیگری اظهار کرد: دنیای بازیگری در همه جای دنیای دارای جذابیت است، اصولاً هیچ کشوری را نمی‌توانید پیدا کنید که مردمش نسبت به هنرمندان خود بی تفاوت باشند. این امر نیز تبعات بسیاری برای هنرپیشگان در پی دارد که شهرت و محبوبیت بخش عمده آن را تشکیل می‌دهد، اما این موضوع تنها یک روی سکه است، زیرا روی دیگر آن موضوعاتی است که می‌تواند به ماندگاری یک هنرمند کمک کند.

وی افزود: در ادامه بحث می‌خواهم به چند نکته اشاره کنم که از آن می‌توان به عنوان ابزاری مهم برای حفظ جایگاه بازیگران در سینما و تلویزیون نام برد. این ویژگی نیز پایبندی به اصول اخلاقی و دین است. منظور از  این‌‌که اگر هنرمندان به آموزه‌های اخلاقی و اسلامی پایبند باشند، ماندگاری آنها نیز به نوعی تضمین شده؛ این اتفاق نیز مسلما‌ً در شرایطی رخ خواهد داد که اخلاقیات اسلامی در وجود بازیگر نهادینه شده باشد.

نجفیان ادامه داد: داشتن اخلاقیات اسلامی برای هر قشری، رمز موفقیت است، اما برای هنرمندان و افرادی که در جامعه شهرت و محبوبیت دارند، یک تکلیف است، چون رفتاری که آنان انجام می‌دهند، تنها یک وظیفه شخصی نیست، بلکه کارهایشان برای جامعه الگو ساز است، به همین دلیل واجب است که پیرامون این شرط کاملاً دقت نظر صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که به چه طریق می‌توان شرایطی را فراهم آورد تا به واسطه آنها هنرمندان اخلاقمدار به سینما و تلویزیون راه یابند؟ گفت: سوال خوبی پرسیدید، چون ساده‌ترین راه این است  که نهادهای نظارتی پیرامون این موضوع دقت نظر داشته باشند، اما باور من این است که جدا از امور نظارتی مراکزی که ادعای فعالیت هنری و ارزشی دارند، باید در مسیر تربیت نیروهای متعهد بکوشند. برای رسیدن به این خواسته نیز نیاز است تا با حمایت از هنرمندان متعهد در این راستا قدم برداشته شود.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: موضوع دیگری که به نظرم می‌توان ثبات اخلاق را در هنر تضمین کند. این است که افراد بر اساس لیاقتشان به هنر ورود کنند، حال می‌خواهد این ویژگی در بازیگران مد نظر قرار گیرد، یا دیگر عوامل سینما و تلویزیون، اما متاسفانه در شرایط فعلی آنچنان که باید این امر صورت نمی‌گیرد و برخی مواقع شاهدیم که روابط حاکم موجود می‌شود افرادی روی کار بیایند که شاید لیاقت حضور نداشته باشند.

وی رمز دیگر موفقیت در اخلاقگرایی را مردمی دانستن هنرمندان دانست و گفت: برای اینکه یک هنرمند بتواند در سینما و تلویزیون موفق باشد، باید همیشه خود را جزئی از این مردم بداند، مردمی که تنها در قشر مرفه خلاصه نمی‌شود، بلکه هسته اصلی را باید در توده مردم جستجو کرد. نکته دیگر این‌که وقتی هنرمند به مردم عامه نزدیک می‌شود به نوعی اعتقادات و باورهای آنها را بیشتر درک می‌کند، همین امر نیز باعث می‌شود وی از پیرامون خود تاثیر گرفته و جدا از آن حرکت نکند.

نجفیان در پاسخ به این سوال که چرا متاسفانه از فضای اخلاقی حاکم بر بازیگری آنگونه که باید تعریف خوب نمی‌شود؟ تاکید کرد: جواب به این سوال بله یا خیر نیست، همانگونه که درباره دیگر اقشار نمی‌توان به وضوح چنین نظری داد. من قبول دارم که ممکن است برخی رفتارهای ناشایست در جامعه هنری وجود داشته باشد، اما این باور را نیز دارم که اکثریت هنرمندان ما دارای اخلاق حسنه هستند و به نوعی با دلبستگی به خانواده، اخلاقیات را هیچگاه فراموش نمی‌کنند، اما چون کار آنها به گونه‌ای است که دائما در حال بررسی هستند برخی نارسائی های موجود بیشتر خود را نشان می‌دهد.

این بازیگر در ادامه سخنان تاکید کرد: برای اخلاقی کردن فضای هنر، بیش از هر چیز نیاز به تعهد و تخصص است، دو نکته‌ای که به نوعی در توضیحات فوق به آن اشاره کردم، اما همان گونه که گفته شد، این خواسته نیز با دستور و بخشنامه محقق نمی‌شود، البته منکر تاثیرگذاری این روش نیستم، اما اقدام اصلی زمانی رخ خواهد داد که در این زمینه تربیت نیرو نیز صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو درباره فعالیت های عاشورایی خود گفت: بیشتر کارهایی که من در حوزه عاشورا انجام داده‌ام، به کارهایی مختص می‌شود که در حوزه موسیقی صورت گرفته، در این رابطه کارهای متعددی را هم روانه بازار کرده‌ام، چون معتقدم در این زمینه ما از غنای بسیار خوبی بهره برده ایم، تنها کافیست که در موسیقی کهن خود جستجو داشته باشیم تا نواهای عاشورایی را هم به خوبی بشنویم.

وی در انتهای این گفت وگو تاکید کرد: در حوزه نمایش عاشورایی کشور ما قدمت چند صد ساله دارد، چون هنر تعزیه از زمان صفویه در این کشور ریشه دوانده است، برای همین بهترین توصیه این است که مسئولان بیش از گذشته به هنر تعزیه توجه کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha