سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سریال هاتف

حوزه/ سریال هاتف اثری است که می‌خواهد معنا و پیامش را با عاشورا گره بزند، اتفاقی که به نظرم در این مجموعه تا اندازه‌ای رخ داده، دلیل این اتفاق را هم در چند عامل می‌توان جستجو کرد که مهمترین آن را باید در تعهدی که کارگردان در کارش دارد جستجو کرد .

کاظم بلوچی، بازیگر سینما و تلویزون در گفت وگو با خبرگزاری«حوزه»، درباره حضور خود در سریال «هاتف» اظهار کرد: این سریال اثری است که می‌خواهد معنا و پیامش را با عاشورا گره بزند، اتفاقی که به نظرم در این مجموعه تا اندازه‌ای رخ داده، دلیل این اتفاق را هم در چند عامل می‌توان جستجو کرد که مهمترین آن را باید در تعهدی که کارگردان در کارش دارد جستجو کرد، زیرا من به خوبی در این سریال دیدیم که چگونه باور به یک موضوع می‌تواند باعث شود که کارگردان نسبت به تک تک موضوعات کارش دقیق باشد.

وی افزود: موضوع دیگری که در این حوزه می‌توان اشاره کنم، به باورهای بازیگران تعمیم پیدا می‌کند. در میان هنرمندان ما فردی نیست که وقتی نام امام حسین(ع) برده می‌شود، قلبش نلرزد، چون همه ما از کودکی با عشق به امام حسین(ع) بزرگ شده‌ایم و به نوعی بند بند وجودمان با این عشق زندگی کرده، برای همین وقتی صحبت از فیلمی می‌شود که در آن محور قیام عاشوراست، طبیعی است بازیگران از همه وجودشان برای کار انرژی بگذارند. این اتفاق در سریال «هاتف» به شکل خوبی رخ داد و فکر می‌کنم نتیجه حاصله نیز مطلوب بود.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این سریال اتفاق دیگری نیز رخ داد. آنهم این بود که سعی شد پرداختن به مفهوم عاشورا به شکلی جدید انجام شود، یعنی در این کار به صرف نشان دادن چند مناسک کار عاشورایی نشده بود، بلکه پیامی که اثر داشت به نوعی در خدمت موضوع مورد نظر بود. برای مثال به موضوع کار اشاره می‌کنم که به بحث روزی حلال و حرام اشاره داشت. یعنی در این کار گفته می‌شود ممکن است تمام عمر عبادت کنی یا مواظب رفتار خود باشی، اما یک لحظه غفلت از حلال بودن روزی باشد می‌شود، هر آنچه که به دست آورده‌ای از دست بدهید.

بلوچی در تکمیل توضیح فوق تصریح کرد: نکته‌ای دیگری که به ذهنمان می‌رسد این است که سعی شده بود در انتخاب بازیگران عموماً کلیشه‌های رایج مد نظر قرار نگیرد، زیرا  از در برخی از نقش‌ها بازیگران شخصیت‌هایی را ایفا می‌کردند که تا به حال شاید نمونه آن را ندیده باشیم. مطلب دیگری که به ذهنم می‌رسد به فیلمنامه این کار بر می‌گردد که به نظرم دقت خوبی در نگارش آن شده، به ویژه در فینال سریال که راهپیمایی اربعین را شاهد هستیم تصویرسازی خوبی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که برای بازیگر حضور در کارهای مناسبتی و دینی چه دست آوردهایی به همراه دارد؟ تاکید کرد: من در کارهای مناسبتی متعددی بازی کردم و در برخی نیز نقش منفی ایفا کرده‌ام. برای مثال در سریال «برادر» ایفاگر نقش منفی بود و در سریال «هاتف» نیز شخصیتم چند بعدی بود، هرچند در مجموع می‌توان آن را مثبت ناید، اما نکته مهم مثبت و منفی بودن نقش نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد، این که چگونه به شخصیت روح و جان ببخشیم.

این بازیگر  که  خود سابقه کارگردانی نیز دارد در پاسخ به این سوال که دوست دارد خود یک سریال مناسبتی کارگردانی کند؟ گفت: کاملاً روشن است که بی‌صبرانه در انتظار چنین فرصتی هستم، هرچند به دست آوردن آن بسیار سخت است، چون معتقدم وقتی می‌خواهی در این زمینه فیلمی بسازی باید از همه داشته‌هایت بهره ببری تا اتفاق مورد نظر به شکل مطلوبی رخ دهد. با این توضیح اگر متن خوبی به دست برسد و همینگونه سرمایه گذار نیز پیدا شود، مطمئناً چنین تجربه‌ای را خواهم داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رسالت ما در سینما و تلویزیون پرداختن به قهرمانان ملی و دینی است، یادآور شد: ما برای اینکه در سینما و تلویزیون به قهرمانان ملی و دینی خود بپردازیم، تکلیف بر دوش داریم، چون در شرایط فعلی که دشمن به انحای مختلف سعی می‌کند، فرهنگ ما را مورد تهاجم قرار دهد، طبیعی است که توجه به شخصیت‌های بزرگ می‌تواند سد محکمی در مقابل این هجمه باشد.

این بازیگر در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا برای پرداختن به قهرمانان تنها باید در گذشته به دنبال آن گشت؟ تاکید کرد: ما در زمان حال نیز قهرمانان بسیاری داریم که زندگی هر کدام می‌تواند الهام بخش یک فیلم سینمایی باشد. شهدا، جانبازان، آزادگان و مدافعان حرم گواه بارز این ادعا هستند، البته متاسفم که بگویم ما در این زمینه کم کار بوده‌ایم این کم کاری نیز باعث شده در سال‌های اخیر تعداد فیلم‌های دفاع مقدسی به شدت تعدادشان کم شود!

وی در پایان این گفت‌و‌گو تاکید کرد: ایران اسلامی امروزه در دنیا به عنوان یک کشور سربلند نام برده می‌شود، زیرا جوانانی هستند که برای این مرز و بوم از جانشان مایه می‌گذارد این اتفاق در هنر هفتم نیز می‌تواند رخ دهد، تنها کافیست یک خواست عمومی برای آن را فراهم باشد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha