شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ابتکار

حوزه/ سینمای امروز قادر است جریان سازی فرهنگی داشته باشد و به نوعی برای جامعه، سبک و راه روش زندگی مشخص کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، خانم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه درباره نقش سینما در ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی اظهار کرد: سینما امروز جدا از سرگرمی، رسالت‌های دیگری نیز بر عهده دارد که می‌بایست آن را بر دوش بکشد. برای مثال سینما قادر است جریان سازی فرهنگی داشته باشد و به نوعی برای جامعه سبک و راه روش زندگی مشخص کند.

وی افزود: جدا از نقش تبلیغی سینما قادر است نقش اصلاح‌گر نیز داشته باشد، یعنی با نشان دادن نقاط ضعف، ما را نسبت به ضعف‌های پیرامون خود آشنا کند. برای درک بهتر دو مثال می‌زنم که هر دو کارکرد مورد نظر را توضیح داده باشم. خانم مهتاب کرامتی بازیگر خوب کشورمان، اخیراً فیلمی را کارگردانی کرده که من از آن به عنوان یک کار ارزشمند سخن می‌گویم، چون در آن سبک زندگی اخلاقی و دینی ترویج می‌شود.

ابتکار گفت: در این فیلم در کنار تبلیغ سبک زندگی، امید نیز به جامعه تزریق می‌شود، خواسته‌ای که به نظرم جز واجبات برای تولیدات سینمایی است، به ویژه در زمان حال که محصولات فرهنگی و سینمایی گوناگون در اختیار مردم است، کارهای ایرانی با اشاعه امید و شادی باید مردم را برای زندگی در مسیر صحیح که همان سبک اسلامی است، تشویق کنند.

وی ادامه داد: در کنار دادن امید و شادی، برخی فیلم‌ها نیز با شناسایی و معرفی آسیب‌ها نقش هشدار دهنده ای را ایفا می‌کند. برای این گفته بهترین مثال فیلم‌های خانم تهمینه میلانی است که به نظرم باید به آن جدی نگریست و نسبت به آن عکس‌العمل منفی نشان نداد، چون برخی مواقع ما کوچک‌ترین نقدها را هم می‌خواهیم با تندی پاسخ دهیم، در صورتی که باید این نقدها را با دقت مد نظر قرار داد، تا بتوان آن را بر طرف کرد نه این‌که در پی انکار آن بر بیاییم.

ابتکار در پاسخ به این سوال که در شرایط امروز جهان، آیا ما در معرض تهدیدهای فرهنگی به واسطه فیلم‌های خارجی هستیم؟ چنین جواب داد: به نکته بسیار خوبی اشاره کردید، چون رواج روز افزون تولیدات سینمایی و تلویزیونی غربی، شرایط حساسی را در کل جهان به وجود آورده که به واسطه آن، سبک زندگی غربی تبلیغ می‌شود، برای همین اگر ما در این حوزه منفعل باشیم، در حقیقت به ترویح سبک زندگی غربی کمک کرده‌ایم.

وی در پایان تصریح کرد: اگر در سینما به درستی سبک زندگی ایرانی – اسلامی تبلیغ شود، به نظرم دست آوردهای واصله برای سینمای کشورمان و جامعه ایرانی و اسلامی مفید خواهد بود.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha