پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نظری منفرد

حوزه/ نویسنده مقتل امام حسین(ع) داستان دو پسر قرظه بن کعب را که یکی در سپاه امام حسین(ع) و دیگری در سپاه ابن سعد می جنگیدند را نشانی از چیستی و ماهیت اخلاقی و تربیتی دانست وتاثیر محیط و تربیت بر سرنوشت انسان آشکار کرد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‏الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در اولین شب از مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در موسسه فرهنگی پژوهشی فهیم با اشاره به مساله اخلاق اسلامی گفت: اخلاق یکی از مهمترین پایه های دین مبین اسلام است.

وی با اشاره به روایت إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق افزود: پیامبر اکرم(ص) بیان فرمودند که من برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شدم؛ یعنی یکی از مهمترین ماموریت های پیامبر، مساله اخلاق است.

نویسنده و پژوهشگر حوزی با اشاره به تفاوت خَلق و خُلق گفت: خلق و خُلق از یک ریشه هستند که خلق به هیئت ظاهری و خُلق به هیئت باطنی انسان گفته میشود؛ پیامبر، به خلق عظیم و توسط پرودگار موصوف شده است.

 حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با ذکر این مطلب که قرآن کریم خلق عظیم پیامبر را یکی از مهمترین عوامل جلب مردم به دین مبین اسلام است تصریح کرد: دین دارای سه بخش است؛ معارف، اخلاق و احکام سه بخش اصلی دین را تشکیل میدهند.

وی گفت: علوم دارای دو شاخه علوم مفید و غیر مفید است و پیامبر فرمودند که برخی از شاخه هایی که نفعی برای انسان و آخرت انسان ندارد فضل است و نه علم؛ به همین جهت باید علومی را جستجو کرد که نفعی برای خود و دیگران داشته باشد.

حجت‏الاسلام والمسلمین  نظری منفرد  بیان کرد: بحث دیگری که در کتب اخلاقی مطرح است آن است که آیا اخلاق امری فطری است و یا کسبی؛ گاهی تصور بر این است که اخلاق مسالهای موروثی است؛ این مساله در ادبیات دارای سابقه است ولی بسیاری از خلقیات در پدر و پسر به شکلی یکسانی وجود ندارد.

وی گفت: تربیت در زمینه اخلاقی از مهمترین مسایل است؛ همچنین عامل مجالست و همنشینی از مهمترین عواملی است که در اخلاق انسان تاثیرگذار است؛ اخلاق انسان به مرور قابل تغییر است.

استاد حوزه تصریح کرد: در روز عاشورا دو برادر در دو جبهه مخالف قرار گرفتند؛ عمروبن قرظه بن کعب و علی بن قرظه بن کعب هر دو پسر قرظه بن کعب بودند؛ عمرو بن قرظه بن کعب در سپاه امام حسین(ع) و علی بن قرظه بن کعب در سپاه عمربن سعد حضور داشتند؛ زمانی که عمرو بن قرظه در عاشورا در زمان رجز خوانی به عمربن سعد تعریض زد، زیرا عمربن سعد در جلسه ای که با امام حسین(ع) داشت بیان کرد، اگر با شما نجنگم می ترسم که خانه و اموالم را بگیرند؛ عمرو به عمربن سعد گفت، عمربن سعد من هم خانه و هم جانم را برای امام حسین(ع) میدهم.

 نویسنده مقتل سیدالشهدا(س) بیان کرد: اگر قرار باشد که اخلاق، ارث باشد چگونه این دو برادر دو راه متضاد از هم رفتند؟ این مساله جز این نیست که خداوند انسان را حر و آزاد آفریده است؛ خداوند متعال این قدرت را به انسان داده است که انتخاب کند.

 استاد حوزه بیان کرد: امروزه در شرایطی زندگی میکنیم که عده‏ای با علم به اینکه چه مسیری را طی میکنند مسیر باطل را طی می کنند و به دیگران رحم نمیکنند ولی عده دیگری هستند که راه درست را انتخاب میکنند.

حجت‏الاسلام والمسلمین  نظری منفرد بیان کرد: اگر آزادی انتخاب برای بشر نبود خداوند در روز قیامت نمیتوانست به حساب کسی رسیدگی کند؛ این مساله از امتیازات مکتب امامیه و تشیع است؛ اخیرا در مصر مکتب اعتزال را قبول کردند ولی عامه از اعتقادی اشعری هستند و اشعری بودن به معنی جبر است.

وی گفت: در مدینه منوره در محضر یکی از مراجع بودیم، در آن صحن نام الله، ابوبکر، عمر ،عثمان و علی(ع) نوشته شده بود؛ روی آن اسامی کلمه ماشاءالله نوشته شده بود که آن مرجع فرمودند که این مساله از تلقیات اشعری گری است، یعنی خدا خواسته است که این ترتیب از خلفا در آن زمان خاص بر مسند قرار گیرند.

حجت‏الاسلام والمسلمین  نظری منفرد اظهارکرد: خداوند به ما آزادی عمل داده است که آینده خود را انتخاب کنیم؛ خداوند قدرت و حیات را به ما عنایت کرده است، ولی قدرت و مشیت را داده است که در هرجایی که خواستیم قرار دهیم؛ این مساله در اخلاق نیز کاربرد دارد زیرا عدهای تصور میکنند که برخی در عرصه اخلاقی از گذشته بد بودند و این بد بودن اکتسابی نیست.

 استاد حوزه یادآورشد: کاربرد این مساله در کربلا بیان شده برخی از اصحاب امام صادق(ع) از بنی امیه هستند؛ برخی از بنی امیه هستند که پیامبرخدا مسئولیت هایی به آنها داده بود و در مقابل سقیفه نیز موضع گیری کردند؛ اگر بخواهیم بگوییم بطور کلی این افراد شقی متولد شدند، آن زمان نمی توانیم برخی از موارد را به درستی تحلیل کنیم؛ به عنوان مثال معاویه بن یزید از همین شخصیت هایی است که کاری ماندگار در تاریخ انجام داد.

نویسنده مقتل امام حسین (ع) بیان کرد: خداوند انسان را به گونه ای آفریده است که رشته سعادت و شقاوت را به دست خود آنها داده و آنها را حر و آزاد آفریده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha