چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
پیاده روی اربعین

حوزه/ حجت الاسلام بابادایی سامانی با تاکید بر لزوم احترام زائران حسینی به قوانین کشور عراق، گفت: هرگونه خطا و اقدامی که حساسیت‌های قومی و مذهبی را برانگیزد، ممکن است فرصت عظیم فرهنگی را در مراسم اربعین حسینی کمرنگ کند

حجت‌الاسلام بابادایی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به مراسم راهپیمایی اربعین حسینی و حضور مبلغان حوزه علمیه تهران در این مراسم اظهار داشت: پایه‌گذار سنت زیارت اربعین حضرت اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام)، خواهر بزرگوارشان حضرت زینب(س) بودند. زمانی که کاروان اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) به سمت مدینه برمی‌گشتند به سر دوراهی رسیدند، به حضرت زینب(س) عرض کردند ما الان در یک دو راهی هستیم که یک راه آن به سمت مدینه و راهی دیگر به سمت کربلا می‌رود. حضرت زینب(سلام‌الله علیها) منقلب شدند و فرمودند به سمت کربلا می‌رویم. بنابراین زیارت اربعین به تأسی از اقدام حضرت(زینب سلام‌الله علیها) می‌باشد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه تهران ادامه داد: پیاده‌روی بزرگ اربعین که در چندسال اخیر با حضور زائران از همه کشورها مورد توجه واقع شده است آثار و برکات فراوانی را برای جهان اسلام به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام بابادایی سامانی با اشاره به تاکیدات اهل بیت(ع) بر اقامه عزای حضرت سیدالشهداء(ع)، گفت: یکی از ویژگی‌های عزاداری برای سیدالشهدا این است که قلوب مسلمین به سمت معنویت و شناخت اسلام ناب محمدی(ص) هدایت می‌شود.

وی افزود: قیام اباعبدالله الحسین(ع) باعث شد تا مسلمانان از غفلت به وجود آمده در جهان اسلام بیدار شوند، چنان که بعد از حادثه عاشورا گروه‌های مختلفی به مبارزه با حکومت اموی برخاستند. یعنی حضرت سیدالشهدا(ع) توانستند روحیه استکبار ستیزی را در بین جوامع اسلامی زنده نگه دارند. و پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم بر گرفته از نهضت عاشورا و قیام علیه استکبار جهانی بود.

معاون تبلیغ حوزه علمیه تهران ادامه داد: مراسم عظیم راه‌پیمایی اربعین حسینی، نشان دهنده همدلی شیعیان و مسلمانان جهان می‌باشد و این می‌تواند یک نمایش قدرت در برابر زورگویان و دولت های استکباری و دست نشانده های منطقه باشد.

وی خاطرنشان کرد: در راهپیمایی اربعین حسینی جلوه های بسیار زیبایی هم مشاهده می‌شود، حس انسان دوستی و حس مشارکت مردم او ینکه هر کس هر آنچه دارد بیاورد و در مسیر اهل بیت(ع) و در راه سیدالشهدا بذل کند، اینها حائز اهمیت است و این گونه کارها به رشد جامعه و به رشد افراد کمک می‌کند.

حجت الاسلام بابادایی سامانی تصریح کرد: مراسم اربعین حسینی یک حرکت عظیم فرهنگی است که می‌تواند به اصلاح جامعه ولایی بیانجامد و آن را در مسیر رشد و تعالی قرار دهد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه تهران با اشاره به حضور طلاب و مبلغان حوزه تهران در مراسم عظیم راهپیمایی حسینی، گفت: با توجه به اینکه مراسم اربعین حسینی با یک شرایط خاصی در کشور عراق و به میزبانی مردم این کشور برگزار می‌شود باید مبلغین و آحاد مردم در مدت حضور خود در عراق به ویژه در شهرهای نجف و کربلا، در اعمال و رفتار خود دقت عمل داشته باشد.

حجت الاسلام بابادایی سامانی در پایان با تاکید بر لزوم احترام زائران حسینی به قوانین کشور عراق، گفت: هرگونه خطا و اقدامی که حساسیت‌های قومی و مذهبی را برانگیزد، ممکن است فرصت عظیم فرهنگی را در مراسم اربعین حسینی کمرنگ کند و این مسئله موجب سوءاستفاده دشمنان گردد، بنابراین به مبلغان عزیز توصیه می‌کنم در مدت حضورشان در راهپیمایی اربعین رفتار و گفتارشان به گونه‌ای باشد که فضای همدلی و صمیمیت را در بین مسلمانان بیشتر و مستحکم تر کنند. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha