سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نصرالله

حوزه/ سیدحسن نصرالله گفت: استعفای سعد الحریری با اراده او نبوده است این یک تصمیم سعودی بوده؛ ادبیات متن استعفای او سعودی بود و الحریری فقط آن را خوانده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در سخنرانی خود پیرامون استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان گفت: استعفای سعد الحریری با اراده او نبوده است این یک تصمیم سعودی بوده؛ ادبیات متن استعفای او سعودی بود و الحریری فقط آن را خوانده است.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: حرف هایی که می زنم تحلیل نیست بلکه حرف هایی هست که همه می دانند و در بین مسئولان نیز مطرح بوده است، در سفر ناگهانی اول سعد الحریری که به عربستان فراخوانده شد همه منتظر بودند که این سفر چه نیتجه ای خواهد داشت. بعد از آن سفر الحریری اعلام کرد که عربستان از ثبات لبنان حمایت می کند، بار دوم که به صورت ناگهانی به عربستان سفر کرد استعفای خود را اعلام کرد. آنهم فقط از طریق شبکه العربیه. شکل و نحوه اعلام این استعفا و سخنان نوشته شده را همه در جریانش هستید.

* استعفا تصمیم سعودی بود که به سعد الحریری دیکته شد

سید حسن افزود: بین این دو سفر ناگهانی چه اتفاقی افتاد؟ این ما را به یک نتیجه قطعی می رساند: استعفا تصمیم سعودی بود که به سعد الحریری دیکته شد. و من فکر می کنم همه تحلیلگران و سیاسیون و رسانه ها در لبنان موافق این نظر هستند. حتی متن و ادبیات سخنرانی متن لبنانی نبود و توسط یک سعودی نوشته شده بود، همه غافلگیر شدند، احزاب، شخصیت های سیاسی و حتی نمایندگان المستقبل غافلگیر شدند.

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ما خواهان استعفای الحریری نبودیم و می خواستیم اوضاع به صورت معقول و منطقی پیش برود. 

وی تصریح کرد: می خواهم بر روی شکل تقدیم استعفا تمرکز کنم. اینکه چرا از عربستان استعفایش را اعلام کرد. این نحوه استعفا نشان می دهد که سعودی ها تا چه حد در امور کشورهای دیگر دخالت می کنند که حتی شکل استعفا را خودشان تعیین می کنند. 

سید حسن نصرالله افزود:در خصوص محتوای بیانیه استعفا هیچ حرفی نمی زنم با اینکه محتوای بسیار تند و خطرناکی داشت. چون اگر بخواهم وارد محتوای بیانیه شوم مخاطبم الحریری و حتی جریان المستقبل نخواهد بود چون متن بیانیه به آنها برنمی گردد.

وی افزود:ما با همه طرف ها در لبنان ارتباط داريم و تا کنون هيچ طرفي به دليل واقعي اين استعفا واقف نيست.  همه مي دانند مجبور کردن نخست وزير لبنان به استعفا بر اساس مسائل داخلي لبنان نيست.

* بايد منتظر بمانيم تا ببينيم به چه دليل عربستان سعودي سعد الحريري را مجبور به استعفا کرده است؟!

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: اين پرسش مطرح است که آيا جنگ قدرت در عربستان سعودي وجود دارد؟! آيا اين استعفا به دليل نارضايتي عربستان سعودي از سعد الحريري است و عربستان سعودي مي خواهد فردي ديگري در لبنان نخست وزير شود که همه خواسته هاي رياض را مو به مو اجرا کند.  بايد منتظر بمانيم تا ببينيم به چه دليل عربستان سعودي سعد الحريري را مجبور به استعفا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرسش هايي درباره مکان حضور سعد الحريري مطرح است. آيا سعد الحريري را بازداشت کرده است و آيا به وي اجازه بازگشت به لبنان را مي دهند. اين سوالات به دليل بازداشت هايي که در عربستان سعودي صورت گرفته است، منطقی است.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه اظهار داشت:اگر جواب این سوال ها در روزهای آینده مشخص شود می توان تصمیمات لازم را در این زمینه گرفت، ما در حزب الله همه را به صبر و درنگ و آرامش دعوت می کنیم و از لبنانی ها می خواهیم نگران نباشند، امنیت لبنان مهمترین چیزی است که ما روی آن تاکید می کنیم. باید با این موضوع با عقل و حکمت و تامل رفتار کرد و ما با قانون و نهادهای کشور می توانیم از این بحران عبور کنیم، برای همین توصیه من این است که مردم به گمانه زنی ها و شایعات و هراس افکنی ها گوش نکنند.

سید حسن نصرالله در ادامه آرامش در سطوح رسانه اي و سياسي لبنان را خواستار شد و گفت: ديداري که ديروز با برادران در گروه گردان هاي مقاومت داشتم از قبل برنامه ريزي شده و به مناسبت بيستمين سال تاسيس اين گروه بود. ما خواهان آرامش در سطوح رسانه اي و سياسي در لبنان هستيم.

* تلاش براي ايجاد تنش هاي سياسي در کشور هيچ فايده اي ندارد

وی با بیان اینکه تلاش براي ايجاد تنش هاي سياسي در کشور هيچ فايده اي ندارد و به اوضاع کشور به ويژه وضع اقتصادي لبنان ضربه مي زند اظهارداشت: ما از همه طرف ها مي خواهيم به دنبال به خيابان کشاندن طرفداران خود نباشند. از همه طرف ها مي خواهيم به دنبال بازگشت به فضاي سابق تنش هاي فرقه اي و مذهبي بازنگردند.  همچنين از همه طرف ها مي خواهيم کانال هاي گفتگو را با همه طرف ها باز باقي بگذارند.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: رئيس جمهور ميشل عون از لحظه نخست استعفاي سعد الحريري با همه طرف ها گفتگو کرده است. رايزني ها و گفتگوها با همه طرف ها ادامه دارد تا سعد الحريري روز پنج شنبه؛ اگر به وي اجازه بدهند؛ به کشور بازگردد.

* نهادهاي مختلف لبناني ادعای ترور سعد حریری را رد کردند

سید حسن نصرالله یادآور شد: در دو روز گذشته شايعات زيادي پخش شده است. شبکه تلويزيوني العربيه(وابسته به عربستان سعودي) تنها شبکه اي بوده که از تلاش براي ترور سعد الحريري خبر داد ولي نهادهاي مختلف لبناني اين ادعا را رد کردند. شايد ادعاي سعد العربيه درباره تلاش براي ترور سعد الحريري براي اين است که جلوگيري از بازگشت وي به لبنان را توجيه کنند.

وی ادامه داد: شايعه ديگر اين است که استعفاي سعد الحريري مقدمه اي براي جنگ اسرائيل عليه لبنان است. هر گونه تجاوز جديد اسرائيل به لبنان بر اساس محاسبات تل آويو خواهد بود و اسرائيل براي عربستان کار نمي کند. اسرائيل براي تجاوز به لبنان به اين مسئله توجه ندارد که اين کشور نخست وزير دارد يا ندارد.

نصرالله خاطرنشان کرد: شايعه ديگر اين است که ولي عهد عربستان سعودي در ديدار با روساي ستاد نيروهاي مسلح کشورهاي ائتلاف(متجاوز به يمن) به دنبال برنامه ريزي براي يک عمليات طوفان قاطعيت ديگر در لبنان بوده است. حرف و حديث ها درباره حمله عربستان سعودي به لبنان غير منطقي است.

وی افزود: اسرائیلی ها اتفاق نظر دارند که اسرائیل از جنگ پرهیز دارد و جز در صورتی که نتیجه قطعی جنگ به نفع او باشد وارد جنگ نخواهد شد.  امروز اسرائیل برای آغاز جنگ علیه لبنان حساب و کتاب های زیادی می کند. تحولات منطقه ای و بین المللی با شرایط موجود در زمان جنگ تابستان سال 2006 بسیار فرق کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha