شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دانشگاه استراسبورگ

حوزه/ دانشگاه استراسبورگ پروژه ای را راه اندازی کرده است که در زمینه آموزش، تشکیل گردهمایی و انتشار نشریات در مورد گفت‌وگوی بین ادیانی فعالیت خواهد داشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، بر اساس ابتکار پروفسور فرانسیس مسنر، دانشگاه استراسبورگ پروژه ای را راه اندازی کرده است که در زمینه آموزش، تشکیل گردهمایی و انتشار نشریات در مورد گفت‌وگوی بین ادیانی فعالیت خواهد داشت. دانشگاه هایدلبرگ، تیبینگن و فرایبورگ (آلمان) و همچنین بازل (سوئیس) نیز به این برنامه ملحق شده اند.

ایجاد همزیستی بین ادیان و باورهای مختلف در کنار یکدیگر، برای بسیاری از انجمن ها و گروه ها در فرانسه به یک کار دشوار تبدیل شده است و امروز با حمایت دانشگاه استراسبورگ، که در سپتامبر 2017 این پروژه میان ادیانی را راه اندازی کرد، این مقوله به نوعی علم تبدیل شده است. این ابتکار توسط پروفسور فرانسیس مسنر، متخصص قانون ادیان، نویسنده یک گزارش در مورد چهارچوب های تشکیل آئین مذهبی برای وزارت کشور، عملی شده است.

 Inter-religioیک شبکه اروپایی بین مرزی تشکیل می‌دهد که دانشگاه های فرانسه، آلمان و سوئیس – تا امروز پنج دانشگاه- را قادر می سازد، تا دستاورد های خود را، به منظور ایجاد تشکل های سه گانه مربوط به مسائل جاری بین ادیانی ارائه دهند.

همچنین با مرکزیت، پروژه "مذاهب و باورهای مشترک"، یک مدرک دانشگاهی (DU) تحت عنوان "دانش و شیوه های مذهبی" برای شاغلین در امور تخصصی مانند وزیران مذهبی، رهبران مذهبی، روحانیان مذاهب و مربیان، و همچنین کسانی که نقشی در انجمن های فرا دینی دارند، ارائه می شود. مدرک DU شامل دوره هایی در متدولوژی دانشگاهی، شناخت ادیان و رویکرد به شیوه ها و مبانی بین ادیانی خواهد بود.

بر اساس این گزارش، یک دوره درجه دوم دارای مدرک نیزارائه می شود، که این دوره برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد علوم اجتماعی اختصاص یافته است. آنها بعد از پایان دوره، استاد درجه دو در زمینه "دین و جامعه" می شوند. در برنامه های این دوره می توان به : مطالعه اصول و مبانی میان دینی، مطالعه سیاست های عمومی بین ادیانی و همچنین، مقایسه ای از متون پایه ای ادیان را نام برد.

علاوه بر این هر ساله سمینارهایی نیز با حضوردانشجویان برگزار خواهد شد. اولین سمینار قرار است، در مورد موضوعی که هنوز مشخص نشده است ؛ تابستان امسال در بازل سوئیس برگزار گردد. برای سال جاری 2017/2018 هدف این است که 45 دانشجو و سپس 60 دانشجو برای سال تحصیلی اینده و در نهایت 80 نفر برای تحصیل در این رشته برای سال 2019-2020 سازمان دهی شوند.

"به لطف این همکاری بین مرزی جدید ، دانشجویان می توانند از ابتدای سال 2018 از یک آموزش و تحقیقات واقعا مبتکرانه، براساس رویکردهای انضباطی و زمینه های تخصصی که به ندرت با یکدیگر مرتبط هستند، بهره مند شوند.

یک موسسه بین ادیانی نیز (franco-german-swiss) مسئولیت نظارت بر این تشکل ها را بر عهده خواهد داشت. این موسسه همچنین مسئول سه گروه پژوهشی اروپایی نیز هست. اولین گروه که توسط دانشگاه استراسبورگ مدیریت می شود فعالیتشان این است که گزارشی از وضعیت حقوقی الهیات در دانشگاه های عمومی با موضوعیت، مسائل اسلام که در فرانسه مورد بحث قرار می گیرد، منعکس کند.

گروه دوم نیز به رهبری دانشگاه های بازل و تیبینگن، ایجاد یک روش تدریس مقایسه ای در مورد علم کلام در کاتولیک، پروتستان، یهود و اسلام، را براساس متون بنیادین انها، به عهده خواهد داشت.

در نهایت، گروه سوم تلاش خود را بر روی ایجاد مبانی گفت‌وگوی بین دینی در جامعه امروز قرار خواهد داد.

 کنفرانس های بین المللی بر اساس نتایج فعالیتهای مربیان و محققان در استراسبورگ، بازل و هایدلبرگ در سال 2018 تشکیل خواهند شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha