سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
 اربعین

حوزه/سومین پیش نشست بین المللی اربعین با موضوع «دریچه های نظری عرفانی به اربعین» با حضور رئیس مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و مدرس دانشگاه امام صادق(علیه السلام)، برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، سومین پیش نشست همایش بین المللی اربعین با موضوع «دریچه های نظری عرفانی به اربعین» امروز با ارائه حجت الاسلام حبیب الله بابایی و ابراهیم خانی در سالن نشست های مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

 اکبر دوائی رئیس مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران در ابتدای این جلسه به عنوان مقدمه، اظهار داشت: پدیده هایی که در دنیا رخ می دهد ظاهر و باطن دارند؛ گاهی باید به ظاهر و ظرفیت ها و گاهی باید به باطن نگاه کرد و نگرش های دیگری هم وجود دارد.

 وی ادامه داد: بررسی جنبه باطنی پدیده ها می تواند از مبدأ توحیدی و یا سیر تکاملی آن ها باشد؛ امام حسین(علیه السلام) مبدأ حرکت به عنوان یک پدیده اجتماعی است و گاهی اوقات طریق الحسین(علیه السلام) به عنوان یک مظهر الهی دیده می شود که باید براساس آن، طرق دیگر نقد شود.

 دوائی اظهار داشت: برخی سیر معنوی فردی کسب می کنند و در عین آن سیر فردی، یک سیر اجتماعی را نیز پیروی می کنند؛ این که این سیر را چه کسی رهبری می کند هم مهم است که آیا معصوم رهبر آن است یا غیر معصوم هم می تواند رهبر این سیر معنوی باشد.

 دبیر سومین پیش نشست همایش بین المللی اربعین در پایان سخنان خود تصریح کرد: مسأله عرفان های حقیقی و کاذب از دیگر مواردی است که می توان به آن ها پرداخت.

 در ادامه این نشست، حجت الاسلام بابایی در بررسی «نظم معنوی در اربعین» تأکید کرد: اگر بخواهیم از حالت احساسی فاصله بگیریم و جنبه های علمی و معرفتی اربعین را بررسی کنیم، باید به تعریف های گوناگون نظم بپردازیم.

 در بخش پایانی نیز ابراهیم خانی به تبیین «تجلیات اجتماعی فنای افعالی در پدیده اربعین» پرداخت و گفت: راهپیمایی میلیونی اربعین با فنای افعالی همراه است که مقدمه فنای ذاتی و در واقع، زمینه ساز ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha